PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, October 18, 2011

LAPTOP TABLET INDIA - TERMURAH DIDUNIA TIDAK SAMPAI RM 100 SAHAJA

 
DataWind, pengilang yang berpangkalan di Kanada, berkata kerajaan telah membeli 100,000 tablet pada harga 2276 rupee ( RM 95.67) yang akan diberi secara percuma kepada pelajar universiti dan kolej. Harga peranti itu yang dikenali sebagai "komputer termurah di dunia" patut turun kepada RM 70 dan bahkan mungkin boleh diturunkan serendah RM 30, menurut DataWind pada majlis pelancaran di New Delhi.
Komputer itu mempunyai tujuh inci (18 sentimeter) touchscreen, fungsi Wi-Fi Internet, pemain multimedia dan kuasa bateri yang mampu bertahan selama 180 minit.
Dikenali sebagai "Aakash" ("Sky"), ianya bergaya, dan adalah peranti buatan tempatan yang menggunakan sistem operasi Android 2.2 dan mempunyai kad simpanan luaran 2GB dan dua port USB.
"Matlamat kami adalah untuk memecahkan halangan harga untuk komputer dan capaian Internet," kata Ketua Pegawai Eksekutif DataWind Suneet Singh Pekak. "Kami telah mencipta produk yang akhirnya akan membolehkan orang ramai mampu untuk memiliki dan menggunakan komputer dan capaian internet dengan harga yang berpatutan."
"Ia (RM70) adalah satu harga yang berdaya maju, dan juga adalah cara kita untuk mencapai harga RM30.  Mungkin bukan pada masa terdekat tetapi itu adalah matlamat kita." katanya.
Pengumuman keluaran Aakash telah dialu-alukan sebagai satu kejayaan besar untuk India, yang juga terkenal dengan Tata Nano - kereta termurah di dunia, yang berharga kira-kira $2,500.
Tetapi pakar-pakar memberi amaran bahwa peranti tablet itu mungkin sukar untuk memenuhi citarasa pengguna kerana memori akses rawak (RAM) yang terhad kepada 256-megabait sahaja.
Komputer itu pada mulanya akan diedarkan melalui universiti dan kolej-kolej dan bukannya dijual di kedai-kedai. Tetapi, strategi pemasaran jangka panjang masih tidak jelas.
Pengeluar komersil berharap pelanggan India akan melangkaui pembelian komputer peribadi untuk membeli komputer tablet, kerana berjuta-juta pengguna telah membeli telefon bimbit dan bukannya menunggu talian tetap.
Harga minima komputer Apple iPad, yang popular di peringkat antarabangsa, dianggarkan sekitar $600 di India, dan pesaingnya Reliance Communications menjual peranti tablet saingan pada harga kira-kira $290.
Pengeluaran Aakash adalah sebahagian daripada usaha untuk meningkatkan bilangan pelajar dalam pendidikan tinggi dan untuk memberikan mereka kemahiran teknologi yang diperlukan untuk meningkatkan lagi pertumbuhan ekonomi yang pesat ketika ini.
India mempunyai kadar celik huruf sebanyak 61 peratus jauh, adalah jauh ketinggalan di belakang banyak negara membangun yang lain seperti China dengan 92 peratus, sedang berusaha untuk memperbaiki sistem pendidikannya.
"Apabila alat-alat ini digunakan oleh pelajar-pelajar di seluruh India, kita akan mendapat satu maklum balas yang bernilai," kata Menteri Pembangunan Sumber Manusia Kapil Sibal pada majlis pelancaran itu, di mana 500 pelajar telah menerima model pertama.
"Segalanya bermula disini," katanya, sambil menambah bahawa 700 Aakashs dibuat setiap hari dan pengeluaran akan menjadi semakin pesat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...