PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Wednesday, December 5, 2012

TERUSAN SUEZ

Misi kami seramai lima orang, AJK Lembaga Tadbir Madrasah Nur Al Salam ke Mesir / Egypt yang antaranya adalah untuk melebarkan kesinambungan masa depan  madrasah sambil melancong. Misi ini boleh dikategorikan berjaya dan perlu ada urutan masa depan bagi melebarkan hubungan pengajian anak-anak murid madrasah pada masa depan.  
Banyak perkara yang hendak saya lontarkan diblog ini di mana perjalanan kami adalah merupakan perjalanan melihat apa yang ada dalam Al-Quran, dengan kisah Nabi Musa dengan Bani Israel terutamanya di bumi Firaun dan Semenanjung Sinai. Sebelum mengukap kisah-kisah para Ambiyak, para sahabat dan ulamak, saya ingin mengutarakan sedikit sejarah terusan suez yang saya dan sahabat lawati sendiri.  

 Suez (bahasa Arab: قناة السويس) (Qanā al-Suways), merupakan terusan buatan manusia yang terbesar didunia antara Mesir dan Semenanjung Sinai. Dengan kepanjangan 163 kilometer dan kelebaran 205 m , berfungsi diantara Pelabuhan Said(Port Said) di Laut Mediterranean dan Port Tawfiq di bandar Suez di Laut Merah. Ismailia terletak di tebing barat, 3 km berhampiran titik separuh jalan terusan.

Terusan ini membenarkan laluan air secara dua hala , dan menjadi kepentingan diantara Eropah dan Asia tanpa perlu mengelilingi benua Afrika. Ianya dapat menggurangkan  perjalanan kapal dari 19,800 km kepada 11,600 km iaitu 8,200 km dapat di pendekkan.  



Sebelum pembukaan dalam tahun 1869, barang dagangan dipunggah keluar dari kapal dan diangkut secara kenderaan darat diantara 2 laut tersebut. Kerja-kerja pembinaan terusan suez mengambil masa selama 10 tahun
Pertama kali dibina, terusan adalah 102 km panjang dan 8 m dalam. Selepas pelbagai pembesaran, terusan adalah 193,30 km panjang, 24 m dalam dan 205 meter lebar seperti pada tahun 2010.  Ia terdiri daripada akses utara saluran sebanyak 22 km, terusan sendiri 162 km dan saluran akses selatan 9 km km. 

Terusan adalah lorong tunggal dengan  tempat di "Ballah By Pass" dan Tasik Bitter.  Ia tidak mengandungi kunci air, dimana air laut mengalir bebas melalui terusan. Secara umum, terusan utara Tasik pahit mengalir utara pada musim sejuk dan selatan pada musim panas.  Terusan dimiliki dan diselenggarakan oleh Pihak Berkuasa Terusan Suez (SCA) Mesir . Di bawah perjanjian antarabangsa, ia boleh digunakan "dalam masa peperangan dalam masa keamanan, oleh setiap kapal dagang atau perang, tanpa perbezaan bendera."




Pembinaan Terusan Suez oleh Syarikat


Terusan Suez di Ismailia, 1860.Segmen Ismailia telah siap pada November 1862.

1881 lukisan Terusan Suez.
Pada tahun 1854 dan 1856 Ferdinand de Lesseps memperolehi konsesi daripada Said Pasha , Khedive Mesir dan Sudan, untuk mewujudkan sebuah syarikat bagi membina sebuah terusan terbuka kepada kapal semua bangsa. Syarikat ini menjalankan pengoperasian  terusan selama 99 tahun dari pembukaan. De Lesseps telah menggunakan hubungan mesra dengan Said, sebagai seorang diplomat Perancis pada tahun 1830-an.  Syarikat Terusan Suez  wujud pada 15 Disember tahun 1858 dan kerja bermula di pantai Pelabuhan  Said pada 25 April 1859.

Terusan Gambar Lama
Pembinaan terusan ini mengambil masa kira-kira 10 tahun dengan mengguna buruh paksa  pekerja Mesir dalam tempoh tertentu. Sesetengah sumber menganggarkan bahawa  lebih daripada 1.5 juta orang dari pelbagai negara telah bekerja, dan beribu-ribu buruh mati dalam projek ini. 



Menjelang 1955 kira-kira dua pertiga daripada minyak Eropah melalui terusan ini. Kira-kira 7.5% daripada perdagangan laut dunia dibawa melalui terusan hari ini. Pada tahun 2008, sejumlah 21,415 kapal yang melalui terusan dan terimaan daripada terusan berjumlah USA $ 5,381,000,000 , dengan kos purata perkapal pada kira-kira $ 251,000. 
Kapal-kapal melalui terusan suez

Peraturan Baru Navigation yang merupakan satu peningkatan berbanding orang-orang yang lebih tua, yang berkuat kuasa 1 Januari 2008, telah diluluskan oleh lembaga pengarah Pihak Berkuasa Terusan Suez (SCA) untuk menganjurkan kapal 'dan' transit kapal tangki.

 Pengerusi Pihak Berkuasa Terusan Suez (1956-kini)
 Sejak Kemerdekaan :
  • Doktor Mohamed Badawy Bahgat Helmy (26 Julai 1956-9 bulan Julai 1957)
  • Jurutera Younis Mahmoud (10 Julai 1957 - 10 Oktober 1965)
  • Mashhour Mashhour Jurutera Ahmed (14 Oktober 1965-31 Disember 1983)
  • Jurutera Mohamed Ezzat Adel (1 Januari 1984 - Dis 1995)
  • Laksamana Ahmed Ali Fadel (22 Januari 1996 - Ogos 2012)
  • Laksamana Mohab Memesh (2012 - kini)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...