PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Friday, September 7, 2012

KOTA KANDOVAN, IRAN - RUMAH DALAM GUA


Berusia lebih 700 tahun, keunikan perkampongan Kandovan dengan rumah-rumah yang dibuat di dalam gua-gua batuan yang disaluti dengan lumpur tanah yang mengeras di kawasan berbukit . Keindahannya menarik ramai pelancongan ke Iran.

Terletak di Tanah Azerbaijan Timur Iran, Kandovan merupakan sebuah desa yang dibangun abad ke-13 yang sungguh misteri Banyak rumah di Kandovan dibuat di gua yang berbentuk seperti kerucut dan terbuat secara alami dari abu vulkanik yang membuat bentuknya mengingatkan kita pada rumah koloni semut tanah.

Kebanyakan rumah gua ini memiliki empat tingkat, lantai dasar digunakan sebagai kandang hawan ternak, lantai satu dan dua untuk tempat tinggal dan lantai empat digunakan sebagai ruangan simpanan barang termasuk makanan

Material tanah yang mengeras sehingga dapat digunakan sebagai rumah gua ini memiliki kelebihan yang sesuai pada suhu di dalam ruangannya, kerana ketika musim dingin ruangan menjadi hangat dan ketika musim panas ruangan menjadi dingin.
kandovan-8

kandovan-2

kandovan-3

kandovan-4

kandovan-5

kandovan-6

kandovan-1

kandovan-7
kandovan-11

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...