PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Thursday, September 4, 2014

TURKI MODEN

Republik Turki telah muncul di peta dunia pada tahun 1923, di tapak Empayar Uthmaniyyah. Pembaharuan membantu mengubah Turki menjadi sebuah negara sekular, dan kedudukan geografi yang sesuai adalah kunci kepada kemakmuran negara ini dari segi ekonomi.bendera-turkey.gif
Hari ini  , Turki merupakan salah satu daripada ekonomi yang paling pesat berkembang di dunia, menduduki kedudukan penting dalam politik serantau dan dunia, adalah ahli NATO, dan banyak organisasi dan unit antara kerajaan lain dan sering jatuh dalam  berita dunia sebagai salah satu kuasa yang penting di dunia, peristiwa-peristiwa yang tidak menjejaskan hanya serantau, tetapi juga kuasa geografi yang jauh. dalaman  dasar Turki  yang bertujuan untuk meningkatkan kestabilan dan kemakmuran masyarakat, asing - mempunyai orientasi pro-Barat, walaupun dalam tahun-tahun kebelakangan ini ada keinginan untuk mempelbagaikan hubungan diplomatik negara dan akan meliputi bukan sahaja negara-negara Eropah, tetapi juga negara-negara di Timur Tengah, rantau Asia Pasifik, benua Afrika. 



Ekonomi Turki

Pertumbuhan ekonomi Turki adalah bertanggungjawab bukan sahaja kepada kedudukan di persimpangan laluan perdagangan penting, tetapi juga dasar kewangan dan ekonomi yang cekap kerajaan.
  
garanti-bank.jpgSektor perbankan  di negara ini telah disusun semula pada awal tahun 2000. menunjukkan kestabilan walaupun semasa krisis kewangan global.
Inflasi di Turki  pada tahun 2012 adalah 7.4%, pertumbuhan ekonomi - 2.2%.Berlatarbelakangkan kemelesetan Eropah, walaupun apa-apa kadar yang kecil pertumbuhan boleh dianggap satu kejayaan. Pada tahun-tahun akan datang, menurut pakar-pakar, pertumbuhan ekonomi di Turki akan pergi lebih cepat.Adalah penting untuk  ekologi Turki  tidak mengalami - dan kerajaan Turki mengambil langkah yang sesuai untuk tujuan ini. 

Harta di Turki

Istanbul adalah bandar yang paling menarik untuk pelaburan dalam hartanah, bukan sahaja di Turki tetapi juga di Eropah. Pelabur meletakkannya setanding dengan bandar-bandar Eropah seperti London, Munich, Berlin. Pada masa akan datang,  daya tarikan pelaburan di Istanbul  hanya akan meningkat kerana harga hartanah Istanbul .

houses.jpg
Salah satu hartanah yang boleh dibeli orang luar
 

Antalya, Alanya, Kemer Bodrum dan resort Mediterranean lain menarik ramai pembeli asing. Selepas pemansuhan prinsip timbal balik pada tahun 2012, hartanah di Turki  telah menjadi lebih mudah kepada orang asing. Ia menikmati permintaan khas daripada orang Eropah, Rusia dan Arab.  masyarakat Turki merujuk kepada orang asing adalah sangat setia, yang merupakan satu kelebihan membeli hartanah di Turki. 


Cuaca di Turki

Satu kawasan yang besar di negara ini telah membawa kepada kepelbagaian iklim dan  keadaan cuaca  di tempat yang berlainan itu. Di sini dan iklim Mediterranean tropika dengan musim sejuk yang sederhana dan musim panas, dan subtropika Istanbul, di mana kerana kedekatan dua laut sentiasa meniup angin dan iklim benua Anatolia, dengan musim sejuk yang bersalji dan musim panas yang kering.

main.jpg
Di pergunungan Turki memerintah iklim gunung sederhana, membuat musim ski berlangsung dari Oktober-November dan Mac-April. Dalam salji tiruan biasanya tidak perlu - musim sejuk adalah salji dan membeku. Winter  sukan di Turki menjadi lebih dan lebih popular, ia mempunyai kesan positif ke atas bilangan dan tahap kelengkapan pusat peranginan ski di negara ini. 

Pelancongan dan Perjalanan di Turki

Turki adalah antara sepuluh negara teratas dari segi pelancongan. Pesaing utamanya di rantau ini adalah Mesir, Tunisia, Sepanyol dan Greece, walaupun Turki selama seminggu  pada musim yang tinggi menarik lebih ramai pelancong daripada mana-mana negara-negara ini.

Dalam  10 atas  kawasan pelancongan yang paling popular di Turki termasuk Istanbul, Cappadocia, Antalya dan lain-lain pusat peranginan Turki di Mediterranean dan Laut Aegean.

more.jpg  
Antalya yang sangat maju dalam perubatan Turki  adalah permintaan bukan sahaja daripada orang Turki, tetapi juga warga asing. Pelancong berduyun-duyun ke klinik Turki dari seluruh dunia, menghargai nilai hebat untuk kualiti dan kos perkhidmatan perubatan di Turki. Pelancongan di Turki  semakin meningkat setiap tahun, dan ada sebab-sebab yang objektif.  Kebudayaan Turki  tersendiri dan pelbagai rupa, dan bilangan tempat bersejarah adalah menarik dalam kepelbagaian.


Penerbangan ke Turki  mudah dibeli secara online.  Tempahan hotel  dan tempahan pelancongan membolehkan penjimatan yang ketara, meningkatkan daya tarikan resort Turki.  kereta sewa yang terdapat di hampir setiap bandar di negara ini, menjadikan tinggal yang selesa dan mudah alih. 

Kursus lira Turki

Mata wang Turki  - Turki Lira. Rate ia adalah antara 0.55 dolar Amerika atau 17.5 Rubles setiap lira (sehingga April 2013). hukuman DALAM Turki kedai, restoran dan hotel boleh lira, euro atau dolar. ATM di Turki, untuk mengeluarkan wang dari kad tidak sukar. Anda boleh bertukar-tukar wang di pejabat pertukaran khas atau bank-bank, serta e-mel atau di hotel. 

Peta Turki

Turki melebihi saiz wilayah mana-mana negara Eropah Barat. Pantai di negara ini dibasuh oleh air  daripada empat laut . Turki kaya dengan sumber air - sungai dan tasik. Topografi negara ini dikuasai oleh gunung dan dataran tinggi.

Cyprus-map.jpg

Pergerakan plat tektonik sering membawa kepada  gempa bumi . Malangnya, seperti  kejadian di Turki  - bukan sesuatu yang luar biasa dan daya gegaran boleh mencapai 7-8 mata. wilayah Turki dibahagikan kepada tujuh wilayah, termasuk 81 wilayah. Ibu kota Turki  Ankara , yang terletak di rantau ini  Tengah Anatolia .  Istanbul , bandar terbesar di negara ini, yang terletak di  kawasan Marmara . 

Rusia-Turki

Walaupun terdapat beberapa perbezaan, khususnya, mengenai isu Syria atau penempatan peluru berpandu NATO  di Turki, hubungan Turki-Rusia berkembang pesat. Hubungan perdagangan dan ekonomi antara kedua-dua negara diperkukuhkan dari tahun ke tahun, jumlah perdagangan dua hala meningkat. Pihak-pihak yang akhirnya merancang untuk membawa perdagangan $ 100 bilion. Negara Rusia Perbadanan "Rostatom" membina  Turki loji kuasa nuklear yang pertama , dan kontraktor Turki terlibat secara aktif dalam merealisasikan projek-projek pembinaan banyak di  Rusia .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...