PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, November 11, 2013

TENAGA SOLAR DALAM KEHIDUPAN HARIAN

Ovan memasak piza
Penggunan tenaga solar semakin mendapat perhatian dan sering digunakan oleh penduduk dunia. Banyak ciptaan baru dari teknologi yang menggunakan tenaga solar dalam masyarakat seperti lampu di taman, handpon, kenderaan dan pelbagai lagi.

Kali ini saya ingin mengutarakan satu lagi konsep baru menggunakan tenaga solar serta amat mudah disediakan dan amat praktikal untuk semua rumah terutamanya dikawasan zon panas dunia seperti Malaysia. 

Membakar kek dengan jimat dan enak dimakan.
Selain ianya menjimatkan tenaga sedia ada, ianya adalah bersifat mesra alam yang mana tidak mendatangkan masalah dan bencana kepada alam fizikal dan manusia pada masa kini. Sebagai contoh ovan yang menggunakan tenaga solar dapat memasakkan piza tanpa menggunakan tenaga elektrik atau bahan bakar lain. Selain itu rasanya lebih lazat kerana tidak ada bahan carbon dalam makanan. Ovan yang mudah dicipta boleh  berperanan membakar dan memasak apa sahaja tanpa perlu menggunakan bahan bakar sedia ada. Yang penting pancaran matahari mesti kuat terutama pada waktu tengahari.  

konsep ovan solar.
Disediakan rajah lakaran bentuk ovan menggunakan tenaga solar. Menggunakan alatan yang mudah, senang disediakan dan murah seperti kotak apa sahaja, aluminium foil dan kertas. Konsepnya mesti ada reflektor bagi memantul tenaga haba kesegenap bahagian dalam kotak dimana bahan yang hendak dibakar atau dimasak boleh mendapat suhu yang tinggi. Ianya selamat digunakan, malah banyak restoran di negara-negara barat dan Amerika Selatan menggunakan ovan tenaga solar bagi memasak atau memanggang sesuatu. Ini kerana permintaan pelanggan yang gemar masakan menggunakan ovan solar. 

Salah satu contoh restoran yang bernama Delicias del Sol, yang berada di kota Villaseca, Chile, menggunakan tenaga solat untuk memenuhi keperluan tenaga mereka. Semua masakan dan minuman yang dimasak dengan oven tenaga solar yang suhu mencecah  suhu 180 darjah Celsius. 

Pekara ini mereka lakukan bukanlah kerana suka-suka, orang-orang di desa ini beralih menggunakan oven bertenaga solar kerana kekurangan kayu yang semakin menjadi-jadi. Dahulu, orang-orang miskin di Villaseca terpaksa menghadapi kenyataan menyedihkan kerana setiap ahli keluarga perlu mencari kayu sebagai bahan bakar masing-masing agar mereka dapat makan makanan panas.Kemudian, seorang wanita bernama Rojas yang tinggal di the Elqui Valley beserta empat wanita lain terpilih untuk projek penyelidikan tentang tenaga solar yang dianjurkan oleh University of Chile. Mereka diberi oven khas yang boleh menangkap cahaya solar sekaligus dapat memasak makanan apapun di dalamnya. Idea ini pun diterima dengan baik, daerah yang gersang dan mendapat cahaya matahari lebih dari 300 hari dalam setahun. 

Kini , masyarakat di desa ini menjadi pusat perhatian kerana oven 'ajaib ' ditambah lagi mereka semakin sihat kerana makanan yang dimasak dengan ketuhar ini bebas karbon dioksida yang biasanya terdapat dari pembakaran kayu bakar. Merka menguji ketuhar selama empat bulan dan eksperimen adalah satu kejayaan . Makanan lazat yang boleh dimakan boleh disediakan dengan hanya menggunakan tenaga solar . Tetapi , selepas eksperimen itu telah berakhir , Universiti menuntut penduduk kampung mengembalikan oven tersebut. 

Berhadapan kekurangan kayu, ditambah pula bahan bakar yang semakin mahal membuat Rojas dan masyarakat desa berinisiatif mengumpulkan wang dan membeli oven sendiri. Namun , ketuhar tersebut jauh dari ekspetasi mereka. Benda itu tidak dapat di selaraskan dengan tepat untuk menangkap cahaya matahari dan masakan tidak sempurna dimasak. Oleh itu , Rojas dan suaminya menghabiskan bertahun- tahun membentuk dan mereka bentuk semula ketuhar dapat di selaraskan dengan lebih cekap .  Pasangan itu, bersama -sama dengan keluarga Villasecan lain, kemudian membentuk Association of Solar Artisans of Villaseca dan mendapat bantuan $ 10,000 daripada Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu di bawah Program Pembangunan Syarikat untuk membuka sebuah restoran yang unik di mana makanan akan dimasak hanya menggunakan ketuhar solar baru mereka.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...