PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Thursday, November 8, 2012

GEMPA BUMI DI GUATEMALA

Kawasan Gempa bumi

Satu gempa bumi kuat di perairan Guatemala membunuh sekurang-kurangnya 48 orang dan lain-lain yang terperangkap di bawah runtuhan pada Nov 7, menghancurkan rumah dan kereta, memusnahkan jalan raya dan memaksa pemindahan sejauh Mexico City.
Penduduk berjalan kalangan runtuhan selepas gempa bumi
melanda
di Guatemala
Kebanyakan orang mati telah dikebumikan di bawah runtuhan di San Marcos negeri, kawasan pergunungan berhampiran sempadan Mexico. Tanah runtuh yang dicetuskan oleh gempa bumi 7.4 magnitud menyekat lebuh raya dan usaha menyelamat yang rumit.
Rumah penduduk banyak runtuh
 Ia adalah gempa bumi kuat yang melanda negara Amerika Tengah sejak 1976, apabila gempa bumi 7.5 magnitud membunuh lebih daripada 20,000 orang. Presiden Otto Perez, yang mengesahkan angka kematian selepas pulang ke ibu negara Guatemala City dari perjalanan kilat untuk San Marcos, berkata bahawa seramai 23 orang telah diambil kira, manakala 153 orang sedang ditempatkan di pusat perlindungan kecemasan.

Perez, yang mengumumkan tiga hari berkabung, berkata Sepanyol dan Venezuela telah menawarkan bantuan. Pihak Berkuasa diedarkan 16.000 catuan kecemasan dan menggerakkan lebih daripada 2,000 tentera untuk membantu usaha menyelamat. Kementerian tenaga berkata 73.000 orang telah dibiarkan tanpa elektrik. Guatemalans takut gempa susulan berkumpul di jalan-jalan yang gelap dan dingin yang dibalut dengan selimut.

Satu lagi gempa bumi di Kanada

Sementara itu, gempa bumi magnitud 6.3 telah dipotong pantai barat Kanada tetapi tiada kerosakan telah dilaporkan dan tiada amaran tsunami telah dikeluarkan. Sumber Asli Kanada berkata, gegaran itu berlaku malam NOVEMBER 7 off Pulau Vancouver di Lautan Pasifik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...