PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Thursday, November 8, 2012

TEKNOLOGI PENEMUAN DARI AUSTRALIA

australian inventions


Tahukah anda bahawa wi-fi dan kotak hitam ditemui di Australia?
Dua penemuan itu dan beberapa karya lainnya diulas di sebuah buku kanak-kanak berjudul Australia s Greatest Inventions and Innovations karya Christopher Cheng dan Lindsay Knigh

Wi Fi
John O'Sullivan, seorang penyelidik tetamu dalam bidang astronomi dan sains bilik di Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation di Melbourne, dipandang sebagai bapak wi-fi.
"Beberapa bibit orisinal dalam astronomi radio," kata O'Sullivan."Anehnya, itu adalah eksperimen yang gagal untuk mengesan letupan lubang hitam mini berukuran zarah atom.
"Saya tidak tahu ke mana hal itu akan berakhir, saat itu kami hanya berniat melakukan rangkaian wayarles dengan daya 100 megabit sesaat.
"Banyak orang mengatakan kami gila kerana cuba memikirkan hal itu. Kami berfikir hal itu akan menjadi sesuatu yang luar biasa, dan kini jika saya mengenang saat itu, saya masih tidak percaya bahawa wi-fi kini menjadi sesuatu yang sangat besar."

Kotak hitam perakam percakapan pesawat

australian invention blackbox
Kotak hitam atau "black  box" memang faktanya dilapisi dengan cat terang tahan panas agar dapat ditemui jika pesawat mengalami kemalangan.

Teknologi itu ditemui oleh ahli kimia Australia, Dave Warren, yang yakin bahawa orang mati dapat membantu mengungkap misteri kemalangan fatal.
Pada 1953, ia membuat sebuah alat untuk merakam perbualan di kokpit dan merakam data dari instrumen penerbangan. Ideanya adalah, jika kotak hitam boleh tetap utuh selepas kemalangan, saat terakhir sebelum bencana boleh diulang untuk mengetahui punca kemalangan dan mencegahnya.
Warren mempunyai alasan peribadi. Ayahnya tewas pada 1934 dalam kemalangan pesawat di Australia.

Alat bantu dengar

Telinga bionik telah membawa keajaiban suara ke dalam hidup beribu-ribu orang. Oleh kerana itu, mereka harus berterima kasih pada doktor Graeme Clark dari Sydney.
hearing aid
Dr Graeme Clark, dan alat bantu dengar ciptaannya
Pada 1967 ia mula menyiasat cara untuk menyentuh cochlea, bahagian telinga yang membantu kiita mendengar dengan elektrod. Hal itu tampaknya mustahil, bagaimana mungkin ia memasukkan 20 kabel ke dalam sesuatu yang setipis jarum?
Inspirasi datang apabila ia bercuti di pantai. Dengan memasukkan setangkai rumput ke dalam cangkang kerang yang kelihatan seperti bahagian dalam telinga memberinya inspirasi.  Pada 1985, implan cochlear mendapat persetujuan dari badan pengawas ubat dan makanan AS, USDA.  "Alat ini adalah kesukaan saya kerana telah mengubah hidup ramai manusia," kata Debbie Rudder, kurator di Powerhouse Museum di Sydney

Toilet dual flush

australia invention dual flush toilet
Hal ini sangat 'Australia' seperti mematikan pili apabila menggosok gigi. Di benua paling kering di dunia ini, hemat air adalah budaya yang penting.  Toilet dengan butang siram ganda (dual flush) boleh mengeluarkan air dengan kuantiti berbeza. Teknologi ini ditemui di awal 1980-an oleh Bruce Thompson dan merupakan ciri-ciri wajib di semua bilik mandi Australia dan semakin popular di seluruh dunia.

Ultrasound

australia inventions ultrasound
Salah satu hadiah terbesar bagi orang tua di seluruh dunia adalah dapat melihat anak mereka yang masih dalam kandungan melalui ultrasound.
Alat ini dibuat oleh Commonwealth Acoustic Laboratories di Sydney.
Ultrasound adalah cara untuk memantau kesihatan janin tanpa menggunakan sinar X yang berpotensi mengancam kesihatan janin.
Ultrasound kini juga telah digunakan untuk diagnosis tumor serta keadaan-keadaan lain.
Teknologi ini bekerja dengan menggunakan gema ultrasound dari bahagian-bahagian halus tubuh untuk menghasilkan gambar di skrin.

Jarum suntik sekali pakai

australia inventions syringeKita berhutang budi pada seorang pembuat mainan dari Australia Selatan yang mencipta teknologi ini.
Jarum suntik sekali pakai menjadi sebuah keperluan dengan hadirnya penisilin. Ubat anti bakteria itu cenderung menggumpal di jarum kaca dan sukar untuk digunakan kembali.
Pada 1949, seorang pendatang Austria bernama Charles Rothauser mencari jalan keluar dengan membuat jarum plastik sekali pakai pertama di sebuah kilang di Adelaide tempat ia membuat boneka plastik.




Wang lembaran dari plastik

australia invention plastic bank note
Di akhir 1960an, ilmuan kerajaan diminta oleh Bank Cadangan Negara Australia untuk membuat wang lembaran yang tidak boleh dipalsukan.
Solusinya adalah panel telus dan tulen yang ditempelkan ke lembaran wang yang diperbuat dari plastik.
Wang tahan air itu pertama kali digunakan pada 1988. Australia kini mendakwa wang mereka tidak boleh dipalsukan dan tetap awet empat kali lebih lama dari wang kertas.
Australia juga mencetak wang lembar polimer untuk banyak negara lain termasuk Bangladesh, Chile, Kuwait, New Zealand, Romania dan Vietnam.
sumber : BBC News

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...