PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Thursday, November 1, 2012

SEWA RUMAH DI SAUDI ARABIA

Kawasan Residen di Saudi Arabia
Sekitar musim haji tahun 2005, Allah telah memberi izin-Nya untuk saya dan isteri melaksanakan rukun Islam ke 5. Saya sempat berkunjung rumah ibu saudara saya ( panggilan Mak Ngah Minah )  sebelah ibu ( merupakan warganegara Saudi Arabia) kerana berada di sana sejak zaman Jepun di Tanah Melayu. Rumahnya lebih kurang 15km dari Hotel saya tumpangi. Menghairankan saya rumah lima tingkat di mana setiap tingkat didiami oleh anak-anaknya.  Begitu juga rumah birasnya adik ipar Mak Ngah juga lima tingkat. Mungkin harga tanah mahal di sana? Saya terpikir liar untuk bekerja di Arab Saudi kerana boleh melakukan umrah dan haji setiap tahun. Lalu mencari dalam laman pekerjaan maka saya mendapat maklumat  seperti dibawah. Padanlah Mak Ngah bina rumah lima tingkat.

Qura, Mekah.
 Salah satu soalan yang sering ditanya oleh ekspatriat yang merancang untuk bekerja di Arab Saudi adalah kos perumahan. Sesungguhnya, kecuali penaja beberapa, kebanyakan majikan lebih suka memberi elaun bukannya penginapan untuk pekerja mereka yang kemudiannya dibiarkan untuk menyara diri mereka sendiri.

Anda sentiasa perlu menandatangani kontrak dengan pemilik apartmen atau ejennya yang diberi kuasa sebelum anda secara rasmi menjadi penyewa. Terdapat beberapa perkara yang anda perlu tahu sebelum anda bergerak masuk

Sila ambil perhatian bahawa kontrak perumahan adalah bebas daripada kontrak antara anda dan majikan anda. Rumah sewa di Arab Saudi sentiasa dibayar terlebih dahulu secara tunai dan dibayar sama ada setiap tahun atau setiap enam bulan sekali. Seorang pemilik beberapa juga mengambil pembayaran quaterly. Jika anda membayar sewa sepanjang tahun terlebih dahulu, terdapat biasanya akan menjadi diskaun sedikit dalam kadar berbanding dengan enam sewa bulanan. Terdapat pembrokeran perlu dibayar dan juga deposit keselamatan.

Mungkin bahagian yang paling teruk kontrak perumahan di Arab Saudi adalah bahawa mereka benar-benar berat sebelah memihak kepada pemilik rumah. Jika anda tidak suka apartmen dan mahu mengosongkan, wang anda sepanjang tempoh tidak digunakan tidak akan dikembalikan. Sebagai pulangan, pemilik rumah tidak dibenarkan untuk meningkatkan sewa sehingga akhir kontrak. Beberapa kebaikan! Satu-satunya pengecualian adalah apabila anda meninggalkan kerajaan pada akhir keluar. Tetapi ini juga adalah benar-benar bergantung kepada hawa nafsu dan wenangnya pemilik.
Perumahan Murah hampir siap di Saudi

Dalam usaha untuk mendapatkan kembali amaun dari pemilik untuk bahagian yang tidak digunakan, kebanyakan ekspatriat yang tinggal di pangsapuri biasanya mencari ekspatriat lain yang sanggup untuk datang sebagai pengganti mereka dan mendapatkan wang dari mereka untuk sepanjang tempoh kontrak. Walau bagaimanapun, dalam mana-mana kes, ia adalah dinasihatkan untuk memindahkan nama anda kepada penyewa baru, jika tidak, anda akan bertanggungjawab untuk membayar apa-apa kerosakan yang disebabkan oleh penyewa baru sekiranya nama anda masih dalam rekod.

Penyelenggaraan adalah sesuatu anda perlu berhenti menjangkakan dari apartmen pemilik. Banyak kontrak mempunyai fasal tertentu mengenai penyelenggaraan tetapi mereka sangat jarang dihormati. Sebelum anda bergerak ke apartmen mana-mana, pastikan bahawa tiada apa yang dalam keadaan rosak. Juga, memastikan bahawa rumah itu adalah putih dibasuh dan dalam keadaan yang sesuai didiami yang baik, jika tidak, anda akan terpaksa membayar untuk itu apabila anda mengosongkan. Yang paling penting, memastikan bahawa semua bil elektrik telah dibayar oleh penyewa sebelumnya.

Beberapa tahun ke belakang, seseorang dengan mudah boleh mendapatkan rumah 2-bilik tidur yang baik untuk SR12, 000 setahun /. Hari-hari lama berlalu. Ia kos mana-mana antara 22000-25000 / tahun secara purata. Sudah tentu, ini adalah seorang tokoh ibu jari pemerintahan dan ia bergantung kepada bandar / tempat di mana anda tinggal.

Ekspatriat Barat biasanya lebih suka untuk tinggal dalam kondo di mana beberapa jumlah terhad kebebasan disediakan. Dalam dinding sebatian itu, ia tidak wajib bagi wanita untuk memakai Abaya. Juga, kondo dilengkapi sepenuhnya. Anda perlu mendapatkan sebuah villa untuk kira-kira SR 60 70000 tahun / pada purata. Kebanyakan sebatian datang dengan kolam renang dan selalunya mempunyai keselamatan yang tinggi.

Bagi mereka yang merancang untuk bekerja di dalam kerajaan, sila mempertimbangkan perkara ini semasa berunding dengan majikan anda, jika tidak, anda akan berakhir dengan lubang di dalam poket anda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...