PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Thursday, August 9, 2012

TERCAPAIKAH BLOK ISLAMIK - NATO ISLAM


NATO Islam sebagai langkah baru ke arah kebangkitan semula Empayar UthmaniyyahOrganisasi baru pertama mensasarkan dunia Arab, Turki yang bersemangat untuk menarik di bawah perlindungan "demokrasi perlindungan".
Turki berusaha untuk menjadi pemain yang lebih aktif di Timur Dekat, menyuarakan idea-idea yang kemudiannya muncul sebagai membimbangkan, jika tidak berbahaya. Kegagalan sepenuhnya dasar asing menolak Ankara untuk mencari kaedah baru untuk melaksanakan "neo-Osmanism". Ini, pertama sekali, menganggap sokongan khalifa dan pemulihan tajuk berikut:PanARMENIAN.Net - "Sultan (diberi nama) Khan, Sovereign Dewan Tan Sri Samsudin Osman, Sultan Sultan, Khan Khan, Amirul Mukminin dan Pengganti Nabi Tuhan Alam Semesta, Pelindung Bandar Terkemuka Suci Mekah , Madinah dan Baitulmuqaddis "dan sebagainya, dan sebagainya.

Ini tidak hanya senarai terperinci gelaran sultan. Tentera yang besar, yang menakluki wilayah yang luas dalam 400 tahun termasuk Mekah dan Madinah, kini di bawah pemerintahan Al Saudi dinasti, adalah penting untuk Empayar Uthmaniyyah. Penubuhan khalifa baru perlu tentera juga - angkatan bersatu Islam, jika boleh.
Mustafa Kamalak, pengerusi Parti Saadet Turki ("Felicity") menyuarakan idea ini di Maghribi minggu lepas. Saadet sayap hardliner yang yang Refah Turki bekas ("Kebajikan") Parti, sayap sederhana Eurocentric yang yang kini Hakim yang memerintah Turki dan Parti Pembangunan (AKP). Kamalak mengisytiharkan bahawa "Islam NATO" dan pasukan pengaman Islam perlu diwujudkan segera.

Peristiwa di negara-negara Islam "Hari ini, sekali lagi membuktikan bahawa bekas PM Turki Necmettin Erbakan adalah betul-betul di atas keinginan untuk mewujudkan pasukan perdamaian Islam. Kita sepenuh hati mengalu-alukan kebangkitan di negeri-negeri Islam dan mendoakan kejayaan mereka. Masih, negara Barat cuba untuk mendapat manfaat daripadanya. Kita harus terlebih dahulu menolak perpaduan dan integriti, bukannya konflik kami, "Kamalak dicatatkan.
Bekas Perdana Menteri Turki Necmettin Erbakan dikenali sebagai pengarang konsep "khalifah sejagat". Ideologi, asas khalifa pada Islam, manakala aspek mempertahankan diri bergantung kepada blok bebas tentera-politik. Erbakan menamakan blok ini pengaman angkatan Islam "dan penyokong -" NATO Islam ". Perikatan Utara-Atlantik menghadapi masa-masa yang sukar sekarang; Sementara itu, Turki semakin berat badan melayakkan ia datang dengan penyata itu. Tidak syak lagi, Azerbaijan akan menjadi yang pertama untuk menyertai NATO Islam sekiranya ia tidak muncul. Baku pasti akan cuba untuk menyelesaikan isu-isu itu, jika tidak, ia akan kehilangan perang Barrel kedua juga jika ia bergantung pada sumber sendiri.
Ia harus diperhatikan bahawa "NATO Islam" pertama sekali mensasarkan dunia Arab, yang Turki bersemangat untuk menarik di bawah "perlindungan demokrasi" meliputi. "Demokrasi" ini adalah agak ketara di Libya, Tunisia dan Mesir; tragedi khasnya, Syria sedang mengikuti jalan yang sama.
"NATO Islam" akan pasti tidak pernah kekurangan pembiayaan: Arab Saudi dan Qatar dengan senang hati akan melaksanakan pembiayaan pembentukan ini, walaupun percanggahan tertentu teologi antara Sunni monarki Teluk dan Turki.
Walau bagaimanapun, halangan-halangan ini boleh diatasi: monarki, terutamanya Arab Saudi menguasainya oleh Wahhabi cawangan Islam hampir tidak akan berkeras Sunnism amalan mereka.
Struktur baru ini juga akan cuba untuk beralih dari Barat dan hanya mengabaikan Iran. Barat juga mungkin mengalu-alukan blok baru yang berharap ia akan membantu menyelesaikan isu-isu Syria dan Iran. Pendek kata, semua orang akan gembira.
Hanya satu nota kecil: dunia Arab yang bersedia untuk melihat Turki mengambil penyambung kuasa-kuasa bersatu mereka? Sejarah membayangkan jawapannya adalah negatif. Benda itu adalah bahawa idea-idea yang Ankara akan datang dengan setiap sekarang dan kemudian sekali mungkin menjadi kenyataan. Jadi, bergantung pada Arab Saudi dan Qatar dalam ini. Sokongan rasmi kepada Erdogan dengan aspirasi sultanic beliau adalah satu perkara, manakala bertolak ansur, berbuat berkata, seorang pemimpin dunia Islam yang agak berbeza. Arab Saudi kerajaan berhak percaya ini menjadi prerogatif dan tidak akan berundur lagi, "lagi" sebagai frasa utama di sini ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...