PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Sunday, October 9, 2011

KELEBIHAN PENGGUNAAN KUASA HIDRO DENGAN KUASA SOLAR


KUASA HIDRO DENGAN KUASA SOLAR
Kedua-dua kuasa hidro dan kuasa solar merupakan sumber tenaga yang tidak mengambil sumber yang terhad tetapi sebaliknya merupakan sumber yang boleh diperbaharui - air untuk kuasa hidro dan matahari untuk tenaga solar - menggunakan mereka untuk menjana tenaga tanpa menghapuskan mereka dari kegunaan lain Kuasa hidro mahupun kuasa solar tidak menimbulkan pencemaran yang ketara atau sisa. Kuasa hidro lebih digunakan secara meluas, mencakupi kira-kira 6 peratus bekalan tenaga di Amerika Syarikat pada tahun 2008.Di Malaysia kuasa solar mempunyai potensi tinggi untuk dimajukan kerana mendapat pancaran cahaya matahari tidak kurang daripada enam jam setiap hari.

KEBOLEHPERCAYAAN
Kuasa hidro merupakan sumber tenaga daripada tenaga solar yang lebih dipercayai kerana ia mempunyai bekalan kuasa yang stabil, manakala kuasa solar merupakan sumber tenaga yang terputus-putus dengan tempoh masa apabila bekalan tenaga diganggu, seperti pada waktu malam dan pada hari-hari mendung. Untuk projek besar-besaran tenaga solar untuk bekerja, ia memerlukan bekalan tenaga tambahan untuk berkhidmat sebagai sumber sandaran dan untuk membantu apabila permintaan tinggi dan bekalan yang rendah.

KOS KEWANGAN DAN ALAM SEKITAR
Kuasa hidro merupakan sumber tenaga boleh diperbaharui yang paling murah di Amerika Syarikat, termasuk kuasa solarKuasa Hidro mewujudkan kesan alam sekitar yang  lebih besar daripada tenaga solar, bagaimanapun. Secara khususnya, kuasa hidro memerlukan empangan sungai-sungai dan anak sungai yang berfungsi sebagai sumber air, boleh menjejaskan habitat haiwan, ikan dan tumbuh-tumbuhan. Manakala Kuasa Suria, sebaliknya, mempunyai kesan alam sekitar yang terhad, sebahagian besarnya terdiri daripada kos tenaga pembuatan sistem tenaga solar.

MOBILITI DAN FLEKSIBEL
Kuasa Hidro bukan sumber kuasa yang berdaya maju untuk peranti  kecil dan mudah alih cara kuasa solar. Tenaga solar boleh dijadikan sebagai sumber kuasa utama untuk lampu suluh, jam tangan, atau kalkulator kerana matahari adalah lebih mudah diakses untuk peranti mudah alih daripada sumber-sumber air. Sistem panel photovoltaic yang menjana tenaga matahari boleh agak kecil. Penggunaan kuasa hidro turbin dan sumber air menjadikan ia satu masalah dan mustahil  untuk peranti kecil dan mudah alih yang fleksibiliti permintaan.

ALTERNATIF PENGGUNAAN
Pemasangan kuasa hidro dapat menawarkan pelbagai manfaat luar pengeluaran tenaga, tidak seperti perkiraan kuasa solar. Secara khususnya, membuat takungan bahawa kemudahan kuasa hidro,  tersedia kepada orang ramai sumber rekreasi, riadah,  pusat untuk komuniti.  Empangan ini menyediakan takungan air bersih dan  segar, malah  menyediakan tempat-tempat yang sesuai untuk aktiviti-aktiviti seperti berenang, berperahu dan memancing. Di samping itu, takungan boleh meningkatkan bekalan air tempatan, termasuk mengukuhkan simpanan air untuk pengairan pertanian dan membantu usaha-usaha perlindungan banjir di kawasan tanah rendah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...