PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, October 25, 2011

KEMAJUAN DALAM PENGGUNAAN TENAGA SOLAR

 

RAJAH SOLAR SISTEM
Setiap jam isolasi solar ke Bumi lebih daripada tenaga yang cukup untuk memenuhi keperluan tenaga global bagi tahun keseluruhan. Tenaga solar adalah teknologi yang digunakan untuk memanfaatkan tenaga matahari dan membuat ia boleh digunakan oleh manusia. Hari ini, teknologi yang menghasilkan kurang daripada satu persepuluh atau satu peratus daripada permintaan tenaga global.
Ramai orang sudah biasa dengan apa yang dipanggil sel-sel photovoltaic, atau panel solar, yang biasa kelihatan pada kapal angkasa, bumbung, dan kalkulator. Sel-sel dijadikan bahan semikonduktor seperti yang terdapat dalam cip komputer. Apabila cahaya matahari hits sel-sel, ianya mengalirkan elektron daripada atom suria. Sebagai elektron, ia mengalir melalui sel, boleh menjana tenaga elektrik.
Pada skala yang lebih besar, loji kuasa haba solar menggunakan pelbagai teknik untuk mengumpulkan seluruh tenaga matahari sebagai sumber haba. Haba kemudiannya digunakan untuk mendidihkan air untuk memacu turbin stim yang menjana elektrik sama seperti arang batu dan loji kuasa nuklear, membekalkan elektrik untuk beribu-ribu orang.
Dalam satu teknik, palung panjang cermin berbentuk U-menumpukan cahaya matahari pada paip minyak yang berjalan melalui tengah-tengah. Minyak panas mendidih air bagi penjanaan elektrik. Teknik lain menggunakan cermin alih untuk memberi tumpuan kepada sinar matahari di menara pemungut, di mana seorang penerima duduk. Garam lebur mengalir melalui penerima yang dipanaskan untuk menjalankan penjana.
Rumah Menggunakan Tenaga Solar
Lain-lain teknologi solar adalah pasif. Sebagai contoh, tingkap besar ditempatkan di sebelah paling cerah bangunan membenarkan cahaya matahari kepada haba menyerap bahan-bahan di atas lantai dan dinding. Permukaan ini akan membebasan haba pada waktu malam untuk memastikan bangunan yang sentiasa panas. Begitu juga, plat penyerap di atas bumbung boleh memanaskan haba cecair dalam tiub yang membekalkan rumah dengan air  panas.
Tenaga solar dipuji sebagai sumber bahan api yang boleh diperbaharui serta teknologi juga serba boleh. Sebagai contoh, sel-sel solar menjana tenaga untuk tempat yang jauh seperti satelit di orbit Bumi dan kabin jauh di Pergunungan Rocky dengan mudah kerana mereka boleh bangunkan pusat bandar kuasa solar dan kereta futuristik.
Solar House di Iceland
Walau bagaimanapu tenaga solar tidak boleh  beroperasi pada waktu malam tanpa peranti storan seperti bateri, begitu juga dengan cuaca mendung boleh membuat teknologi tidak boleh dimobilisasikan di siang hari. Teknologi solar juga sangat mahal dan memerlukan banyak kawasan tanah untuk mengumpul tenaga matahari pada kadar kuantiti yang tinggi seperti mana untuk kegunaan ramai@ sebuah bandar.
Walaupun terdapat kelemahan, penggunaan tenaga solar telah melonjak kira-kira 20 peratus setahun sejak 15 tahun yang lepas. Kos pengeluaran semakin berkurangn dengan cepat dan keuntungan dalam industri solar bertambah cekap. Pada masa ini Jepun, Jerman, dan Amerika Syarikat adalah pasaran utama untuk sel solar. Dengan insentif cukai, elektrik solar masih boleh menampung kos untuk dalam 5-10 tahun akan datang.
Negara kita masih lagi jauh terbelakang dalam program tenaga solar ini. Ini berkemungkinan kekurangan tenaga pakar atau pihak kerajaan yang memerintah masih belum berminat dalam membangun industri solar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...