PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Thursday, July 5, 2012

TELAGA ZAMZAM

sumber http://2.bp.blogspot.com/
Bekas Air Zamzam di Masjid Nabawi,Madinah.
Pengetahuan tentang telaga Zamzam dan airnya yang sering di bawa pulang dari Mekah oleh para jemaah yang menunaikan Haji dan Umrah hanya setakat tahu sunnahnya dan khasiat. Sesiapa yang pernah mengerjkan haji dan umrah akan dapat minum air zamzam percuma setiap waktu kerana ianya disedikan di dalam dan luar masjid Mekah dan Madinah, malah masjid-masjid lain pun terdapat.

Apa yang saya nak utarakan kali ini, adalah membincangkan air zamzam ini dari sudut geologi dan hidrologi. Para pelajar STPM yang mengambil  mata pelajaran geografi STPM sudah tentu memahami istilah geologi dan hidrologi. Ianya adalah tentang batuan dan air di kerak bumi.
Telaga yang asalnya kecil sahaja semasa Nabi Ismail a.s tetapi sekarang jadi besar dan mengeluarkan berjuta-juta liter sehari. Dari mana datangnya air ini di tengah2 padang pasir kontang itu dan air nya pulak diakui oleh saintis-saintis barat dan Jepun sebagai terbaik di dunia.

KUALITI AIR ZAM-ZAM
Kajian telah dilakukan bahawa Air Zamzam tiada warna dan bau, mempunyai rasa yang unik; pH adalah 7.9–8.0 (alkali). Sodium chloride (garam biasa) berlebihan dalam Zamzam – memberikan rasa sedikit payau. Zamzam sangat baik utk kesihatan – menyegarkan dan berikut merupakan kepekatan mineral yang terkandung dalam air zam-zam:
  • Sodium – 250 mg/l
  • Calcium -198 mg/l
  • Magnesium – 43.7 mg/l
  • Chloride – 335 mg/l
  • Sulfur – 370 mg/l
  • Iron – 0.15 mg/l
  • Manganese – 0.15 mg/l
  • Copper – 0.12 mg/l
  • (Analysis of a study conducted in the laboratory of the Department of Water and Waste Water Treatment, the Western Province, Saudi Arabia)

بسم الله الرحمن الرحيم
زمزم

Air Zam-Zam Adalah Berkhasiat, Berkat,Bersih dan Penawar Paling Mujarab Anugerah Allah Subhanahu Wataala.
عن أبي ذر ـ رضي الله عنه ـ قال: قال رسول الله ـ
صلى الله عليه وسلم ـ عن ماء زمزم:
  إنها مباركة ، إنها طعام طُعم 

[ رواه مسلم]


Sejarah

Umat Islam percaya telaga zam-zam ditemui oleh Siti Hajar isteri kedua Nabi Ibrahim a.s dan ibu kepada anak Nabi Ibrahim iaitu Nabi Ismail.Siti Hajar dan anak kecilnya Nabi Ismail kehausan di kawasan gurun kering kontang . Lantaran itu Siti Hajar berlari anak 7 kali antara bukit Safa dan Marwa untuk mendapatkan air untuk anak kecilnya itu. Allah menghantar malaikat Jibrail untuk mengeluarkan air suci dari tengah-tengah padang pasir itu. Lokasinya ialah tempat Nabi Ismail menghentak-hentak kaki dan menangis. Siti Hajar mengepong kawasan mata air itu dengan batu-batu dan memanggil zamzam yang bermaksud 'kepung air'. Ketika itu Mekah belum ada penduduk.

Datuk Nabi Muhamad s.a.w bernama Abdul Muttalib telah menjaga, mengurus dan menjaga keselamatan satu-satunya sumber air di kota Mekah zaman pra Islam. Perkataan "zamzam" dipercayai berasal daripada ungkapan "zomk-zomk" bermakna "berhenti mengalir" - yang diluahkan oleh Siti Hajar dalam percubaannya menakung air yang berhamburan keluar. Menurut hadis, Abu Tharr Al-Ghifari, sahabat Nabi Muhammad S.A.W, berkata semasa beliau mula-mula tiba di Mekah pada zaman permulaan Islam, beliau hidup dengan meminum air zamzam selama sebulan.

Semasa ibadah umrah dan haji, para jemaah telah meniru larian Siti Hajar dari Safa ke Marwa sebanyak 7 kali yang dikenali ebagai ibadah Sae'i. Air zamzam dapat mengubat penyakit mental. Jenazah yang meninggal dunia dimandikan dengan air zamzam. Jabatan Geologi Arab Saudi telah membuat kajian tentang cara pengurusan air zamzam dan menambah jumlah air bagi menampung keperluan jemaah semasa menunaikan haji, membawa balik untuk saudara-mara dan pelbagai tujuan lain. Kajian menunjukkan air zamzam mengandungi pelbagai mineral seperti kalsium, magnesium dan fluorida.


Dimensi dan Profil Geologi Telaga Zamzam

Bentuk Telaga Zam-zam dapat dilihat dibawah ini.

zam-zam.jpgTelaga zamzam  sekarang ini memiliki kedalaman sekitar 30.5 meter. Hingga kedalaman 13.5 meter teratas menembus lapisan alluvium Wadi Ibrahim. Lapisan ini merupakan lapisan pasir yang sangat berpori. Lapisan ini berisi batupasir hasil transportasi dari tempat lain. Mungkin masa dahulu ada lembah yang dialiri oleh sungai yang saat ini sudah kering. Ataupun merupakan dataran rendah hasil runtuhan atau penumpukan  batuan yang lebih tinggi topografinya.

Dibawah lapisan alluvial Wadi Ibrahim ini terdapat setengah meter (0.5 m) lapisan yang sangat telap air (permeable). Lapisan yang sangat telap air inilah yang merupakan tempat utama keluarnya air  Zam-zam. kabah21.jpgKedalaman 17 meter kebawah selanjutnya, telaga ini menembus lapisan  batuan pasir aluvium dan batuan keras Diorit yang merekah  yang memang agak jarang dijumpai di Asia Tenggara, tetapi sangat banyak dijumpai di Jazirah Arab. Pada bagian atas batuan ini dijumpai rekahan-rekahan yang juga memiliki kandungan air yang banyak dan cepat mengalir. Dulu ada yang menyatakan retakan ini menuju laut Merah. Tetapi tidak ada sebarang laporan geologi yang menjelaskan hal ini.

Dari kajian telaga ini mampu mengalirkan air sebanyak 8000 liter/sesaat selama tempoh 24 jam. Celah-celah atau rekahan ini salah satu yang mengeluarkan air cukup banyak. Ada celah (rekahan) yang memanjang kearah Hajar Aswad dengan panjang 75 cm dengan ketinggian 30 cm, juga beberapa celah kecil kearah Shaffa dan Marwa.  Kajian geologis mendapati celah telaga dibawah tempat Thawaf 1.56 m, jumlah kedalaman  dari bibir telaga 30 m, kedalaman air dari bibir telaga = 4 m, kedalaman mata air 13 m, Dari mata air sampai dasar telaga 17 m, dan diameter  telaga  antara 1.46 hingga 2.66 meter. Ujian pengeluaran air dengan menggunakan jentera pump moden berkuasa tinggi menunjukkan paras air surut dari paras 3.23 meter kepada 12.72 meter dan kemudian 13.39 meter selepas itu. Paras air kembali normal ke paras 3.9 meter selepas 11 minit.

Air Hujan Sebagai Sumber Berkah.


cekungan-makah.jpg
Kota Makkah terletak di lembah, menurut SGS (Saudi Geological Survey) luas lembangan yang membekalkan air zamzam adalah 60 km2 saja, sudah tentunya logiknya tidak akan mampu membekalkan air sebegitu banyak sebagai kawasan tadahan hujan. Tambahan hujan yang jarang belaku di daerah sekitar Makkah. Lembangan Kota Mekah ini secara hidrologi hanyalah telaga biasa yang sangat kecil tetapi dapat menampung berjuta-juta jemaah dikala musim haji. Suhanallah. 

Gambar disebelah ini memperlihatkan lokasi telaga Zamzam yang terletak ditengah lembah yang memanjang. Masjidil haram berada di bagian tengah diantara bukit-bukit disekitarnya. Luas lembangannya yang hanya 60 Km persegi ini tentunya cukup kecil untuk menangkap air hujan yang sangat jarang terjadi di Makkah. Air Zam-zam juga mengandungi zat fluorida yang berkhasiat memusnahkan kuman-kuman yang terdapat dalam kandungan airnya.  Menakjubkan juga dimana tidak ada sedikit pun lumut di telaga ini. Air Zam-zam sentiasa bebas dari pencemaran kuman. Ajaibnya lagi, pada masa semua telaga air di sekitar Mekah dalam keadaan kering, telaga air zam-zam tetap berair. Dan air zam-zam memang tidak pernah kering sepanjang zaman.

Model 3 dimensi dari reservoir Telga Zam-Zam. Dibuat oleh SGS (Saudi Geological Services)

Model dalam peta dari Akuifer Telaga Zam-Zam. Dibuat oleh SGS (Saudi Geological Services)

 Mengikut laporan Berita Harian, 2010
MAKKAH; Paras air di telaga zamzam di Masjidil Haram sudah meningkat, kata Timbalan Presiden Hal Ehwal Masjidil Haram, Yousif Al-Wabil. Menurutnya, keadaan itu berlaku kerana banyak telaga zamzam tidak lagi mengalirkan air ke telaga persendirian yang digali oleh orang awam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...