PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, October 31, 2011

ANTARA SIMPAN WANG, EMAS DAN SAHAM

 






Pilihan  Dalam Pelaburan.
A. Saham.

Pelabur menunggu giliran untuk melabur ASM
Semasa kegawatan ekonomi sekarang, dimana pasaran saham dunia jatuh dan tidak menentu menyebabkan pasaran saham negara kita juga turut terpalit. Dari segi ekonomi pelaburan dalam pasaran saham, apa yang saya faham kita melabur dalam syarikat-syarikat @ industri yang  memproses dan  mengeluarkan produk tertentu. Ada juga syarikat yang tidak mengeluarkan produk tetapi menjalankan perkhidmatan. Jadi jatuh bangun saham yang kita beli bergantung kepada kualiti dan kuantiti permintaan @ pasaran produk atau perkhidmatan yang syarikat @industri keluarkan. Setiap unit saham yang kita beli akan meningkat bilamana pasaranya tinggi manakala sebaliknya saham jatuh jika pasaran pelahan atau jatuh. Jadi pelabur yang bijak akan meneliti produk syarikat @ industri yang laris dipasaran sebelum membuat sesuatu pelaburan


B. Emas
Peningkatan Harga Emas Untuk Sepuluh Tahun
Pasaran dan harga emas sentiasa meningkat setiap tahun. Emas adalah barangan /  komoditi tidak mudah dijumpai maupun dilombong, sudah tentu barangan ini sentiasa kurang di pasaran malah tidak dapat memenuhi pemintaan. Tambahan pula negara seperti China dan India yang mempunyai lebih daripada dua pertiga populasi penduduk dunia adalah pembeli emas tertinggi di dunia masa sekarang, sudah tentu meningkatkan pemintaan dan harga emas di pasaran. Harga emas samada dalam bentuk raw atau yang telah diproses meningkat dengan mendadak dalam pasaran antarabangsa. Bandingan harga emas boleh dirujuk pada graf di atas. Harga pada Okt 1999 adalah 300 USD per Ounce meningkat mencecah 1050 USD per Ounce pada okt 2009. Peningkatan sebanyak 350 %, kalau dibahagikan kepada 10 tahun, purata kenaikan harga emas setahun adalah 35 %. Bayangkan jika anda membeli dan menyimpang emas dalam bentuk bar, dinar atau perhiasan sepuluh tahun dahulu harganya sekarang tentu lumayan. Upah untuk menyewa peti deposit di bank hanya sekitar RM 100 ke RM 150 setahun adalah berpatutan malah anda boleh mengeluarkan zakat emas 2.5 % daripada nilai berat emas, yang sudah tentu meningkatkan ekonomi negara. Selepas menolak kos upah simpan, insurance dan zakat, anda masih memperolehi keuntungan kenaikan harga sekitar 25 % hingga 30 % setiap tahun. Tambahan pula sekarang ini dengan adanya sistem gadaian An-Rahnu Bank Rakyat dan Agro Bank meningkatkan nilai tambah dalam pengurusan simpanan emas.

Jika anda perlu wang tunai untuk apa-apa keperluan, emas boleh digadaikan di sistem pajak gadai bank berkenaan dan menikmati pinjaman sebanyak 65 % hingga 70 % daripada nilai emas. Jadi pelaburan dalam simpanan emas, bilamana anda perlu wang cair anda tidak perlu melupuskan barang kemas anda sebaliknya cukup dengan mengadaikannya sahaja dan boleh ditebus kembali dengan membayar balik simpanan dan upah yang dikenakan. Ini kelebihan dalam sistem kewangan Islam dimana pihak peminjam tidak terbeban dan pihak yang memberi pinjaman tidak terlalu memeras sepertimana kedai "pawnshops" biasa.

C.  WANG / DUIT

Beza nilai emas dengan duit
Wang atau duit adalah satu nilai pada kertas atau siling yang diperakui oleh kerajaan sesebuah negara. Wang itu hanya mempunyai nilai dalam negara itu sahaja dan tidak bernilai di negara lain. Adakah anda biasa dengar " Duit Jepun" semasa zaman kolonial diera perang dunia kedua. Untuk mendapatkan sesuatu benda kecil anda perlu membawa satu guni duit pada masa itu. Teori  RULE 72 menjelaskan " half value off the money" , dimana untuk menentukan nilai wang mestilah  dibahagikan dengan kadar inflasi. Sekarang kadar inflasi lebih  4% , 72/4 = 18.  Ini bermakna dalam masa 18 tahun lagi nilai duit RM100 sakarang akan jadi RM 50. Tahun 2008 dengan nilai  RM 2 anda boleh membeli sekilo  gula dan sekampit serbuk teh kecil ( 150 grams), tapi sekarang nilai RM 2  itu tidak dapat lagi  membeli sekilo gula pun. Inilah nilai duit, ianya semakin menurun kerana ianya bukan komoditi berbanding saham dan emas.


Saya tunjukkan beza nilai duit dengan emas, kalau anda simpan RM 100 000 dalam bank atau Tabung Haji, anda hanya akan menikmati dividen dalam nilai  purata 5%, Jadi diakhir tahun semasa akan akan dapat dividen sebanyak  RM 5000 menjadi nilai tabungan anda adalah RM 105 000. Apabila dinilai dari sudut susut nilai wang sebanyak 4 % setahun, nilai wang anda hanya RM 101 000 sahaja. 
Berbeza dengan jika nilai RM 100 000 anda beli emas 999 @ 24 karat, anda sudah dapat membeli emas seberat  540 gram lebih pada harga sekarang RM 185 per grams. Berdasarkan kepada kenaikan harga 35 % yang diterangkan di atas, tahun hadapan harga akan meningkat sebanyak RM 249 per gram. Jadi nilai pasaran emas yang anda miliki pada tahun hadapan 540 grams x RM 249 = RM 134 460. Setelah ditolak kos  sekitar RM 4460 untuk upah simpan , insuran dan zakat, anda masih mempunyai  baki sebanyak RM 130 000. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...