PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, March 29, 2011

Nowruz perayaan di wilayah Parsi - Sambutan Pertengahan Musim Bunga.

Regional leaders laud Nowruz prospects
Mon Mar 28, 2011 8:39AM. from TV Press.

The second International Nowruz Celebrations officially kicked off in Tehran's Vahdat Hall on March 27, 2011.
Heads of states attending the second International Nowruz Celebrations in Iran have described the event as a launch-pad that will strengthen political, cultural and economic ties between their countries.

The second International Nowruz Celebrations began in the Iranian capital, Tehran, on Sunday in the presence of senior officials from the Persian-speaking states of Tajikistan and Afghanistan and countries that celebrate Nowruz such as Turkmenistan, Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Iraq, Albania, and Turkey.

The day-long event commemorated Nowruz, which coincides with the first day of spring on the solar calendar, as a cultural and spiritual heritage of Iran and other neighboring countries which celebrate the Persian New Year.

Iraqi President Jalal Talabani said on Sunday that the celebrations would play an effective role in consolidating bonds between countries, based on common interests and create a bright atmosphere for regional people.

He expressed his country's determination to enhance cooperation with regional countries with the purpose of further developments in the region.

People in certain regional countries are currently holding anti-government protests to bring freedom to their states, the Iraqi president pointed out.

Talabani said the Iraqi nation succeeded to defeat arrogant powers, adding that Iraqis are currently pursuing the path of progress and enjoying liberty.

Afghan President Hamid Karzai also showed appreciation for Iran's assistance to Afghanistan in order to achieve progress and development.

“Afghanistan enjoys support of all countries, particularly Iran, for its development,” he said in an address to the International Nowruz Celebrations.

He added that Nowruz should turn into an opportunity for regional countries and nations to expand cooperation.

“Nowruz is an opportunity for further cooperation, friendship, unity and promotion of living standards,” Karzai said.

Turkmen President Gurbanguly Berdymukhamedov said Nowruz is a time for regional countries to exchange views on different issues.

He expressed his country's readiness to host the next year's Nowruz celebrations and described as a “big honor” the registration of the International Day of Nowruz on the UNESCO list of the Intangible Cultural Heritage of Humanity on February 23, 2010.

Armenian President Serzh Sargsyan said celebrations to mark Nowruz and the beginning of spring would strengthen bonds between Iranian and Armenian people.

He added that Tehran and Yerevan enjoy amicable relations since the independence of Armenia in 1991 and noted that the ties between the two neighbors can serve as an appropriate model for other countries.

SF/GHN/HRF

Nowruz perayaan di Iran

Sebuah dosa tangkai meja di Tehran
Nowruz adalah hari cuti paling penting di Iran.  Persiapan untuk Nowruz bermula pada bulan Esfand (atau Espand), bulan terakhir musim sejuk di kalendar matahari Parsi, sebagai pembersihan dan mengunjungi satu sama lain. 
Nowruz dirayakan dan diamati oleh masyarakat Iranic dan benua budaya yang berkaitan dan telah tersebar di banyak bahagian lain di dunia, termasuk sebahagian daripada Asia Tengah , Caucasus , Asia Selatan , Northwestern China , yang Krimea dan beberapa kumpulan di Balkan . Nowruz menandakan hari pertama musim semi dan awal tahun dalam kalendar Iran .  Hal ini dirayakan pada hari astronomi vernal equinox , yang biasanya terjadi pada tarikh 21 atau yang berikut / hari sebelumnya bergantung di mana dia diamati.

Membersihkan Musim Bunga  atau Khouneh Tekouni (secara harfiah bererti 'mengguncang rumah') atau 'membersihkan lengkap rumah' biasanya dilakukan sebelum Nowruz. Parsi (Iran, Afghanistan dan Tajik) dan kumpulan Indo-Iran yang lain (Kurdi, Azarbaijanis dan Baloch) mulai mempersiapkan untuk Nowruz dengan musim semi besar-membersihkan rumah mereka, pembelian baju baru untuk dipakai untuk tahun baru dan membeli bunga (khususnya eceng gondok dan tulip sangat popular dan mencolok).
 Dalam hubungan dengan "kelahiran semula alam", luas pembersih musim semi adalah tradisi kebangsaan diamati oleh hampir setiap rumah tangga di Iran. Hal ini juga diperluas untuk pakaian peribadi, dan itu adalah kebiasaan untuk membeli sekurang-kurangnya satu set pakaian baru. Pada hari Tahun Baru, keluarga berpakaian pakaian baru mereka dan memulakan perayaan dua belas hari dengan mengunjungi para ketua keluarga mereka, maka sisa dari keluarga mereka dan akhirnya rakan-rakan mereka.  Pada hari yang ketiga belas keluarga meninggalkan rumah mereka dan di luar bilik berkelah dan rekreasi.
Selama bercuti Nowruz, orang diharapkan untuk melawat satu sama lain (sebahagian besar terhad pada keluarga, teman dan tetangga) dalam bentuk lawatan rumah pendek, yang biasanya membalas.  Biasanya, pada hari pertama Nowruz, ahli keluarga berkumpul di sekitar meja, dengan tangkai Dilihat di meja atau set di sampingnya, dan menunggu saat yang tepat daripada kedatangan musim semi bunga.  Pada saat itu hadiah dipertukarkan.  Kemudian pada hari itu, kunjungan rumah pertama yang diberikan kepada ahli keluarga paling senior.

Biasanya, pemuda akan mengunjungi para tua-tua pertama, dan para tetua kunjungan mereka kembali nanti.  Ketika di tahun sebelumnya, seorang ahli keluarga meninggal, tradisi ini untuk melawat keluarga yang pertama (di antara para tua-tua).  Lawatan alami harus relatif pendek, jika seseorang tidak akan dapat mengunjungi semua orang di dalam senarai mereka. Lawatan khas adalah sekitar 30 minit, di mana anda sering berjalan ke kerabat dan teman-teman pelancongan lain yang kebetulan berkunjung ke rumah yang sama pada waktu itu.  Kerana lawatan rumah, anda pastikan anda mempunyai kecukupan bekalan pastry, kek, buah-buahan segar dan kering dan kacang-kacangan khusus di tangan, seperti yang biasanya melayani pengunjung anda dengan item dengan teh atau serbat.  Banyak orang Iran akan melemparkan parti besar Nowruz di satu lokasi pusat sebagai cara untuk berurusan dengan jarak panjang antara kumpulan rakan-rakan dan keluarga.
Beberapa peraya Nowruz percaya bahawa apapun seseorang tidak di Nowruz akan mempengaruhi sisa tahun. Jadi, jika seseorang yang hangat dan baik kepada, mereka teman-teman kerabat dan tetangga pada Nowruz, maka tahun baru akan menjadi bagus.  Di sisi lain, jika ada perkelahian dan perselisihan, tahun akan menjadi tradisi buruk  diperluas untuk bercuti, lelaki mungkin atau mungkin tidak memilih untuk mencukur wajah mereka sampai malam sebagai tanda penyingkiran kebiasaan lama dan kecenderungan dan rebirht iman mereka dan menjadi.
Salah satu tradisi yang mungkin tidak sangat luas (iaitu, mungkin milik hanya beberapa keluarga) adalah untuk menempatkan sesuatu yang manis, seperti madu atau gula-gula, di tempat yang selamat di luar semalam. Pada pagi hari pertama tahun baru, orang pertama sampai membawa barang-barang manis ke dalam rumah sebagai cara lain untuk mencapai tahun baru yang baik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...