PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Wednesday, November 23, 2011

PAKAGE PEMIMPIN LENGKAP MENGIKUT CIRI KHALIFAH OMAR ABDUL AZIZ

Pemimpin yang menjaga hak rakyat dan Hak Allah

Fox NewsTV (USA) bertanya

kepada Presiden Iran

Mahmud Ahmedinejad,

'Apabila anda melihat ke dalam cermin pada waktu pagi, apa yang kamu katakan kepada diri sendiri'?

Beliau menjawab: Saya melihat orang di cermin dan beritahu dia 'Ingat' anda tidak lebih hanyalah seorang hamba yang kecil, di hadapan anda hari ini adalah tanggungjawab yang berat, dan itu adalah untuk berkhidmat kepada negara Iran '.

Mahmood Ahmedinejad, Presiden Iran yang menjadi kehairanan ramai apabila dia mula-mula sampai ke pejabat Presiden dengan mendermakan segala permaidani Iran yang mahal di pejabatnya kepada masjid-masjid di Tehran dengan menggantikannya dengan permaidani kos rendah biasa.  Beliau mendapati bahawa terdapat sebuah ruang tamu yang besar mewah untuk menerima dan mengalu-alukan orang kenamaan dan beliau mengarahkan ia ditutup dan meminta pejabat protokol untuk mengatur bilik biasa hanya dengan kerusi-kerusi kayu.

Kebiasaannya, beliau menyertai kakitangan pembersihan perbandaran untuk membersihkan jalan-jalan di kawasan di mana rumah beliau dan Presiden terletak.

Di bawah kuasanya apabila beliau melantik menteri dalam pelbagai jawatan dia membuat perjanjian dengan menandatangani suatu dokumen yang disaksikan oleh orang ramai. Beliau menekankan bahawa menterinya hendaklah mengekalkan peribadi sederhana. Akaun saudara-mara para menterinya akan diperhati bagi memastikan menterinya apabila meninggalkan kementerian itu hendaklah dengan maruah , dan oleh itu tidak sah di sisi undang-undang bagi dia atau saudara-maranya untuk mengambil apa-apa kelebihan jawatannya.  
Pertama dia mengisytiharkan harta yang dimilikinya adalah sebuah Peugeot 504 kereta, model 1977, sebuah rumah lama yang kecil yang diwarisi daripada bapanya 40 tahun yang lalu di salah satu zon yang termiskin di Tehran. Akaun dengan baki sifar dan wang yang masuk akaunnya  adalah dari gajinya sebagai pensyarah dari universiti dengan jumlah sebanyak USA $ 250 sahaja.

Untuk maklumat anda Presiden masih tinggal di rumah yang sama. Ini semua adalah apa yang dia memiliki; presiden salah satu negara-negara penting di dunia; strategik, ekonomi, politik dan yang berkaitan minyak dan pertahanan. Dia juga tidak mengambil gaji peribadinya dengan hujah bahawa semua kekayaannya milik negara.

Salah satu perkara yang mengkagumi kakitangannya di pejabat presiden adalah beg Presiden yang dibawanya setiap hari, yang mengandungi sarapan; beberapa sandwic atau roti dengan minyak zaitun dan keju yang disediakan oleh isterinya dan beliau menikmati dengan selesa dan senang hati bersama-sama kakitangannya.

Satu lagi yang beliau ubah adalah 'Pesawat peribadi Presiden' ditukar dengan pesawat kargo untuk menjimatkan perbelanjaan daripada perbendaharaan awam dan beliau mengarahkan bahawa beliau akan terbang dengan syarikat penerbangan biasa dalam kelas ekonomi ..

Dia menganjurkan  mesyuarat kabinet dengan lebih kerap. Beliau mengambil berat setiap aktiviti para menterinya. Bagi mencapai kecekapan maksima beliau menutup pejabat Pengurus presiden dan mana-mana menteri boleh masuk ke pejabatnya tanpa kebenaran sesiapa. Beliau juga meniadakan upacara alu-alukan seperti sambutan permaidani merah, sesi foto atau apa-apa iklan peribadi atau berkenaan dengan apa-apa jenis pembaziran  semasa melawat mana-mana tempat di dalam negaranya.

Apabila dia telah tinggal di mana-mana hotel, beliau meminta mereka untuk memastikan tidak memberinya bilik dengan katil besar kerana beliau tidak suka tidur di atas katil tetapi lebih suka tidur di atas lantai di atas karpet atau tilam biasa dengan selimut.

Merujuk kepada beberapa gambar  yang mengesahkan bahawa Presiden Iran tidur di dalam bilik tetamu rumahnya selepas ditinggal oleh pengawal peribadinya selepas tugas. Gambar yang diambil oleh adiknya mengikut akhbar Wifaq yang diterbitkan keesokan harinya dan foto itu telah diterbitkan dalam kebanyakan akhbar dan majalah di dunia dan khususnya Amerika.

Tidak kehadapan ketika solat, tiada karpet merah/kuning


Presiden Iran dengan isteri dan tiga anak, 2 lelaki dan seorang perempuan di rumah pusaka ayahnya di Narmak, timur Tehran. Dua anaknya lelaki dan perempuan adalah penuntut Kejuruteraan Electronik manakala yang lelaki bongsu masih belajar di sekolah tinggi. Isterinya sorang guru dan pengaji.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...