PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Wednesday, November 2, 2011

SUJUD DALAM SOLAT MERUPAKAN RAWATAN ZAHIR DAN BATIN

Dari segi bahasa kata sujud (سُجُوْد) berartimeletakkan dahi ke atas permukaan bumi, merendahkan diri, dengan maksud menghormat”. Dengan kata lain ialahmerendahkan diriataumenghinakan diri”. 

Hakikat sujud pula adalahsuatu bentuk perbuatan tertinggi yang dilakukan oleh orang atau sesuatu dengan cara merendahkan diri di hadapan yang  dihormatinya”. Pengertian ini
sifatnya umum, baik bagi makhluk yang berakal maupun yang tidak berakal. Secara terminologis, pernyataan ketaatan seorang hamba  Kepada  Allah Swt. dengan cara meletakkan kedua kaki, kedua lutut, kedua tangan, dan muka di atas lantai (tanah) sambil menghadap ke arah kiblat”. Meletakkan dahi ke atas permukaan bumi hanya salah satu bentuk amal, tetapi isinya merendahkan diri untuk menghormati, meskipun tidak dalam bentuk itu.
Oleh karena itu, kata sujud di dalam Al Quran dipakai untuk menunjukkan perbuatan sujud, baik yang dilakukan oleh manusia,malaikat, maupun oleh makhluk lainnya, seperti binatang dan pokok kayu.
Sujud merupakan rukun dalam solat. sujud mengandung pengertian yang sangat mendalam
dalam kehidupan kita. dan sujud juga merupakan bagian yang sangat rapat untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. 

Abu Hurairah pernah berkata, bahwa Rasulullah saw bersabda "Sedekat-dekatnya hamba dari Tuhannya adalah seorang yang bersujud, oleh karena itu banyak-banyaklah berdo'a."(HR Muslim, Abu Daud dan Nasa'i).

Walaubagaimanapun dalam posting kali ini saya cuba menulis dari sudut , sujud bermanfaat yang sangat besar bagi kesihatan pula, terutama untuk golongan wanita. Banyak kajian membuktikan bahwa gerakan sujud yang dilakukan secara teratur sangat baik bagi kesihatan. Disenaraikan di bawah:-

1.       Melegakan system pernafasan sehingga paru-paru akan tetap terjaga   kesihatannya       (relieved congestion for Breathing).
2.       Memperbaiki organ tubuh yang mengalami keletihan. Sebab itu seorang ahli fizik Amerika yang memeluk Islam kerana kajiannya tentang bilangan rakaat setiap waktu solat termasuk solat sunat yang dituntut. Beliau mendapati bahawa solat Dhohor  empat rakaat di dahului dengan sunat sebelum dan selepas  empat rakaat, supaya anggota badan dapat berehat dengan sebaik mungkin setelah bekerja teruk sepanjang pagi hingga tengahari.
3.     Apabila kita melakukan latihan pernafasan yang efektif dan teratur maka kita dapat bermanfaat untuk :-
a.       Membantu penyembuhan organ yang cedera di sekitar pinggang dan panggul.
b.      Mengembalikan posisi rahim pada wanita yang mengalami penurunan rahim (prolapsed uterus) yang mungkin terjadi pada wanita yang  baru saja bersalin, dilakukan selepas kering darah nifas.
c.       Memperbaiki ketegangan otot sekitar faraj, dan dapat menghindari daripada penyakit buasir.
d.      Meringankan rasa sakit yang dialami wanita yang sedang mengalami sakit semasa datangnya haid (dismenorrae).
e.      Mengendurkan organ paru-paru dari kekakuan (high parts of the lung) yang biasanya dialami apabila kekebalan tubuh sedang menurun.
f.        Meringankan rasa sakit pada persakit yang penderita penyakit usus dan limpa (apendicsitis dan spleen).
g.       Melenturkan otot-otot pelvis (kesatuan tulang yang melingkari pada pinggang).
h.      Mencegah atau membantu penyembuhan penyakit susah tidur (insomnia).
i.         Melancarkan peredaran darah (smooth blood circulation) ketika sujud yang disertai sedikit gerakan otot bahu, dada, leher, perut, punggung.
j.        Bagi wanita, gerakan otot pada perkara i, menjadikan payudara lebih sehat, mudah berfungsi untuk menyusui dan terhindar dari sakit kancer payudara.
k.       Memungkinkan untuk mengurangi kegemukan (Obesity).
l.         Gerakan bagian otot pada perkara i, memudahkan wanita bersalin, organ rahim mudah kembali ke tempat asal serta terhindar dari sakit bergelombang pada   perut (convulsions). Jadi untuk wanita hamil, tetap dianjurkan untuk rajin melakukan ibadah sholat.
m.     Otak manusia (organ terpenting) menerima banyak aliran darah dan oksigen ketika sujud.
n.      Kesan psikologi adalah dengan merasa rendah diri di hadapan Allah, jadi mampu menghindarkan sifat sombong, riya' dan takabbur yang ada pada hati manusia.
o.      Menghindari pendarahan otak jika kita tiba-tiba menerima tekanan darah ke otak secara kuat dan mendadak sehingga terhindar dari penyakit seperti APOPLEXIA RUPTURE OF BLOOD VESSELS DAN Arte IOSECLEROSIS OF CEREBRUM.

Subhanallah, sedemikian banyaknya manfaat sujud bagi kesihatan yang telah ditemui dalam kajian semasa. Itu pun hanya manfaat dari satu macam gerakan solat. Masih banyak manfaat dari gerakan solat yang lain yang belum di teliti. Mudah-mudahan informasi ini bermanfaat dan dapat menjadi motivasi untuk kita semua, agar dapat lebih meningkatkan kualiti dan kuantiti solat kita, baik yang wajib maupun yang sunnah
Wallahualam.          

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...