PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Sunday, October 2, 2011

DOKTOR TURKI BERJAYA MELAKUKAN PEMINDAHAN RAHIM PERTAMA DI DUNIA YANG HIDUP PALING PANJANG


Derya Sert (penerima organ rahim) dan Dr. Omer Ozkan bergambar sebelum melakukan  pemindahan rahim pertama yang paling berjaya di dunia
 
Sekumpulan doktor Turki telah melakukan pemindahan rahim pertama yang paling berjaya di dunia, mengambil  rahim daripada penderma yang telah mati lalu memindahkan kepadaseorang wanita muda.

Doktor di Hospital Universiti Akdeniz di wilayah selatan Antalya berjaya memindahkan rahimpada  9 Ogos, 2011,  kepada seorang ibu muda berusia 21 tahun, Derya Sert  yang dilahirkantanpa rahim.

"Pembedahan adalah satu kejayaan ... Tetapi kita akan berjaya apabila dia telah mengandung bayinya," kata Dr. Omer Ozkan, anggota pasukan pembedahan. "Buat masa ini, kami gembirabahawa tisu tranplant rahim masih hidup dan berfungsi." Operasi pemindahan rahim ketiga di dunia yang paling berjaya.

Operasi yang pertama telah dijalankan di Denmark pada tahun 1931 tetapi penerima organmeninggal dunia tiga bulan kemudian selepas badannya menolak organ yang dipindahkan.

Percubaan kedua dilakukan di Arab Saudi pada tahun 2000 daripada penderma kecacatanhidup. Percubaan gagal selepas 99 hari disebabkan oleh pembekuan yang berat, yangmemaksa pakar bedah membuang rahim yang dipindahkan. "Dalam operasi itu, urat adalahterlalu singkat untuk anastomosis, dan rahim tidak disokong dengan baik," tambah anggota lainpasukan Dr Munire Erman Akar.

Doktor Turki berkata mereka tidak mengalami apa-apa masalah dengan membuang tisu yanglebih luas di sekeliling rahim dan meletakkannya di dalam badan penerima bersama-samadengan organ rahim  yang lebih lama. Mereka menggunakan dadah immuno suppressant baru,yang telah meningkat dengan ketara sejak beberapa tahun yang lalu, juga menghalangpenolakan rahim dipindahkan oleh tubuh penerima.

"Rahim telah menjadi salah satu organ-organ saya sendiri ... Kami telah menunggu untuk sekianhari hingga hari ini, "kata Derya Sert, yang telah tinggal di hospital selama kira-kira enam bulandan berharap untuk menggandung bayinya sendiri melalui persenyawaan in vitro (IVF).


Prosiding baru ini telah membawa harapan kepada berjuta-juta wanita yang boleh menikmati prosedur pemindahan yang sama kerana kekurangan rahim, kecacatan yang berlaku hampir satu dalam 5000 wanita.

Doktor mengatakan rahim dipindahkan telah mula fungsi normal dan Sert telah mula haid, yang merupakan tanda yang penting bahawa rahimnya bekerja.

"Kita boleh melihat dari ultrasound bahawa lapisan endometrium sempurna," kata Akar yang menekankan bahawa ia mengambil masa sekurang-kurangnya 6-8 bulan untuk pesakit mereka bersedia untuk prosedur IVF.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...