PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Friday, November 4, 2011

KEHEBATAN KELENGKAPAN KETENTERAAN IRAN



Ghadir Kapal Selam Iran
Alvand Kapal Pengangkutan Kapal Perang dan Peluru Perbandu Iran

Fajr 3 Peluru Perpandu Jarak Jauh Iran
Mahmoud Ahmadinejad berkata, jika Iran diserang, dia akan menutup Selat Hormuz dengan menengelamkan  kapal-kapal dagang, kapal tangki minyak, atau tentera yang cuba melaluinya. Empat puluh peratus daripada bekalan minyak dunia pada masa sekarang mesti melalui Selat berkenaan.

Bagaimana Iran akan berbuat demikian dengan berani pergi sejauh itu, ramai pakar mengatakan Iran sebenarnya boleh melakukannya, malah lebih jauh daripada itu. Tugas ini akan dilakukan oleh Pengawal Revolusi Iran. Mereka mempunyai berbagai senjata canggih dan terkini yang sasarannya tidak diketahui oleh pihak Barat dan Amerika, malah pihak Israel masih tertanya-tanya apakah senjata sulit Republic Revolusi Iran.

Pertama adalah “
Silkworm C-802 anti-ship cruise missile”  yang dibekalkan oleh China, Iran telah menghasilkan versi mereka sendiri yang dipanggil "Noor" (Cahaya Ilahi). Ia terbang kurang daripada 20 kaki di atas permukaan laut menggunakan enjin jet, dan boleh dilancarkan dari kapal terbang, kapal, kapal selam, dan bateri tanah dengan motor roket. Rangkaian jauh adalah sekurang-kurangnya 125 kilometer. Mengguna sistem “inertial guidance”, dengan  “terminal seeker”, bersama-sama dengan radar atau laser altimeter alat pengukur berkuasa tinggi. Ianya tidak boleh dikesan, tetapi boleh berkomunikasi dengan pengendali. Pengeluaran “Noor” versi yang lebih baru telah hampir-hampir tiada langsung suara, dan dengan perlancaran terbang yang rendah memang susah dikesan oleh sistem radar lain. 
Kehebatannya, semasa Hezbollah menggunanya semasa perang dengan Israel telah menengelamkan sebuah kapal Frigate Israel pada tahun 2006.  Iran telah membekalkan Hamas dan Hezbollah dengan-peluru berpandu berkenaan. Iran menjadikan pihak Hamas dalam ujian-menembak C-802 / Noor ke dalam negara Israel pada bulan Januari 2009. Iran berkemungkinan mempunyai beberapa ratus peluru berpandu Noor sekarang - jika tidak beribu-ribu. Kebarangkalian ditembak Single hit dianggarkan sebanyak 98 peratus.
Armada Kapal Perang Iran
Iran juga mempunyai sekurang-kurangnya sembilan sonar-Ghadir bergerak secara senyap bagi mengelakkan dari kesan radar pihak lawan. Kapal selam yang boleh digunakan untuk  membawa dan menembak torpedo agak luar biasa / peluru berpandu yang dipanggil "berteriak" (ikan paus) mampu pergi lebih daripada 230 batu per jam di bawah air. Berdasarkan reka bentuk Rusia, tiupan adalah empat kali ganda lebih cepat daripada torpedo AS. Pada tahun 2006, Iran telah menunjukkan pelancaran Thaqeb (Saturn) peluru berpandu anti-kapal dari kapal selam. Mereka boleh dilancarkan daripada armada kapal selam yang lebih besar, Banyak lagi alatan yang masih dalam ujian dan kerja-kerja baru-baru ini akan selesai sebagai pemusnah baru.
Boat Terbang Iran
Boat Laju Tanpa Bahan Logam

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...