PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, September 4, 2012

BAIK KATOLIK DARI ATEIS

Pelajar Wanita Muslim di US
DAYTON, Ohio - Tiba dari Kuwait untuk menghadiri kolej di sini, Mai Al Hamad tertanya-tanya bagaimana Amerika akan menerima Islam, terutama dirinya yang mengenakan tudung kepala sebagai melambangkan identiti agamanya. Fatema Albalooshi, seorang pelajar siswazah dari Bahrain, berkata bahawa apabila dia mula-mula melihat brosur University of Dayton, "Saya fikir ia akan menjadi wajib untuk mengambil kursus Katolik."

Seorang mahasiswa, yang memberikan namanya sebagai Naima, yang sedang duduk di dalam salah satu bilik solat di kampus Dayton. Tangannya yang dihiasi inai seorang wanita muslim adalah pelajar yang taat perintah agama baru selesaimendirikan solatnya waktunya

Pada mana-mana universiti sekular yang dia mungkin telah dipilih, agama - sekurang-kurangnya dalam teori - akan menjadi pokoknya. Tetapi dia memilih salah satu yang akan kelihatan untuk menggariskan status beliau sebagai seorang ahli minoriti agama. Dia mendaftar di University of Dayton, sekolah Roman Katolik, dan dia berkata ia sesuai dan baik.

"Di sini, orang lebih agama, walaupun mereka tidak beragama Islam, dan saya selesa dengan itu," kata Cik Al Hamad, sarjana muda dalam kejuruteraan awam, sebagai beberapa wanita Islam yang lain yang berkumpul di pusat pelajar mengangguk dalam perjanjian. "Saya lebih selesa bercakap dengan seorang Kristian daripada seorang ateis."

Satu dekad yang lalu, University of Dayton, dengan 11,000 pelajar prasiswazah dan siswazah, mempunyai hanya 12 daripada negara-negara Islam, mereka semua lelaki, kata Amy Anderson, pengarah Pusat bagi Program Antarabangsa sekolah. Tahun lepas, beliau berkata, terdapat 78, dan kira-kira satu pertiga daripada mereka adalah wanita.

Aliran pelajar dari dunia Islam ke kolej dan universiti Amerika telah berkembang dengan ketara dalam tahun-tahun kebelakangan ini, dan wanita, walaupun masih jauh untuk mengatasi kaum lelaki, mereka merupakan akaun bagi bahagian yang semakin meningkat.

Tiada angka muktamad boleh didapati, tetapi temu bual dengan pelajar dan pentadbir di beberapa institusi Katolik menunjukkan kadar yang lebih cepat pertumbuhan di sana, dengan populasi pelajar Islam umumnya dua kali ganda sejak dekad yang lalu, dan bilangan wanita Islam yang tiga kali ganda atau lebih. rujuk Di sini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...