PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Wednesday, October 31, 2012

TAUFAN SANDY MEMBADAI PANTAI TIMUR AMERIKA SYARIKAT


Kawasan Taufan Sandy

Manhattan City dilimpahi air laut.
Residen di pinggir pantai di Rhode Island
Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah mengisytiharkan "bencana besar" dalam negeri New York selepas ribut Sandy merempuh Pantai Timur Amerika Syarikat, menyebabkan banjir dan memotong kuasa untuk berjuta-juta penduduk.

Satu rekod tercatit  4 meter (13 kaki) lonjakan pasang surut menghantar air laut yang melata ke dalam sebahagian besar sistem kereta bawah tanah New York.Seluruh bandar, sub-stesen kuasa meletup, hospital telah dipindahkan dan kebakaran memusnahkan 50 rumah.

Sekurang-kurangnya 32 orang dilaporkan mati di beberapa negeri di seluruh Amerika Syarikat.

Sekurang-kurangnya lapan juta rumah dan perniagaan adalah tanpa kuasa, kata Jabatan Tenaga Amerika Syarikat. Dalam semua, kira-kira 50 juta orang boleh terjejas oleh ribut, dengan sehingga satu juta diperintahkan untuk mengosongkan rumah mereka.

Di New York, 10 orang terbunuh dan angka kematian mungkin boleh bangkit, Datuk Bandar Michael Bloomberg berkata. "Lonjakan pasang surut dari ribut meninggalkan bidang 7ft serpihan (2.25m) tinggi dan dibawa kecil barangan keretapi kereta ke bahagian tinggi daripada New Jersey Turnpike", katanya.Kuasa elektrik berkemungkinan akan kekal di New York untuk dua hingga tiga hari lagi, kata Datuk Bandar Michael Bloomberg.
Pengangkutan awam masih ditutup sehingga notis selanjutnya, sekolah tidak akan dibuka lagi pada hari Rabu dan semua lapangan terbang utama telah ditutup kerana landasan mereka dibanjiri, Datuk Bandar memberitahu satu taklimat berita.Sistem kereta bawah tanah New York City telah berkhidmat selama 108 tahun, yang mana  ianya tidak pernah menghadapi bencana seburuk  seperti apa yang  alami ketika ini.Sepanjang minggu lepas, Sandy telah membunuh lebih daripada 80 orang mengikut ukuran  kemusnahan melalui Caribbean ke utara USA. Ribut mendarat berhampiran Atlantic City di New Jersey pada hari Isnin pada kira-kira 20:00 waktu tempatan (tengah malam GMT), dengan angin lebih daripada 80mph (129km / h).


Ia berlanggar dengan bidang cuaca sejuk dari barat dan utara untuk mewujudkan apa yang sesetengah peramal telah mengelar "Frankenstorm".Kebanyakan Atlantic City adalah di bawah air dan 30,000 penduduk telah dipindahkan.Di New York, bahagian Hilir Manhattan cepat dibanjiri sungai Hudson dan bahagian timur New York. Air laut memasuki ke dalam terowong jalan raya dan sistem kereta bawah tanah.

Pegawai bandar raya sebelum ini telah mengarahkan kira-kira 375,000 penduduk di Hilir Manhattan dan kawasan-kawasan lain di bawah ancaman.  Kira-kira 500,000 rumah di Manhattan tanpa kuasa.

Dalam perkembangan lain:
New York
  • Kebakaran memusnahkan kira-kira 50 rumah di New York City kota kecil daripada Queens
  •  Lebih daripada 200 pesakit telah dipindahkan dari Hospital New York Universiti Tisch selepas kuasa tenaga dan penjana sandaran gagal beroperasi.
  • Sebuah kapal tangki yang besar telah dinaikkan ke jalan di State Island, New York oleh ombak kuat.
  • Loji janakuasa tertua nuklear Amerika, Oyster Creek di New Jersey, telah diletakkan di atas amaran kerana kenaikan air.
  • The New York Stock Exchange  ditutup pada hari Selasa - kali pertama ia telah ditutup selama dua hari berturut-turut disebabkan ribut sejak 1888.
  • Sebuah kren pembinaan di New York telah bengkok dua kali ganda sebelah bangunan pencakar langit, manakala  bangunan empat tingkat turut runtuh.
  • Presiden Obama juga telah mengisytiharkan kecemasan di Massachusetts, Connecticut, Rhode Island, New Jersey dan Pennsylvania. 
  • Kapal Tangki dipukul ombak kedarat di State Island,NY
  • Pengangkutan awam telah digantung di ibu negara Amerika Syarikat, New York, Baltimore, Philadelphia dan Boston. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...