PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Saturday, August 11, 2012

KERAJAAN BARU DAN DEWAN RAKYAT MESIR

Persidangan Dewan Rakyat, Mesir
Ahli Dewan Rakyat Mesir Dari Ikhwan Muslimin
Parlimen Mesir pada hari Ahad lalu ke menarik balik kenyataan keyakinan dari kerajaan  tentera sementara kepada kerajan yang baru dilantik sebagai Perdana Menteri, Kamal al-Ganzouri. Ini adalah satu langkah yang akan melonggokkan tekanan ke atas para jeneral pemerintah lalu. Landha ini mungkin diketuai oleh Ikhwan Muslimin. Langkah yang dicetuskan oleh Dewan Rakyat menarik perhatian rakyat Mesir  mengenai  peristiwa berlaku pada  1 Mac lalu dimana kes kumpulan 43 pekerja tanpa keuntungan yang dituduh menggunakan dana asing haram untuk membangkitkan kekacauan di Mesir.

Speaker Saad al-Katatni ditanya Ahli Parlimen untuk mengundi bagi menarik balik keyakinan dari kerajaan Ganzouri selepas Ahli Parlimen yang dipanggil untuk mengundi semasa sesi yang dipanggil untuk membahaskan pengendalian kerajaan luar ke dalam kumpulan-kumpulan masyarakat sivil, termasuk
organisasi yang berpangkalan di AS .
Dengan mengangkat tangan semasa sesi televisyen, hampir setiap MP mengundi menyokong usul itu. "Semua bersetuju," kata Katatni selepas undi.

AS mengancam untuk memotong bantuan ke Mesir dengan isu ini. Sekarang parlimen sedang bergerak untuk mengambil inisiatif, dengan mengundi untuk menolak bantuan Amerika selanjutnya.

Perkikan Keluar Amerika mula mula menjadi ribut di Mesir, yang menyebabkan banyak orang menuduh para jeneral pemerintah tunduk kepada tekanan AS dan campur tangan dalam kerja kehakiman.

Dalam sesi Ahad ini, ahli parlimen juga mengadu Amerika Syarikat mengenepikan kedaulatan Mesir.

Bawah sistem yang sedia ada kerajaan Mesir, ia akan membolehkan Majlis tentera memecat Ganzouri dan melantik kabinet baru. Majlis tentera telah menjalankan kuasa presiden Hosni Mubarak sejak beliau digulingkan dari kuasa tahun lalu. Sekarang ini keadaan ini mungkin tidak segera akan berlaku keranaa undi tidak percaya akan berlaku.

Kebebasan Ikhwan Islam dan Parti Keadilan merupakan kumpulan terbesar dalam Parlimen baru, dengan 43 peratus daripada kerusi. Kumpulan telah memanggil kerajaan campuran yang baru yang mencerminkan make-up parlimenMajlis Rakyat Mesir (parlimen Mesir) sekarang ini memiliki :
  • Lebih 140 orang ahli Parlimen yang hafiz Quran. 
  • Lebih 100 orang ahli Parlimen yang hafal lebih 10,000 hadith
  • Lebih 180 orang ahli Parlimen yang hafal lebih daripada setengah al-Quran.
  • Lebih 170 orang ahli Parlimen yang memiliki PhD dalam pelbagai bidang kepakaran.
  • Lebih 50 orang ahli Parlimen tidak memiliki kereta. 
  • Lebih 350 orang ahli Parlimen pernah dipenjarakan bagi tempoh antara 6 bulan sehingga 9 atau 10 tahun.   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...