PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, October 25, 2011

PAKAR IRAN MEMBANGUNKAN SENJATA ELEKTROMAGNET [ RAILGUN]

Ilustrasi Penulis 
Pakar-pakar Iran mengumumkan bahawa mereka telah mereka dan membangunkan senapang elektromagnet mengunakan  peluru api keluli tanpa bahan letupan.

Menurut pihak  FNA, senjata buatan tempatan (Railgun) menikmati keupayaan api tiga puluh peluru keluli 8mm seminit pada sasaran.

Senjata api perlu 2 saat untuk mengecas semula selepas setiap pukulan dan api peluru pada kelajuan 330 meter sesaat (kira-kira kelajuan bunyi).

 

Spesifikasi senapang itu, termasuk soundlessness teknologi ( tanpa bunyi)  yang tinggi, dan keupayaan untuk api peluru tanpa bahan dorongan letupan telah dibuat wajar untuk menjaga orang-orang yang penting, melindungi cache peluru, minyak dan pemasangan gas dan kilang penapisan dan lain-lain pusat-pusat penting dan untuk perlindungan ketenteraan dan lain-lain tapak dan kemudahan yang sensitif dan penting.

Tehran melancarkan program pembangunan senjata semasa perang 1980-88 Iraq yang dikenakan ke atas Iran, untuk memberikan pampasan bagi sekatan senjata AS. Sejak tahun 1992, Iran telah menghasilkan kereta kebal sendiri, kereta  perisai, peluru berpandu dan pesawat pejuang.

Namun, pegawai-pegawai Iran sentiasa menegaskan bahawa program ketenteraan dan senjata di negara ini berkhidmat tujuan pertahanan dan tidak harus dilihat sebagai ancaman kepada mana-mana negara lain.


Dari sumber : Fars News Agency

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...