PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, December 9, 2013

KEHIDUPAN YANG PARAH DI ISRAEL

Satu laporan baru mengatakan Israel mempunyai taraf hidup paling rendah di kalangan 35 anggota Pertubuhan bagi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD).

Dalam kajian ekonomi untuk tahun 2013, organisasi berkata Israel "taraf hidup purata kekal jauh di bawah negara-negara OECD paling atas," sambil menambah, "Kadar kemiskinan relatif tertinggi di kawasan OECD dan ada cabaran alam sekitar yang berterusan." 

Laporan itu memberi amaran terhadap kemerosotan teruk keadaan hidup di Israel, berkata, "Pendapatan satu dalam lima isi rumah Israel jatuh di bawah (relatif) garis kemiskinan." Laporan 111 dalam halaman nota, bahawa Israel berada di bawah paras purata dalam "kehidupan sosial, perumahan, pendidikan dan kemahiran, keselamatan peribadi, kualiti alam sekitar dan penglibatan sivik." 

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, jurang antara kaya dan miskin di Israel telah melebar dengan ketara. Pada bulan Oktober 2013, laporan yang dikeluarkan oleh Biro Pusat Perangkaan Israel (CBS) berkata kira-kira 31 peratus daripada isirumah Israel dekat dengan garis kemiskinan. Laporan itu juga menunjukkan bahawa 40 peratus kanak-kanak Israel menghadapi risiko kemiskinan, yang juga merupakan kadar kedua  bawah di Eropah. 

Momi Dahan, seorang pegawai di Universiti Ibrani di Al-Quds (Jerusalem), berkata kadar kemiskinan yang tinggi adalah disebabkan oleh luka berterusan Israel di kebajikan sejak 30 tahun yang lalu. Tambahnya 2013 bajet penjimatan Israel " iaitu polisi semasa daripada pemotongan perbelanjaan kebajikan, terutamanya menambah parah pada kanak-kanak yang kurang makanan berzat. " Ramai kalangan orang Israel telah berhijrah  ke Jerman dan Amerika Syarikat dalam detik ketika ini. Dikatakan bahawa bangsa Israel meninggalkan negara Israel atas alasan ekonomi. cukai tinggi dan gaji yang rendah telah memberi kesan yang buruk terhadap kehidupan di Israel, khususnya kelas menengah, pada tahun-tahun kebelakangan ini. 

Penunjuk perasaan dan demonstrasi bagi menyatakan perasaan ketidak puas hati rakyat Israel hampir kerap mengambil di jalanan di Tel Aviv dan lain-lain bandar-bandar untuk memprotes rancangan ekonomi Tel Aviv dan langkah-langkah penjimatan yang menyakitkan. Kerajaan Israel meningkatkan pendapatan melalui sistem percukaian yang tinggi tanpa meningkatkan kebajikan rakyat.    Rujuk di sini
MAM / PR / SS

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...