PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, November 19, 2012

MASJID-MASJID DI BUMI RATU ELIZABETH


Populasi umat Islam yang semakin bertambah, membuat muslim di negeri Ratu Elizabeth tersebut mengalih fungsikan tempat ibadah agama lain menjadi masjid. Masjid-masjid yang telah berdiri di sana tidak semuanya dibina dari tanah kosong, tetapi dibina dari tempat ibadah agama lain. Beberapa gereja yang ditinggalkan oleh umat kristiani tahluk dan dialihfungsikan menjadi Masjid. Berikut di bawah adalah beberapa buah gereja di beberapa bandar di Britain yang saat ini telah berubah menjadi Masjid.

1.     Brick Lane Mosque, London
Masjid Brick Lane, merupakan masjid terbesar di London, yang mampu menampung 4000 jemaah. Terletak di Brick Lane 52. Bangunan berdinding bata merah itu, boleh menampung seluruh anggota jama'ah solat Jumaat, hingga sering kali jama'ah meleleh ke jalan raya. Majoriti ahli-ahli parti merupakan keturunan Bangladesh, hingga wilayah tersebut disebut Banglatow.

Masjid ini mempunyai sejarah yang unik dan panjang. Awalnya, bangunan yang ditubuhkan sejak tahun 1743 ini adalah gereja Protestan yang dibina oleh komuniti Huguenot, atau para penganut Protestan yang lari dari Perancis untuk mengelakkan kekejaman penganut Katolik. Akan tetapi, kerana jama'ahnya menurun, maka gereja ini dijual.

Pada tahun 1809, bangunan ini digunakan masyarakat London untuk mempromosikan Kristian kepada para penganut Yahudi, dengan cara mengajarkan Kristian dengan akar ajaran Yahudi. Tapi, program ini juga gagal. Dan bangunan diambil oleh komuniti metodis pada tahun 1819.
Komuniti metodis cukup lama memegang gereja ini. Akan tetapi, pada tahun 1897, tempat ini diambil oleh komuniti Ortodok Bebas dan berkongsi dengan Persekutuan Sinagog yang menduduki tingkat dua.

Pada tahun 1960-an komuniti Yahudi menyusut, kerana mereka berpindah ke wilayah utara London, seperti Golders Green dan Hendon, sehingga bangunan ditutup sementara, dan hal itu berlanjut hingga tahun 1976. Setelah itu bangunan itu dibuka kembali, dengan nama barunya, Masjid Jami 'London.


2.     Masjid Zakarriya, Bolton
 Terletak di Peace Street 20 Bolton. Masjid tersebut ramai dikunjungi warga Bolton. Bahkan tiap minggunya, ribuan umat Islam hadir di tempat ini, untuk melaksanakan solat Jumaat. Sejarah penubuhan masjid itu, bukanlah kisah yang singkat. Kala itu antara tahun 1965 hingga 1967 umat Islam Bolton dan Balckburn belum memiliki tempat kekal untuk melaksanakan solat.

Untuk melakukan solat Jumaat saja, mereka melaksanakannya di The Aspinal, sebuah diskotik dan tempat dansa yang digunakan di malam hari, sedangkan siangnya di hari Jumaat tempat itu dibersihkan para sukarelawan guna dijadikan sebagai tempat melaksanakan solat Jumaat.

Semakin bertambahnya jumlah umat Islam di sana, maka diperlukan masjid sekaligus islamic center yang besar agar mampu menampung umat Islam yang ingin beribadah mahupun mempelajari islam lebih dalam.

Maka pada tahun 1967, ada tawaran pembelian bangunan bekas gereja komuniti metodis, yang terpaksa dijual kerana terbakar. Dengan dana sebesar 2750 pound sterling dari komuniti Muslim tempatan, akhirnya bangunan itu menjadi milik umat Islam. Bangunan itulah yang kini disebut Masjid Zakariyya.

Tidak hanya Masjid Zakariyya, beberapa masjid Inggeris pun memiliki kisah yang hampir sama dengan kisah masjid kebanggan Muslim Bolton itu, yakni sama-sama berasal dari gereja yang dijual, baik kerana kehilangan pengikut, atau kerana sebab lain.

3.     Masjid Didsbury, Manchester

Masjid ini terletak di Burton Road, Didsbury Barat, Manchester. Bangunan yang digunakan sebelumnya merupakan bekas gereja komuniti metodis, yang bernama Albert Park. Gedung ini tergolong bangunan kuno, kerana telah beroperasi sejak tahun 1883.

pada tahun 1962 gereja ditutup, dan beralih menjadi masjid dan islamic center. Masjid ini, kini mampu menampung 100 jemaah, dan yang bertanggung jawab sebagai imam dan khatib hingga kini adalah Syeikh Salim As Syaikhi.


4.     Brent of Mosque, London





Terletak di Chichele Road, London NW2, dengan kapasiti 450 orang, dan dipimpin oleh Syeikh Muhammad Sadeez. Awalnya, bangunan itu merupakan gereja. Hingga kini ciri bentuknya tidak banyak berubah. Hanya ditambah kubah kecil berwarna hijau di beberapa bahagian bangunan dan puncak menara.






5.     Masjid New Peckham, London


Didirikan oleh Syeikh Nadzim Al Kibrisi. Terletak di dekat Burgess Park, tepatnya di London Selatan Se5. Kini masjid ini berada di bawah pengawasan Imam Muharrim Atlig dan Imam Hasan Basri. Sebelumnya, bangunan masjid ini merupakan bekas gereja  St Mark's Anglican church dibina pada tahun  1880),  sehingga  pada tahun  1980  telah menjadi  New Peckham Mosque.




6.     Masjid Sentral Wembley


Masjid ini terletak di tengah-tengah bandar Wembley, dekat dengan Wembley Park Station. Daerah ini memiliki komuniti Muslim yang besar dan banyak kedai Muslim yang berada di sekitarnya. Bangunan masjid ini sebelumnya juga merupakan bekas gereja. Walau sudah dipasang kubah di puncak menara, tapi kekhasan bangunan gereja masih nampak jelas. Dengan demikian, siapa saja yang melihatnya, akan mengetahui bahawa bangunan itu dulunya adalah gereja.

7.     Masjid Jami, Essex


Selain masjid-masjid di atas, sebuah gereja yang bersejarah di Southend juga sudah dibeli oleh Masjid Jami 'Essex dengan harga 850 ribu pound sterling. Gereja dijual, kerana jama'ah berkurang sehingga kegiatan peribadatan dipusatkan di Bournemouth Park Road. Akibatnya, gereja ini sudah tidak beroperasi sejak tahun 2006 lalu. Rancananya gereja akan dijadikan pangsapuri, tapi idea-idea itu ditolak oleh Dewan Southend. Akhirnya, gereja kosong itu dibeli oleh komuniti Muslim yang tinggal di bandar itu, yang juga sedang mengambil tempat untuk melaksanakan ibadah.

Saat itu jumlah komuniti ini mencapai 250 orang, "gereja bekas" itu merupakan tempat yang sesuai, kerana mampu menampung 300 jemaah. Tidak banyak dilakukan perubahan pada bentuk bangunan yang telah berumur 100 tahun lebih itu, hanya perlu menambah tempat untuk berwudhu dan sebuah menara.

-Dani Fitriyani-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...