PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Thursday, October 20, 2011

PERCUBAAN GEOGRAFI KERTAS 1 STPM TERENGGANU 2011


1 (a) (i)     Dengan menggunakan kaedah graf garisan, lukiskan arah aliran  anamoli suhu permukaan bumi tersebut                  [7]
         (ii)   Nyatakan tiga punca peningkatan suhu dunia.      [3]
  (b)  Huraikan arah aliran anamoli suhu permukaan bumi dari tahun 1860 hingga tahun 2010 yang telah anda lukis.  [8]
  ( c)  Huraikan kesan perubahan iklim dunia terhadap alam sekitar fizikal.       [7]

Panduan Pemarkahan
(a)(i).          Tajuk                                          I T11
Nilai "0"                                      Im
Paksi dengan unit                     Im
Skala sesuai                              I m
Plotan                                        3 / 2/ 1  =7m


(a)(ii)          Pelepasan gas rumah hijau                                                        [Im]
Pembakaran bahan api fosil oleh kenderan/ industry              [I m]
Penyahutanan                                                                               [Im]
(b)          b1           Suhu bumi merosot ( 1860 – 1930 ) ",nilai kemerosotan tidak menentu tetapi bumi semakin sejuk "  Alasan: tidak berlaku penyahutanan berleluasa/ kemajuan industri berasaskan bahan api fosil belum maju / kadar pelepasan gas yang, menipis lapisan ozon belum ketara.
b2    Suhu dunia berubah tidak menentu (1940-1970) " perubahan suhu negatif dan positif sehingga berselang  seli / turun naik.  Alasan: kemajuan industri asas bahan api fosil mula berkembang pesat/ kadar penerokaan hutan mulai ketaraY peperangan atau pelepasan 2as­gas domestik merosakkan lapisan ozon. Im
b3    suhu bumi meningkat ( 1950 -2010) "perubahan suhu bumi positif / bumi semakin panas
Alasan: muncut febih banyak negara-negara industri/ penerokaan hutan berleluasa / pelepasan gas-gas banyak merosakkan lapisan ozon.                           Pemarkahan: Penvertaan             I m
                                                                              Perubahan          Im
                                                                             Huraian 3m setiap Isi x 3 isi = [ mak 8]
C1           terhadap geomorfologi – contoh luluhawa
C2           terhadap atmosfera – contoh kelembapan
C3           terhadap hidrologi – contoh kejadian kerpasan
C4           terhadap ekologi – contoh kepelbagaian spesis dan kebolehan survival
                                                                                                                     Pemarkahan: 4 isi x 2m = 8m( mak: 7m)


2.         (a). Takrifkan konsep luluhawa biologi.     [5]
(b)   (i)    Nyatakan empat jenis binatang yang aktif membantu luluhawa biologi. [4]
(ii)    Huraikan peranan tumbuhan terhadap proses luluhawa  biologi.      [8]
( c) Bagaimanakah kesan  luluhawa mempengaruhi kegiatan manusia  di kawasan tropika lembap.   [8]

Panduan Pemarkahan.
(a) Proses pemecahan dan pereputan batuan oleh agen- agen luluhawa seperti tumbuhan , binatang, organisms seni dan manusia                                (catatan: 3 contob untuk 2 markah)
(b)(i)           Arnab/ cacing / anai-anai / semut / beruang / khinzir
Pemarkahan: 4 isi x lm 4m (b)(ii)

 (b) (ii)      b1        tumbuhbesar akar -- memberi tekanan pada retakan
b2         pereputan  humus – tindakbalas kimia
b3         pereputan daun – tindakbalas kimia
b4         batang tumbang -- pereputan tanah
Pemarkahan : 4 isi x2 m = 8m

(c)          Cl         pertanian -- penguraian batuan menghasilkan regolit
C2        pelancongan – luluhawa kimia ( pengkarbonan) / pembentukan kawasan  batu kapur.
C3         perlornbongan - luluhavva kimia / pengkarbonan / kaolin ,pasir
C4         industri – luluhawa kimia / bahan terlerai : industry  membuat simen
Pemarkahan : 4 isi x 2 m = 8m


3.   (a) Terangkan kaedah mengira min suhu bulanan.            [4]
(b) Peta  1  menunjukkan pola taburan suhu di negeri  Perak pada  tahun 2010.
(i)    Dengan menggunakan peta I, dan sela kelas yang sesuai, lukis isoterma yang menunjukkan taburan min suhu di negeri Perak pada tahun 2010.  [8]
(ii)     Berdasarkan rajah yang anda lukis pada soalan b (i) di atas, jelaskan mengapa wujud perbezaan kecerunan suhu di Perak pada tahun 2010.     [4]
(c) Cadangkan  cara  untuk menyederhanakan suhu persekitaran bandar.   [9]

Panduan pemarkahan.
(a) Min suhu bulanan = jurnlah hujan sebulan  30 hari
Atau
Min suhu bulanan = jumlah hujan setahun
12 bulan                                     Pemarkahan: 4m

(b)(i) Tajuk                                Im
Skala                               Im
Petunjuk                       Im
Plotan                           5/4/3/2/1  8m


(b)(ii) Suhu tinggi di kawasan tengah bandar:
Sifat permukaan                                                                                     1 m
Pembebasan haba asap - pembakaran bahan api fosil        1 m
Struktur atau susunan bangunan yang tinggi dan padat          1 m
Peningkatan pencemaran seperti pelepasan bahan pencemar ke udara    1 m
[Mak: 2m]
Suhu yang rendah di luar bandar:
Litupan tumbuh-tumbuhan                                                   1 m
Pengaruh laut                                                                        1 m
Kawasan tanah tinggi di pedalaman                                 1 m
[Mak: 2m]

(c).     C1      menanam lebih banyak pokok / wujud banyak kawasan hijau,
 C2      kawajan penggunaan bahan api.
 C3      perancangan bandar yang teratur dan tersusun,
 C4      pancutan/semburan air dari bangunan tinggi.
 C5      pengezonan kawasan industri
                  Pemarkahan: 5 isi x 2m = 10 m    [ maks: 9m]


4 (a) (i)     Apakah yang dimaksudkan  den gan garisan pantai?    [4]
(ii)       Nyatakan tiga agen pengangkutan di zon pesisir.               [3]
(iii)      Jelaskan faktor fizikal yang menyebabkan berlakunya perubahan profil pantai.[10]
(iv)      Huraikan langkah-langkah pengurusan pinggir pantai.     [8]

Panduan pemarkahan
(a)(i)               Garisan daratan bertemu dengan lautan. Kawasan di garisan zon ombak pecah, ombak menghempas pantai, melakukan proses pemendapan dan hakisan.
                        Pemarkahan : Mana-mana 4 isi x lm 4m
(a)(ii)               ombak /arus pesisir/ arus seret/ arus tempur-/ angin / pasang surut /manusia
Pemarkahan: mana-mana 3 isi x lm 3m (a)(iii)           
(a)(iii)               ombak - jenis ombak
aiii2       bahan sedimen - kuantiti dan saiz
aiii3       orientasi pantai - terdedah / terlindung
aiii4       arus - arus pesisir / arus seret
aiii5     arah  kedatangan ombak - serong / tegak
aiii6     litupan tumbuhan pantai
aiv7     aktiviti manusia - penyebab hakisan dan pemendapan
                                          Pemarkahan: mana-mana 5 isi x 2m = 10 m

(a)(iv)               aiv 1  penanaman semula - peranan akar
  aiv2  benteng konkrit / tembok - menstabilkan cerun
   aiv-3  langkah perundangan  - hadkan pembangunan / saman /denda
   aiv4  pemupukan pantai  / groin
   aiv5  sistem kumbahan pembentungan/ kawalan tumpahan minyak
   aiv6  pemantauan / kempen/ gotong- rotong/ pendidikan
             Pemarkahan: mana-mana 4 isi x 2m =  8 m


4 (b)    (i)        Apakah yang dimaksudkan dengan aliran lumpur?   [5]
(ii)            Huraikan empat faktor yang menyebabkan berlakunya aliran lumpur.  [8]
(iii)           Huraikan tiga langkah kejuruteraan yang boleh diambil untuk mengatasi masalah pergerakan jisim di kawasan tropika lembap.      [6]
(iv)           Jelaskan kesan aliran lumpur terhadap alam sekitar fizikal.   [6]

Panduan pemarkahan
(b)(i) Pergerakan menuruni cerun yang terdiri daripada campuran tanih dan air yang berlebihan terutama selepas belaku hujan lebat dalam tempoh masa  yang lama.
Pemarkahan: 5 isi x 1 m = 5 m
(ii) Faktor yang mempengaruhi berlakunya aliran lumpur
bii I     hujan
bii2   kegondolan cerun  dan  gradient cerun
bii4     regolit
bii5     aktiviti manusia
     Pemarkahan: mana-mana 4 isi x 2 =  8m

(iii) Langkah mengatasi masalah pergerakan jisim
biii 1   tembok / halangan / benteng / gabion
biii2 penyimenan cerun / sungkupan
biii3   peparitan / longkang di kaki cerun
biii4   cerucuk / konkrit
biii5   pembinaan Ceres               Pemarkahan: mana-mana 3 isi x 2=  6m

(iv)       Kesan aliran lumpur kepada alam sekitar fizikal
Biv1              proses hakisan
biv2              proses pemendapan
biv3              pembentukan alur aliran lumpur
biv4              sungai tercemar
biv5              hidupan akuatik pupus / terganggu         Pemarkahan: 3 isi x2 = 6m


5. Jadual 2 menunjukkan kekerapan dan kelajuan angin di stesen Meteorologi UDM, Bukit Bubus.
(a)    Berdasarkan jadual 2, lukis rajah tiupan angin yang menunjukkan  kekerapan dan kelajuan angin di stesen UDM, Bukit Bubus.      [10]
(b)       Jelaskan proses pembentukan siklon tropika.  [5]
  (c )  Huraikan kesan siklon tropika terhadap alam sekitar fizikal dan manusia.[10]

Panduan pemarkahan
a)   al         tajuk                                           Im
a2         tenang  6%                               Im
a3         skala yang sesuai;      -skala kekerapan          Im,     - Skala halaju angin              Im
a4         plotan                                        6/5/4/3/2/1
periksa pada 3 paksi yang betul sahaja. Bagi  setiap paksi
3 bar betul – 2 m,         2  bar betul –  1 m,           3 paksi x2m= mak 6m
           Permarkahan:  [10 m]

b)    bx        pemanasan di laut, berlaku di garis lintang  8° – 35° U/S (sub tropika) 1 m
b1         mula /asal di lautan (Pasifik), suhu laut meningkat mendadak akibat bahangan  
              matahari - wujud sel TUR yang melampau.        2m
b2         angin dari sel TUT di sekitar menyerbu masuk ke zon TUR tersebut       2m
b3         angin berpusar dan bergerak  disekeliling sel  TUR dengan mengangkat wap air   
              ke lapisan atmosfera yang lebih tinggi.   2m                        
Pemarkahan: mak=  5m


c) Terhadap alam sekitar fizikal
cf1        kemusnahan flora – pokok tumbang
cf2        ombak kuat / tinggi / bertenaga – hakisan
cf3        persekitaran kotor – sampah dan sisa runtuhan
cf4        perubahan pandang darat fizikal – kerosakan alam sekitar
cf5        pencemaran air – banjir
cf6        pencemaran udara – habuk, debu, sampah berterbangan.

Terhadap alam sekitar manusia
cm7                     trauma – takut/ birnbang
cm8     kehilangan nyawa – mati tertimbus /tertimpa
cm9     kerosakan harta benda – rumah runtuh
cm10  kegiatan ekonomi terjejas –pertanian musnah
cm11  perhubungan pengangkutan terjejas – menara tumbang
cm 12 wabak penyakit –bawaan air
              Pemarkahan : mina-mana (2 f + 3m / 2f + 3f)  x  2m =  10 m

6.         Satu kajian luar untuk menyiasat variasi imbangan air dilakukan oleh sekumpulan pelajar di beberapa kampung tradisinal pada musim kemarau.
(a)    (i)  Nyatakan tiga faktor yang mempengaruhi variasi imbangan air. [3]
(a)(ii) Tunjukkan bagaimana isipadu air bolet  dihitung.                          [4 ]
(a) (iii) Huraikan satu sebab mengapa kajian luar tersebut sesuai dijalankan pada musim kemarau.[2]
(b)           Jelaskan bagaimana aktiviti penduduk bolet  mempengaruhi kualiti  sumber air  telaga.  [8]
(c).       Huraikan cadangan anda untuk membaiki kualiti sumber air penduduk Kampong tersebut. [8]

Panduan pemarkahan:
(a)(i)         al         aspek / bentuk muka bumi
a2         hujan
a3         ketinggian
a4         tumbuhan
a5         tanah / batuan
Pemarkahan: mans-mans 3 isi x  1m= 3m

(a)(ii)     telaga berbentuk selinder
al        isipadu air luas permukaan x dalam air         1 m
a2      j2 x h                                                                       1 m
   di mana j  =  jejari telaga,
    h = dalam air                                               lm
a3                      = angkubah
a4       unit = m3 meter padu                                      lm
                                                                                                                                                Pemarkahan   4m
(a)(iii)            Alasan
- mudah menentukan aras mata air
- mudah kenal pasti pencemaran / kualiti air
- mengenalpasti bentuk sebenar dinding telaga
  Pemarkahan: mana-mana  1 isi  +  huraian =  2m

(b) bl         pertanian - penggunaan racun  /baja kimia  - perubahan BOD / PH
b2        penggondolan /pembaj akan  – air menjadi keruh dan berbau
b3        penternakan – kandang lembu / kambing yang berhampiran
b4        tempat perlupusan sampan  -  sampan-sampan yang tidak dibakar dengan sempuma – leaching
b5        IKS – contoh perusahaan batik  @ keropok – mencemar dari segi warna dan bau.
             Pemarkahan: mana-mana 4 isi x 2m = 8m

(c)             C 1          kaedah penyeminan – halang runtuhan tebing telaga
C 2          alihkan punca pencemaran dalam jarak melebihi 30m
C 3          kedudukan telaga agak lebih tinggi dari semua punca pencemaran
C4           penggunaan klorin- untuk membasmi kuman
C5           pendidikan – mengubah sikap ke arah kebersihan persekitaran.
                  Pemarkahan: mana- mana 4 isi x 2m =  8m

7           (a)       Apakah yang dimaksudkan dengan simpanan air tanah?      [4]
(b) (i)  Nyatakan 2 jenis simpanan air bawah tanah.   [2]
  (ii)  Jelaskan faktor-faktor  yang  mempengaruhi  jumlah simpanan air bawah tanah.      [9]
( c )  Bincangkan masalah mengapa penggunaan air bawah tanah belum dimajukan di Malaysia.[10]

Panduan pemarkahan
(a) Kandungan air yang berada dan bergerak dalam / bawah permukaan bumi yang tersimpan di antara dua lapisan batuan tidak telap air.
Pemarkahan: 1 isi = lm
(b) (i)        akuilud, akuifuq    2m                                                                                                                                 
(ii)     bl          tumbuhan di permukaan- ketebalan, jenis
b2         hujan – intensiti / variasi
b3         batuan / tanah – keporosan dan ketelapan
b4         aktiviti manusia – akuakultur / domestic
b5         urbanisasi- liputan permukaan
         Pemarkahan: mana-mana 5 isi x 2m  = maks 9m.

(c)           cl          teknologi rendah -kekurangan kepakaran /alat
c2         banyak sumber dari punca lain – sungai
c3         air bawah tanah yang tercemar
c4         kos yang tinggi -- perlu modal besar
C5          tiada galakan / usaha sama daripada pihak kerajaan/swasta
   Pemarkahan: 5 isi x 2m = 10m

8    (a)    Terangkan bagaimana tenaga dihasilkan dalam  proses  fotosintesis. [5]
(b)   (i)  Dalam  rajah 1 yang disediakan, tunjukkan alir tenaga dalam satu ekosistem paya. [3]  
(ii) Jelaskan bagaimana tenaga dialirkan dan dibebaskan dalam  sebuah Ekosistem paya.         [7]
(c)      Jelaskan bagaimana aliran tenaga  boleh diganggu oleh aktiviti manusia. [I0]

Panduan pemarkahan
a) Proses pembuatan makanan IM oleh tumbuhan1M  dengan menukarkan tenaga matahari1M kepada tenaga kimia1M  melalui tindakbalas berikut;
Karbon dioksida + air + cahaya matahari + klorofil (daun)  =  glukosa + oksigen + air1M
     Permarkahan,   5 isi x lm =  5 m
b) (i) Rujuk pada rajah
(ii)
bx      matahari adalah sumber tenaga utama     IM                                                                       
bl       tenaga dari matahari ditukar menjadi tenaga kimia melalui proses fotosintesis. Tenaga akan dibebaskan semasa proses transpirasi dan respirasi. 2m
b2     tenaga akan dialirkan dari pengeluar kepada pengguna primer apabila pengguna primer memakan tumbuhan. Tenaga akan dibebaskan semasa proses perpeluhan, tumbesaran dan metabolisme.    2m
b2     tenaga akan dialirkan dari pengguna primer kepada pengguna sekunder dengan memakan pengguna primer. Tenaga akan dibebaskan semasa  proses perpeluhan, tumbesaran dan metabolisme.    2m
b2     tenaga akan dialirkan dari pengguna sekunder kepada pengguna tertier     
         apabila  pengguna tertier memakan pengguna sekunder. Tenaga akan  
         dibebaskan semasa proses perpeluhan, tumbesaran dan metabolisme. 2m
b3    semua penjana dan pengguna yang mati akan diurai oleh  bakteria. Tenaga kembali semula ke alam sekitar
              Permarkahan: 3 isi x 2m + bx = 7 m

c)        C1       penebangan hutan secara berleluasa – kehilangan habitat
C2       penggunaan bahan api fosil semakin banyak / aktiviti permbakaran   
             terbuka
  C3      perlombongan arang batu dan, petroleum yang berlebihan
  C4      penangkapan dan pemburuan spesis yang berleluasa
  C5      penternakan / pengklonan spesis yang sama dengan banyak
             Permarkahan: 5 isi x 2m = 10m
                Rajah 1 untuk soalan 8 (b) (i)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...