PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Sunday, November 13, 2011

LAMPU SOLAR DARI BOTOL TERBUANG


Lampu solar di Bilik Air
Penduduk miskin di Filipina dengan mudah mendapat cahaya di dalam rumah yang gelap pada waktu siang sahaja. Mereka dapat berjimat tanpa menggunakan bekalan elektrik dari pihak pembekal kerajaan. Banyak rumah dan kedai-kedai di kawasan miskin telah dibangunkan dengan mendapat cahaya solar dari bahan terbuang. Cara membuatnya sangat mudah yang boleh dibuat oleh penduduk di kampung di Malaysia. 

Dengan menggunakan botal-botol air plastik terbuang sahaja dan di isi dengan air suling berserta dengan 10 mm klorin cecair. Botol ini di tempatkan di bumbung rumah yang telah di ubah suai seperti dalam video di sediakan. Anda boleh menikmati cahaya solar yang tidak memanaskan dalam ruangan rumah yang gelap menjadi terang benderang. Anda boleh offkan semua lampu elektrik.

Saya mencadangkan para pelajar dapat mencubanya dirumah atau disekolah. Ianya mudah dipasang maupun ditanggalkan.

7 comments:

  1. Salam , lampu solar tu ada guna mentol ke ?
    macam mana ianya boleh bercahaya ?

    do contact me fei_mau@live.com

    tqvm

    ReplyDelete
    Replies

    1. The solar lamp just used a usual bottles with water and a scoop of bleach. It only functioning during day time. It only to save current.

      Delete
  2. kalau hari hujan boleh berfungsikah lampu solar ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih boleh berfingsi tapi kurang cayaha kerana pancaran panas matahari terik amat perlu untuk menambah kecerahan cahaya dalam rumah. Ianya hanya berfungsi di siang hari malam tidak berfungsi. Boleh menjimatkan electric.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...