PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Wednesday, March 2, 2011

PAK CHIK TUA

"Kisah perbualan di dalam sebuah kereta api. Seorang lelaki tua bersahaja dengan gaya orang kampung duduk bersebelahan dengan seorang lelaki muda yang berpakaian kemas dan segak.
Pak cik tua : Anak muda ni kerja apa?

Pemuda : Saya seorang penyelidik, saya pakar serangga. Semua jenis serangga saya tahu. Tak kira sekecil-kecil serangga hingga sebesar-besar serangga.

Pak cik tua : Ooo...hebat. Pak cik ni cuma orang kampung biasa saja.

Selang 20 minit, pemuda tersebut mendapat satu idea.

Pemuda : Pak cik, Saya mahu bermain teka teki dengan pak cik berkaitan dengan serangga, pak cik tanyakan kepada saya soalan. Saya janji akan berikan RM1000 kepada pak cik kalau saya gagal menjawab soalan pak cik. Tetapi kalau sekiranya saya mampu jawab, pak cik pula mesti berikan RM100 saja kepada saya. Setuju?

Pak cik tua : Ermm...baik. Pak cik setuju.

Pak cik tua memulakan soalan..

Pak cik tua : Pak cik nak tanya apa nama serangga yang giginya besar, hitam dan tajam, matanya ada empat, kakinya ada lapan, ada dua mulut, tangannya ada enam, lehernya panjang berbulu hijau, rambut panjang sampai ke kaki, hidung kecil tapi ada tiga lubang, telinga besar dan panjang serta berlubang, badan bersisik, berkuku tajam, ekor berbulu, boleh terbang tapi tidak boleh berenang.

Pemuda : (termenung, berfikir panjang) sekejap pak cik, berikan masa untuk saya fikir dulu.

Setelah 30 minit, pemuda itu mula berkata...

Pemuda : Baiklah pak cik, saya mengalah, sepanjang saya belajar dan mengkaji serangga, saya tak pernah jumpa dan saya tidak tahu apa jenis serangga yang pak cik maksudkan. Nah, wang RM1000 untuk pak cik.

Pak cik tua : Terima kasih. (tersenyum lebar)

Pemuda : Boleh saya tahu apa jawapannya?

Pak cik tua : Nah, ambil duit RM100 ni.

Pemuda : Saya mahukan jawapan, bukan duit ni.

Pak cik tua : Pak cik pun tidak tahu apa jawapannya.

p/s : Jangan sombong dengan ilmu yang kita ada.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...