SOALAN 4
4
Dengan merujuk kepada negara Malaysia,
(a)
Nyatakan ciri-ciri
perikanan pinggir pantai? [ 5 ]
Isi utama
|
Huraian
|
Markah
|
A1
Lokasi
|
Tidak melebihi 32km dari pinggir
pantai dengan kedalaman air tidak kurang 180m.
|
1
|
A2 Teknologi
|
Alatan tradisional seperti pukat
tangkul, kelong, pompang dan kail oleh nelayan tradisional.
|
1
|
A3 Skala
|
Kecil - Untuk keperluan keluarga
|
1
|
A4 Orientasi pengeluaran
|
Pasaran tempatan. Untuk dijual
secara harian. Hasil yang lebih akan digunakan untuk keperluan keluarga.
|
1
|
A5 Modal
|
Kecil
dan milik persendirian
|
1
|
A6 Jangkamasa operasi
|
Harian (satu hari) ke laut pada
waktu pagi dan pulang pada waktu petang.
|
1
|
A7 Jenis tangkapan
|
Ikan kecil seperti selar, gelama,
parang, kembung, ketam
|
1
|
A8 Penggunaan buruh
|
Tenaga buruh sedikit. Kalangan ahli
keluarga sahaja.
|
1
|
Pemarkahan : 5 X 1 = 5 markah
(b)
Jelaskan mengapa sumber
perikanan pinggir pantai semakin merosot. [10]
Isi utama
|
Huraian
|
Markah
|
B1
Kekurangan modal
|
Kebanyakan nelayan miskin tidak ada
modal memiliki sampan.
Sukar memperolehi pinjaman dan kurang
berpengetahuan
|
2
|
B2 Kekurangan teknologi dan
kepakaran
|
Teknologi tradisional menyebabkan
tangkapan sedikit.
Tahap pendidikan dan kemahiran yang
rendah menyebabkan nelayan tidak mampu mengendalikan alat berteknologi
tinggi.
|
2
|
B3 Tenaga buruh
|
Ramai anak-anak muda berhijrah ke
bandar dan tertarik kepada peluang ekonomi sektor sekunder dan tertier.
Generasi muda tidak berminat.
|
2
|
B4 Masalah cuaca
|
Musim tengkujuh menyebabkan nelayan
tidak dapat turun ke laut. Banjir yang berlaku menyebabkan muara sungai
menjadi cetek menyukarkan nelayan untuk menangkap ikan.
|
2
|
B5 Kepupusan sumber perikanan
|
Penangkapan
ikan berlebihan akan menjejaskan hasil tangkapan nelayan. Penggunaan pukat
harimau / pukat jerut akan mengakibatkan kepupusan sumber kerana semua ikan
tidak kira saiz kecil atau besar akan ditangkap bersama-sama.
|
2
|
B6 Kerosakan habitat ikan
|
Aktiviti pembangunan pinggir pantai
akan memberi kesan terhadap habitat pinggir pantai.
Pembinaan kawasan perlancongan serta
pemlombongan akan memberi impak terhadap habitat di pinggir pantai.
|
2
|
B7
Ancaman lanun
|
Berlaku pencerobohan kawasan di sempadan
perairan.
Ancaman keselamatan oleh
lanun-lanun.
|
2
|
B8
Masalah orang tengah
|
Hasil tangkapan oleh nelayan akan
dijual terus kepada pelanggan tetapi dengan adanya orang tengah mereka akan
menawarkan harga yang lebih murah.
Ini akan menjejaskan mata pencarian
nelayan tradisional.
|
2
|
Pemarkahan : 5 X 2 = 10 markah
(c)
Huraikan langkah untuk
memajukan sektor perikanan pinggir pantai. [10]
Isi utama
|
Huraian
|
Markah
|
C1
Memodenkan infrastruktur
|
Infrastruktur perikanan perlu
dimodenkan seperti kemudahan penyimpanan sampan-sampan atau bot-bot kecil.
Jeti-jeti kecil perlu disediakan bagi memudahkan pendaratan bot-bot kecil.
|
2
|
C2
Bantuan modal /subsidi /pinjaman
|
Kerajaan perlu memberi bantuan
modal, subsidi dan merendahkan syarat untuk pinjaman kepada nelayan.
Nelayan kebanyakannya hanya mampu
memiliki sampan yang uzur. Sampan perlu diganti dengan bot.
|
2
|
C3 Memberi latihan
|
Latihan perlu diberikan kepada
nelayan termasuk kemahiran untuk kendalian bot dan peralatan moden.
|
2
|
C4. Kukuhkan rantaian pasaran.
|
Tidak ada lagi orang tengah yang
menjual dengan harga yang murah. Kawalan harga penting.
|
2
|
C5
Menubuhkan agensi penyelaras
|
LKIM
dan MAJUIKAN perlu ditubuhkan bagi menyelaras semua aktiviti perikanan.
Seperti
penyelarasan bantuan dan subsidi harga diesel.
|
2
|
C6
Meningkatkan kawalan
|
Meningkatkan kawalan keselamatan
nelayan. Rondaan perairan oleh polis marin, tentera laut dan jabatan laut.
|
2
|
C7 Kerjasama serantau
|
Kerjasama antara negara jiran perlu
dikukuhkan bagi menjamin kemakmuran negara.
|
2
|
Pemarkahan
: 5 X 2 = 10 markah
SOALAN 5
5. Berdasarkan kajian luar yang telah anda
lakukan di sebuah
kawasan ekopelancongan,
a) i) Namakan
kawasan pelancongan yang dikaji. [ 1 ]
Menamakan kawasan pelancongan 1
ii)Huraikan kaedah pemerhatian dan soal selidik yang
dijalankan. [ 4 ]
Isi Utama
|
Huraian
|
Markah
|
Pemerhatian
|
Digunakan untuk meninjau lokasi kawasan pelancongan di kawasan kajian. Pemerhatian
dibuat ialah terhadap kepentingan, bagaimana pelancongan membangun ekonomi
& sosial setempat. Aktiviti merakam dan merekod
|
2
|
Soal selidik
|
Digunakan untuk memperoleh data dan maklumat dari pekerja kedai dan pekerja kilang.
Seramai 20 responden telah dipilih secara rawak dan setiap responden telah
diberikan borang soal-selidik masing-masing. Dapatan dari soal selidik telah
dikumpul dan dianalisis.
|
2
|
b) Jelaskan
kelebihan-kelebihan fizikal dan manusia setempat yang
mempengaruhi kegiatan
pelancongan di kawasan tersebut. [ 6 ]
Isi Utama
|
Tarikan-tarikan
kawasan pelancongan
|
Markah
|
B1.Tarikan Fizikal
|
1.Pantai bersih,berair jernih,kewujudan batu
karang,taman laut / maritim.
2.Tanah tinggi,pemandangan cantik,suhu sejuk.
3.Hutan lipur,hutan bakau.,kepelbagaian flora dan
fauna,udara nyaman.
4,Gua batu kapur
5.Jeram,air terjun,sungai,tasik semulajadi
|
2
2
2
2
2
|
B2. Tarikan manusia
|
1.kemudahan pengangkutan & perhubungan
2.kemudahan penginapan, hotel & resort
3.kemudahan rekreasi
4.kemudahan pusat membeli-belah
5.kemudahan pusat teknologi & telekomunikasi
|
2
2
2
2
2
|
Pemarkahan : Menjelaskan 2 (fizikal) + 1(manusia) @ 1+2 = 6 markah
c) Jelaskan
bagaimanakah kegiatan pelancongan membantu
pembangunan ekonomi dan sosial
penduduk setempat. [ 8 ]
Isi Utama
|
Huraian
|
Markah
|
C1.Peluang pekerjaan
|
-peluang pekerjaan sebagai pengusaha gerai,chalet,resort,pengangkutan dan
perkhidmatan di kawasan pelancongan.
-Membantu meningkatkan pendapatan penduduk setempat.
|
2
|
C2. Wujudkan rantaian ekonomi berkaitan
|
-Perkembangan pelancongan telah membantu mewujudkan aktiviti ekonomi
berkaitan seperti penyediaan aktiviti
rekreasi,pengangkutan,hotel,chalet,perhubungan.
-Mempelbagaikan kegiatan ekonomi kawasan sekitar.
-Pemasaran hasil pertanian dan kraftangan setempat.
|
2
|
C3.
Pembangunan kawasan
|
-Pembinaan jalan raya,perhubungan,kemudahan asas, bekalan air, elektrik,pusat
perniagaan dll telah membangunkan kawasan sekitar.
-Penduduk sekitar menikmati kemudahan yang disediakan.
|
2
|
C4.Persekitaran yang selesa / kondusif
|
-Kawasan pelancongan dijaga dan dipelihara kebersihan/keindahan .Kawasan
tidak tercemar.
-Penduduk sekitar dapat nikmati kehidupan yang lebih selesa.
|
2
|
C5. Tingkatkan taraf hidup
|
-Pelbagai peluang pekerjaan yang wujud telah meningkatkan taraf hidup
pendudk setempat.
-Mendapat pendapatan yang baik.
-Tidak terlalu bergantung kepada sektor tradisional/pertanian
semata-mata.
|
2
|
Pemarkahan :
Mana-mana 4 isi x 2 markah. Maksimum 8 markah.
Nota : Calon perlu menjelaskan ’bagaimana’ / proses untuk dapat 2m -
jika tiada 1m.
d) Cadangkan
langkah yang boleh dilakukan untuk memajukan
lagi kawasan pelancongan tersebut.
[ 6 ]
Isi Utama
|
Huraian
|
Markah
|
D1.Promosi
|
-Mempromosikan kawasan dan produk pelancongan kawasan melalui media massa
dengan lebih meluas.
|
2
|
D2.Menaiktarafkan kemudahan.
|
Menambah dan memperbaiki mutu perkhimatan yang disediakan seperti
chalet,resort,restoran,jalan perhubungan,telekomunikasi dan sebagainya agar
memenuhi kehendak pelancong.
|
2
|
D3.Mewujudkan aktiviti rekreasi yang menarik.
|
Menambah dan mewujudkan aktiviti rekreasi laut,pantai,taman tema,pameran
dan sebagainya mengikut keadaan semasa.
|
2
|
D4.Mewujudkan landskap fizikal yang menarik./bersih.
|
-Mewujudkan taman,landskap flora yang menarik bagi memikat palancong.
-Memberikan tumpuan aspek meningkatkan kebersihan kawasan.
|
2
|
D5.Pakej pelancongan yang menarik
|
-Mewujudkan pakej pelancongan yang menarik/murah bagi memikat pelancong.
|
2
|
Pemarkahan : Mana-mana 3 isi x 2 markah = maksimum 6
markah.
Skema Jawapan
Soalan ini adalah
soalan kajian lapangan / luar,oleh itu jawapan calon mestilah memenuhi
syarat-syarat berikut.
1. Skala jawapan mestilah kecil dan khusus
sifatnya. Merujuk kepada satu kawasan pelancongan yang kecil sahaja.Jawapan
tidak boleh merujuk kepada banyak kawasan pelancongan.
2. Jawapan tidak boleh merujuk kepada kawasan
pelancongan yang terlalu luas/besar seperti daerah yang besar atau sebuah
negeri.
3. Jawapan tidak
boleh bersifat umum tanpa merujuk mana-man kawasan pelancongan.
4. Setiap jawapan
calon hendaklah merujuk kepada lokaliti secara tepat
(Jika jawapan calon tidak memenuhi syarat 1, 2 dan 3 di
atas,markah maksimum adalah 8/25 sahaja.)
SOALAN 6
6. a)
Namakan lima contoh landskap
budaya yang wujud akibat proses
transformasi desa. [ 5 ]
i.
Pembinaan
perumahan-taman perumahan
ii.
Pembinaan
sekolah,klinik,hospital,bagunan kedai,bangunan
pentadbiran,dewan
orang ramai
iii.
Pasaraya,market
mini,pasar
iv.
Infrastruktur
telekomunikasi,bekalan elektrik,bekalan air,jalan berturap
v.
Ladang,pertanian
berkelompok
vi.
Pusat pengumpulan
hasil,pusat khidmat masyarakat
[ Terima
mana-mana contoh 5 x1 =5 m ]
( b)
Mengapa kadar transformasi sesebuah petempatan desa di Malaysia
tidak seimbang? [10]
Isi utama
|
huraian
|
contoh
|
B1 Kedudukan dan keadaan tapak petempatan yang tidak sama.
|
Tapak yang strategik dan tidak strategik.Kawasan tanah pamah dan tanah
tinggi.Contoh kawasan luar bandar pantai barat semenanjung mempunyai banyak
kelebihan tapak berbanding pantai timur dan Malaysia timur
|
2
|
B2Ketersampaian
|
Kawasan yang mudah dihubungi dan banyak mod pengangkutan akan lebih cepat mengalami
transformasi berbanding kawasan yang sukar dihubungi
|
2
|
B3 Potensi sumber alam
|
Kawasan yang banyak sumber alam seperti minyak,mineral dan pertanian akan
lebih cepat membangun berbanding kawasan yang kurang sumber alam
|
2
|
B4 Fizikal yang menarik
|
Kawasan yang mempunyai tarikan fizikal seterti tanah tinggi,pantai yang
cantik akan menjadi tumpuan pembangunan.
|
2
|
B5 Polisi kerajaan
|
Polisi kerajaan yang menumpukan pembangunan di kawasan tertentu seperti
pembangunan koridor perindustrian,pertanian,pelancongan dan pendidikan.
|
2
|
B6 Perluasan bandar yang tidak
sama
|
Bandar besar dan bandar utama akan mengalami rebakan yang besar ke
kawasan sekitarnya.Lingkungan bandar yang besar akan mempercepatkan
pembangunan kawasan sekitar.
|
2
|
B7 Perkembangan kegiatan ekonomi moden yang tidak seimbang
|
Kawasan luar bandar yang berdekatan kawasan yang pesat mengalami
pertumbuhan ekonomi sekunder dan tertier akan lebih cepat mengalami
transformasi berbanding kawasan yang masih giat dalam kegiatan pertanian.
|
2
|
Pemarkahan : mana-mana 5 isi x 2 markah =10 m
(c) Huraikan kesan positif transformasi desa terhadap pembangunan
sosioekonomi penduduk di sesebuah kawasan. [10]
Isi utama
|
Huraian
|
Markah
|
C1 Taraf hidup meningkat
|
Banyak peluang kerja baru dan
pendapatan tetap
|
2
|
C2Peluang pekerjaan
|
Mengatasi masalah pengaggguran di luar bandar
|
2
|
C3 Mudah milik rumah
|
Kawasan perumahan moden yang lebih selesa
|
2
|
C4 kemudahan pendidikan
|
Sekolah,IPT,kolej
|
2
|
C5 Kemudahan perubatan
|
Hospital,klinik,pusat rawatan swasta
|
2
|
C6 Ketersampaian tinggi
|
Kemudahan perhubungan dan pengangkutan memudahkan maklumat sampai dan
mobiliti tinggi
|
2
|
C7 Sekat migrasi keluar
|
Peluang pekerjaan baru dapat kurangkan emigrasi
|
2
|
C8 Kemasukan inovasi
|
Maklumat dan teknologi baru masuk dari bandar dan memajukan kawasan luar
bandar
|
2
|
Pemarkahan : mana-mana 5 isi x 2 markah = 10 m
SOALAN 7
a)
Apakah yang dimaksudkan dengan ASEAN? [ 5 ]
Isi
Utama
|
Markah
|
Konsep :
Pertubuhan
Negara-negara Asia Tenggara (Association of Southeast Asian Nations) yang
ditubuhkan melalui Deklarasi Bangkok 1967
Anggota
ASEAN :
10 buah negara
iaitu Thailand, Indonesia,Singapura,
Filipina, Malaysia, Brunei, Myanmar, Kemboja, Laos dan Vietnam.
Tujuan
penubuhan :
Menjayakan
kerjasama serantau dalam pelbagai bidang seperti kemajuan
sosioekonomi,
keamanan dan kestabilan serantau, dan kerjasama dengan
negara
dan pertubuhan antarabangsa yang lain. Mengamalkan konsep ZOPFAN
|
1
2
2
|
(b) Huraikan kepentingan kerjasama ASEAN kepada pembangunan
ekonomi
Malaysia. [10]
Isi
Utama
|
Huraian
|
Markah
|
B1
Meluaskan pasaran
|
·
Peluasan pasaran dan perdagangan yang dicapai menerusi
Perjanjian Keutamaan Perdagangan (PTA) menyebabkan barangan Malaysia boleh
menembusi pasaran ASEAN dengan lebih mudah tanpa sekatan atau dasar
perlindungan yang ketat.
|
2
|
B2 Perkongsian tenaga buruh
|
·
Masalah kekurangan buruh dan kepakaran dapat diatasi
dengan kemasukan tenaga buruh dari Negara jiran.
·
Contohnya tenaga buruh dari selatan Thailand telah
menampung kekurangan buruh dalam sektor pertanian di negeri Kedah dan Perlis.
·
Kekurangan buruh dalam sektor pembinaan, perladangan dan pembantu rumah ditampung
oleh tenaga buruh dari Indonesia.
|
2
|
B3
Pemindahan
Teknologi,R&D dan
inovasi
|
·
Berlaku perkongsian dalam semua bidang iaitu perindustrian, tenaga, pertanian,
perikanan, perhutanan, telekomunikasi, pengangkutan dan kewangan melalui lima
jawatankuasa ekonomi yang dibentuk dalam Kerjasama Ekonomi ASEAN.
·
Contohnya Malaysia berkongsi kemahiran teknologi
automatif dan telekomunikasi manakala Thailand menawarkan kemahiran dalam
teknologi pertanian dan perlombongan.
|
2
|
B4 Meningkatkan
pendapatan negara
|
·
Melalui pelaburan di negara anggota Asean yang lain.
Contohnya Malaysia banyak melabur di Indonesia khususnya dalam sektor
penanaman kelapa sawit.
·
Di bawah IMT-GT
kawasan seperti Pulau Langkawi, Utara Kedah- Perlis seperti Bukit Kayu
Hitam mengalami pertumbuhan ekonomi yang lebih pesat.
|
2
|
B5 Bekalan bahan
mentah
|
·
Sumber alam seperti
sumber hutan, sumber pelancongan , sumber air, sumber tenaga dan sumber
manusia dapat dibangunkan tanpa pembaziran. Wujud keadaan saling melengkapi
antara negara anggota ASEAN.
·
Malaysia bergantung kepada Thailand untuk bekalan
beras, sumber perikanan, sayur-sayuran dan lain-lain bagi menampung
kekurangan sumber makanan dalam negara.
|
2
|
B6
Perkongsian modal
|
·
Konsep pelaburan bersama , pelaburan silang, Koperasi
kewangan ASEAN dan lain-lain. Negara yang teguh keadaan ekonomi akan melabur
di negara-negara yang agak mundur.
·
Contohnya yang dilaksanakan antara Malaysia dan
Singapura di bawah projek IMT-GT bagi menyiapkan Projek Link Kedua yang
menghubungkan Malaysia –Singapura.
·
Kejayaan projek ini
memberi keuntungan kepada kedua-dua negara melalui kutipan tol,
pertambahan aliran barangan dan perkhidmatan
dan mempercepatkan pergerakan penduduk.
|
2
|
B7 Kerjasama menjaga
alam sekitar
|
·
Negara anggota ASEAN iaitu Malaysia, Indonesia dan
Singapura bersetuju secara bersama
menjaga perairan Selat Melaka dengan membuat pengesanan, rondaan, kawal
selia, pengawasan dan pemuliharaan jika berlaku kes pembuangan enap cemar
oleh kapal-kapal dagang yang melalui Selat Melaka.
|
2
|
Pemarkahan : mana-mana 5 isi x 2 markah = 10 m
(c) Jelaskan masalah yang dihadapi dalam kerjasama ekonomi
ASEAN. [10]
Isi Utama
|
Huraian
|
Markah
|
C1 Kegawatan
ekonomi
serantau
|
·
Kejatuhan nilai matawang telah menjejaskan banyak
projek pembangunan
·
Kos operasi projek telah meningkat.
·
Projek terhenti kerana pelabur tempatan kekurangan
modal.
·
Contohnya Indonesia yang masih berhadapan dengan
kegawatan ekonomi hingga ke hari ini.
|
2
|
C2 Masalah fizikal
|
·
Bentuk muka bumi yang bergunung-ganang dan berpulau, cuaca
dan bencana alam menyukarkan pembangunan ekonomi serantau.
·
Sukar untuk dihubungi (Darjah Ketersampaian rendah)
·
Contohnya bentuk muka bumi yang bergunung-ganang telah
menghalang pembinaan Lebuh Raya Trans Borneo dalam kawasan BIMP-EAGA
|
2
|
C3 Masalah
teknologi dan
kepakaran
yang rendah.
|
·
Sukar untuk menjalankan projek secara besar-besaran.
·
Tahap kemajuan teknologi dan kepakaran yang berbeza
antara negara Asean.
·
Terpaksa mengimport teknologi dari Negara maju.
·
Kemudahan infrastruktur
yang tidak cukup menyukarkan pemindahan teknologi moden dan teknologi
maklumat (IT).
·
Sukar menghasilkan produk yang berkualiti & berdaya
saing.
|
2
|
C4 Konflik politik
dan
keselamatan.
|
·
Ancaman lanun dan keselamatan di sempadan.
·
Pergolakan politik wilayah dalam Negara anggota ASEAN.
·
Contohnya masalah ancaman lanun di Filipina dan konflik
politik di Selatan Thai.
·
Konflik
pertindihan tuntutan wilayah atau kawasan sempadan bersama. Contohnya
Kepulauan Spratly yang menjadi tuntutan antara anggota ASEAN iaitu Vietnam,
Filipina, Brunei dan Malaysia serta Negara bukan ASEAN iaitu China dan Taiwan.
|
2
|
C5 Masalah kuasa
beli dan
pasaran.
|
·
Kuasa beli yang rendah dalam kalangan penduduk ASEAN
jika dibandingkan dengan Negara maju.
·
Contohnya Indonesia dan Filipina walaupun mempunyai
penduduk yang ramai tetapi kuasa beli penduduknya rendah kerana rakyat
miskin. Manakala Singapura mempunyai kuasa beli yang tinggi tetapi
penduduknya kurang.
·
Keadaan ini menyukarkan peluasan perdagangan antara
Negara ASEAN.
|
2
|
C6 Keluaran
barangan yang
homogeneus
|
·
Persaingan antara kepentingan negara dan kepentingan
serantau.
·
Berlaku persaingan sesama negara pengeluar kerana
mempunyai sumber yang sama.
·
Kesannya berlaku lambakan di pasaran dan kejatuhan
harga komoditi.
·
Contohnya :komoditi getah, kelapa sawit dan bijih timah
antara Malaysia, Indonesia dan Thailand.
|
2
|
C7 Perbezaan
ekonomi antara
negara anggota
|
·
Tahap kemajuan dan pembangunan ekonomi yang tidak sama
antara negara ASEAN.
·
Pembangunan ekonomi di Malaysia dan Singapura lebih
pesat dibandingkan dengan Negara Laos dan Myanmar.
·
Contohnya dalam
kerjasama AFTA, penghapusan tarif tidak dapat dilaksanakan serentak di semua
negara anggota ASEAN.
·
Syarikat tempatan yang tidak cekap dan bergantung
kepada perlindungan kerajaan akan muflis jika wujudnya pasaran bebas melalui
kerjasama AFTA.
|
2
|
Pemarkahan : mana-mana 5 isi x 2 markah = 10 m
SOALAN 8
8
a) Senaraikan lima aktiviti
ekonomi yang menjejaskan kualiti sumber tanih di
sesebuah kawasan. [
5 ]
-
Pertanian – penggunaan racun 1
-
Pembalakan – penebangan hutan 1
- Pembinaan –
petempatan/kondominium/hotel di cerun
bukit 1
- Pembangunan tanah untuk pertanian secara
besar-besaran 1
- Perlombongan – ku ari,bijih timah, emas
dll. 1
- Perikanan – akuakultur 1
b)
Jelaskan bagaimana
aktiviti manusia mempengaruhi kemerosotan sumber
tanih. [10]
Isi Utama
|
Huraian
|
Markah
|
B1 Pertanian
|
-di kawasan cerun curam tanpa teres/kontor, tanpa tanaman tutup bumi,
tanaman sejenis – menyebabkan gangguan kepada sumber tanih
|
2
|
B2 Pembalakan
|
- kegiatan penebangan hutan/pembalakan tanpa kawalan / pembalakan haram –
tiada usaha tanam semula hutan – berlaku kemerosotan sumber tanih
|
2
|
B3 Pembinaan
|
-pembinaan petempatan/resort/hotel dll. Yang melibatkan kerja memotong
dan meneres cerun bukit tanpa spesifikasi.
-pembinaan infrastruktur – lebuh raya, L. terbang, empangan dll.
melibatkan kerja tanah – memotong dan merata cerun bukit
|
2
2
|
B4 Pembangunan Tanah
|
-pembangunan tanah secara besar-besaran dalam bidang pertanian –
penerokaan hutan secara besar-esaran menjejaskan kualiti sumber tanih –
rancangan pembangunan tanah (FELDA)
|
2
|
B5 Perlombongan
|
-pelombongan kuari, emas, bijih besi, dan bijih timah yang melibatkan
kerja-kerja mengorek tanah dan meletup bukit – kualiti sumber tanih merosot.
|
2
|
Pemarkahan : 5 x 2 = 10 markah
(c) Huraikan langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan
kesan kemerosotan
kualiti sumber tanih di sesebuah kawasan. [10]
Isi Utama
|
Huraian
|
Markah
|
1.Langkah perundangan
|
· Menguatkuasa Akta Pemuliharaan Tanah 1960. Garis
Panduan Pembangunan di kawasan Tanah Tinggi 2005. Garis Panduan Penyelenggaraan
Cerun 2006 oleh Jabatan Kerja Raya
· Mengharamkan penggunaan jentera berat di kawasan tanah
tinggi dan cerun curam berkontor melebihi 300 meter dari aras laut dan kecerunannya
melebihi 15°
· Mengharam pembangunan di kawasan cerun berkelas IV pada
ketinggian melebihi 1000 meter dari aras laut
· Pemantauan dan kawal selia aktiviti pembangunan di
kawasan cerun
· Hukuman dan denda oleh PBT terhadap aktiviti yang
merosakkan cerun bukit atau yang melanggar Laporan EIA
|
2
2
2
2
2
|
2. Langkah pengurusan strategik
|
· Pembinaan sungkup plastik/daun sebagai langkah jangka
pendek di kawasan berisiko tinggi untuk runtuh
· Membina benteng dan tembok penahan
· Membina gabion (sangkar dawai yang diisi batu) dan
groin di kaki cerun
· Membina longkang/parit dipermukaan cerun bagi
mengurangkan limpahan air hujan/ larian
· Konkrit cerun / simen cerun
· Jaringan besi/dawai menyaluti cerun
· Tanaman tutup bumi – rumput/buluh
· Amalan pertanian berkontor
|
2
2
2
2
2
2
2
2
|
3.Kempen kesedaran dan Pendidikan Alam Sekitar
|
· Kempen pemuliharaan cerun – menanam pokok peneduh di
kawasan cerun
· Pendidikan alam sekitar melalui mata pelajaran Geografi
tentang pelestarian kawasan cerun
|
2
2
|
Pemarkahan : 4 + 4 + 2 =Max 10
markah
No comments:
Post a Comment