PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Friday, October 5, 2012

RIBUT PASIR DI KUWAIT


Sumber dari Wikipedia
Ribut pasir adalah bencana alam. Sering belaku di kawasan gurun ( gersang) dan sub gurun ( separa gersang ). Dipanggil juga ribut debu. Ribut debu timbul apabila tiupan depan atau angin kencang yang lain bertiup di atas debu dan pasir longgar serta kotoran dari permukaan yang kering.  Ini di panggil hakisan oleh angin dan pengangkutan pasir oleh angin kencang dari satu tempat ke tempat lain di mana ianya dimendapkan setelah tuipan angin menjadi lemah. Pengangkutan bahan-bahan oleh angin ribut ini boleh menjangkau berpuluh kilometer malah boleh mencapai beratus kilometer yang merentasi sempadan antarabangsa.

Gurun Sahara dan Gurun Arab yang  kering di sekitar utara Afrika dan Semenanjung Arab adalah sumber utama daratan habuk. Malah terdapat juga ribut pasir dan haparan pemendapannya di beberapa negara lain seperti  Iran, Pakistan dan India ke Laut Arab, dan Mongolia serta utara China di Pasifik.  Permukaan bumi yang kering akan meningkatkan ribut debu dari margin padang pasir dan menukar kedua-dua yang iklim tempatan dan global, dan juga memberi kesan kepada ekonomi tempatan.  

Ribut pasir panjang adalah paling kerap digunakan dalam konteks ribut pasir padang pasir, terutama di Sahara, atau tempat-tempat di mana pasir adalah jenis tanah yang lebih luas daripada kotoran atau batu, apabila, sebagai tambahan kepada zarah halus mengaburkan penglihatan, sejumlah besar zarah pasir yang lebih besar ditiup lebih dekat ke permukaan. Ribut debu panjang adalah lebih berkemungkinan akan digunakan apabila zarah yang lebih halus ditiup jarak jauh, terutama apabila ribut debu menjejaskan kawasan bandar.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...