PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Friday, November 2, 2012

BAGAIMANA MESIR MENJANA PENDAPATAN & PEMBANGUNAN DALAM BIDANG PELANCONGAN

Kawasan paling banyak menerima pelancong
Kerajaan baru Mesir yang menghadapi masalah kegawatan ekonomi dalam bentuk kecairan kewangan mula mengorak langkah dengan idea baru dalam bidang pelancongan. Ini akan dapat meningkat segera kecairan kewangan negara yang boleh dijana untuk mengurangkan masalah makanan dan air bersih, pembangunan infrasturuktur, perhubungan dan telekomunikasi di samping meningkatan peluang pekerjaan kepada raykatnya. Di samping itu pembangunan insitu seperti di  kawasan-kawasan pelancongan dengan hotel dan chelet, pembangunan pengusaha-pengusaha kecil dan sederhana tempatan akan turut juga meningkat.
Pihak kerajaan  Mesir akan  melelong laman atau kawasan tapak pelancongan yang meliputi keluasan tanah 28 juta meter persegi untuk pembangunan pelancongan dalam tempoh 14 bulan akan datang bagi mengembangkan industri convensional penting negara.

Kapal Pelancongan mewah memudiki Sungai Nil
Menteri Pelancongan, Hisham Zaazou ditugaskan untuk memulihkan sektor yang menyumbang 10 peratus daripada aktiviti ekonomi sebelum pemberontakan yang menggulingkan Presiden Hosni Mubarak tahun lepas iaitu pendapatan negara dari pihak pelabur dan pelancong yang masuk ke Mesir. Pelancong kembali ke Mesir tetapi belum mencapai ke tahap tahun 2010, apabila 14.5 juta orang pelancong asing melawat Mesir yang menghasilkan pendapatan negara  sebanyak  $12.5 billion.


Bercakap dalam sidang media pada hari Selasa 30 Oktober 2012,  Zaazou memberitahu Reuters bahawa Mesir akan dapat menandingi tahap lalu  pada tahun 2013.  Menjelang 2020, negara mensasarkan kira-kira 30 juta pelancong, yang menyebabkan rancangan kerajaan untuk menjual plot baru.

Kolam Air Panas- Pelancongan Perubatan di Mesir
"Saya akan memulakan lelongan (tanah) mungkin bulan depan dan sebelum akhir tahun 2013 semua 28 juta meter padu meter persegi telah diletakkan dalam tawaran," Zaazou berkata, sambil menambah bahawa tawaran itu telah pun membuahkan hasil dengan menarik pelabur  dari Eropah dan Teluk.

Beberapa kawasan akan dilelong yakni dijual, ada juga kawasan yang akan dipajak. Kawasan  lelongan akan termasuk resort Laut Merah seperti Ain Sokhna dan Marsa Allam. "Pelabur akan meletakkan wang mereka di kawasan-kawasan yang sudah mempunyai pelanggan, bukan di padang pasir tandus," kata Zaazou, yang telah dilantik menjadi menteri pada bulan Ogos.  Sebelum ini beliau bekerja dengan syarikat pelancongan swasta, termasuk di Amerika Syarikat, sebelum berpindah ke kementerian.

Piramid
 Zaazou berkata beliau sedang mengkaji program insentif untuk menarik pelabur, termasuk rancangan untuk negeri bagi membayar bayaran keselamatan sosial untuk pekerja firma yang melabur dalam tempoh satu set masa tertentu. Beliau juga telah bekerjasama dengan syarikat penerbangan awam dan kementerian pengangkutan untuk meningkatkan akses ke kawasan pelancongan, termasuk rancangan untuk meningkatkan kualiti kereta api semalaman dari Kaherah ke destinasi popular Luxor dan Aswsan di selatan.
Perkembangan terbaru, Turkish Airlines telah melancarkan penerbangan terus dari Istanbul kepada resort Laut Merah seperti Sharm el-Sheikh, membantu untuk menarik pelancong dari Turki dan Eropah, hubungan juga turut di tingkatkan ke  Timur Jauh dan Amerika Selatan.

Antara aktiviti pelancongan di Sungai Nil
Menyuarakan komen awal, beliau berkata Mesir - kini ditadbir oleh presiden Islamis - mahu untuk menarik pelancong yang memegang nilai-nilai Islam yang konservatif tetapi tidak pada perbelanjaan orang lain daripada Barat atau di tempat lain, yang mungkin kecewa dengan apa-apa langkah untuk mengharamkan alkohol atau mengenakan sekatan Islam lain.

Beliau berkata menarik pelancong berfikiran Islam "tidak akan menyimpang daripada pelancongan arus perdana malah ia akan menjadi satu alternatif kepada beliau." "Saya ingin bahawa orang boleh wujud bersama-sama ... seperti di Turki dan di Dubai," katanya. Sebagai contoh, beliau berkata sesetengah pelabur Arab telah membina sebuah hotel lima bintang di Kaherah yang tidak akan membenarkan kolam renang alkohol, merokok, muzik keras atau campuran gender. Ia juga akan memberi tumpuan kepada perkhidmatan spa dan kesihatan untuk memenuhi keperluan pelanggan yang mahu pakej pelancongan Islam atau lain-lain yang mencari resort kesihatan.

Tempat-tempat Pelancongan di Mesir
"Cabaran terbesar yang hadir untuk pelancongan, adalah media tempatan dan antarabangsa yang menyampaikan apa yang dia kata adalah imej yang dibesar-besarkan seperti keselamatan longgar. Gambar-gambar bantahan dan kadang-kadang keganasan di Dataran Tahrir Kaherah telah menghalang pencapaiaan agresif. Imej yang sedang disampaikan tentang Mesir adalah satu imej yang terhad kepada 1 kilometer persegi di negara ini,  iaitu medan Tahrir ," kata Zaazou.  Ini merupakan satu cabaran kepadanya.

"Apabila pelancongan ke Kaherah terjejas, ini seterusnya memberi kesan kepada seluruh pelancongan kebudayaan seperti Luxor dan Aswan," katanya, sambil menambah bahawa jika bantahan sehingga akhir tahun kekal aman di dataran, ini akan memulihkan keyakinan pelancong di Mesir. ( USA)$1 = 6,1093 £ Mesir)


Rujuk di SINI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...