PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Friday, December 14, 2012

SUARA SOKONGAN REFERENDUM PRESIDEN MURSI


Fatwa Syaikh Al-Barrak Perihal Memberikan Suara dalam Referendum Perlembagaan Mesir



al-ikhwan.net - Saudi,
 

Segala puji hanyalah bagi ALLah, sholawat dan salam atas hamba dan Rasul-Nya Muhammad SAW, beserta keluarga dan para sahabat. Amma ba'du,
Syaikh Abdur Rahman Al-Barrak

Telah sampai kepadaku terjadinya perbedaaan pendapat di antara saudara kami para Ahli Sunnah di Mesir seputar permasalahan pemberian suara dalam Referendum Perlembagaan Mesir. Perbezaan di antara mereka adalah seputar hukumnya: apakah haram, boleh atau bahkan wajib. Sebagaimana diketahui bahawa setiap mereka mempunyai hujjah dan dalil untuk menguatkan pendapatnya. Dan saya telah mengkaji dalil dan hujjah mereka, dan sepanjang yang saya dapati cara beristidlal (berhujjah dengan dalil) sama-sama kuat yang mungkin membuat bingung mereka yang mengkajinya.
Dan awal timbulnya perbezaan dalam hal ini adalah disebabkan:
  1. Isi kandungan undang-undang yang mengandungi bahan-bahan kekufuran yang semua saudara kita tidak berbeza pendapat seputar kebatilannya, serta haramnya bahan-bahan ini dalam keadaan sukarela tanpa paksaan.
  2. Isi kandungan undang-undang yang mengandungi bahan-bahan kebaikan  yang akan mendekatkan penguatkuasaan undang-undang syariah. muatan inilah yang membuat kaum pembangkang tidak rela adanya penguatkuasaan syariah melalui perlembagaan ini.
Yang tergambar bagiku setelah mengkaji pelbagai paradigma dan cara berfikir saudara-saudara kami ahli Sunnah, bahawa hukum pemberian suara untuk menyokong perlembagaan ini jika tidaklah wajib maka boleh (jaiz). Dan hal tersebut sama sekali tidak termasuk dalam kategori mengakui dan meredhai kekufuran. Hal ini tidak lebih dari bab menolak keburukan yang lebih berbahaya dari keburukan yang ada, serta memilih hal yang dianggap lebih ringan kerosakannya (akhoffu dororain).
Dan tidak ada lagi di hadapan kaum muslimin yang akan memberikan suara kecuali hal ini, atau justeru hal yang lebih buruk lagi. Dan bukanlah bahagian dari hikmah (kebajikan), baik secara logik mahupun syar'i, ketika kita meninggalkan sebuah urusan (referendum), yang hal ini akan memberikan peluang bagi golongan batil yang terdiri dari kaum kafir dan munafiq untuk mewujudkan keinginan mereka.
Tidak ragu lagi bahawa mereka yang bersemangat untuk menegakkan syariah - yang memang menjadi komitmen setiap yg beriman kepada Allah dan Rasul-Nya - meskipun mereka berbeza pendapat dalam urusan referendum ini, sesungguhnya mereka adalah para mujtahidun sehingga urusan mereka seputar antara mendapatkan satu atau dua pahala. Tetapi (yang lebih penting lagi) adalah wajib bagi mereka bersungguh-sungguh untuk menyatukan barisan kaum muslimin di hadapan musuh yang tidak mahukan Islam tegak di negeri mereka.
Dan aku tidak melihat ada perbezaan ketara antara pemilihan Presiden dengan referendum perlembagaan ini.Sesungguhnya setiap yang berakal dan memahami realiti mengetahui sepenuhnya bahawa presiden muslim yang terpilih ini, tidak mampu menegakkan syariah secara dominan, apalagi mewujudkan penguatkuasaan syariah sepenuhnya sebagaimana yang dikehendaki mereka kaum muslimun yang soleh dan ikhlas. Hal ini disebabkan kerana ada kekuatan dan simbol-simbol kebatilan yang telah menguasai negeri ini, begitu pula disebabkan kerana keadaan masyarakat antarabangsa yang dikendalikan PBB yang disetiri oleh Amerika.
Presiden Mesir yang terpilih saat ini - semoga Allah SWT sentiasa menjaganya dan memberikan taufik-, ia tidak mempunyai penyokong di tengah masyarakat antarabangsa, maka dukung dan bantulah ia agar mampu menegakkan syariah sesuai dengan kemampuannya, dan loloskanlah Perlembagaan ini yang Presiden saat ini-dengan keterbatasannya - belum boleh membuat yang lebih baik dari yang ada.
Dan engkau sekalian sama-sama mengetahui, bahawa meninggalkan pemberian suara dalam referendum perlembagaan ini, akan memudahkan musuh baik dari dalam mahupun luar, dan hal inilah yang selalu dinanti-nantikan mereka dari kamu. Maka bertakwalah kepada Allah dan perbaikilah hubungan antara kamu (kaum muslimin) ..
Sudah sama difahami bahawa tidak ada seorang pun dari kalian meredhai atas pasal-pasal di perlembagaan ini yang bertentangan dengan syariah, akan tetapi meloloskan perlembagaan ini adalah sebuah hal yang teramat mendesak (dhorurot), untuk mengelakkan keadaan yang lebih buruk lagi.
Seandainya seorang dari kalian diminta memilih siapa yang akan memerintah negeri diantara Komunis atau Nasrani, maka secara syar'i dan logik pasti akan memutuskan untuk memilih yang paling ringan keburukan dan permusuhannya terhadap kaum muslimin.
Sebuah hal yang sama difahami, bahawa sebuah kewajipan yang tidak mampu untuk bekerja (kerana keadaan dan situasi tertentu), pada dasarnya hukumnya bukan lagi wajib.
Dan kaum muslimin sepenuhnya bersama kalian dengan hati-hati mereka dan kesungguhan mereka. Maka janganlah perbezaan di antara kalian menjadi sebab terhapusnya impian mereka. Aku memohon kepada Allah agar Ia mengilhamkan kepada penggunaan, dan menyatukan hati-hati kamu.
Dan jika memang ditakdirkan masih tersisa perbezaan diantara kalian, maka wajib berhati-hati jangan sampai melambatkan atau menghalang orang-orang yang akan memberikan suara, dan juga berhati-hati jangan sampai ada saling menyerang, mengkafirkan, melabelkan sebagai pengkhianat, dan mengolok-olok yang lain. Kerana tidaklah hal berdosa sebuah perbezaan antara mujtahid, tetapi dosa ada pada permusuhan dan pembangkangan.Semoga Allah SWT melindungi kamu dari hal yang demikian, serta memperbaiki hati dan niat kamu, meluruskan fikiran kamu, dan memenangkan agama-Nya melalui diri kamu.
 Ini teks asli Fatwa Syaikh Abdur Rahman bin Nasir Al-Barrak-hafizhahullah-:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...