PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, February 3, 2014

MENCARI CINTA TERUNGGUL

altTerkadang kita tak sedar akan nikmat kehadiran orang - orang yang kita cintai , Seringkali kita terlupa bagaimana peranan mereka telah banyak memberi warna indah dalam hari - hari yang kita lalui ... Dan hati ku pun tersenyum sendiri , mentertawakan kebodohan diri ini jika mengingat betapa aku tidak pernah menjadi hamba yang bersyukur terhadap apa-apa yang telah DIA beri...Pernah ada masa ketika aku menganggap nasihat - nasihat dia yang ku cinta sebagai suatu ' keangkuhan ' belaka , kerana berfikir bahawa jika aku mendengar semua nasihatnya , maka dia pasti akan merasa menjadi yang paling benar di antara kami berdua , Astaghfirullah ..... Aku memohon ampun pada - Nya atas segala dosa yang pernah ada ...

tumblr_mgpwluYJor1qil46jo1_1280
Pernah ada masa di zaman Jahiliyahku , ketika aku menganggap larangan - larangan dari nya adalah suatu kekangan yang tidak beralasan , adalah suatu seksaan yang membuatku merasa sangat tertekan , adalah suatu ketidakadilan yang tidak seharusnya dialami oleh setiap wanita yang mengaku ' moden dan merdeka ' dengan segala kebebasan yang mereka punya , Astaghfirullah ... aku memohon ampun pada - Nya dari segala kelalaian yang pernah ada ..
Pernah ada masa ketika aku belum mengenal - Nya , rasa tidak puas terhadap dia yang ku cinta . Rasa penyesalan yang hadir kerana keinginanku untuk bebas terbang tanpa ada halangan tidak mungkin lagi dapat kulaksanakan ... rasa tertekan kerana egoisme diri yang belum bisa dikalahkan dan rasa angkuh yang selalu mendorong ku untuk mengatakan ' tanpa kamu pun aku boleh bertahan ' , Astaghfirullaaaahhh .... aku memohon ampun pada - Nya atas segala keangkuhan yang membutakan .
Padahal cinta nya begitu tulus ...
Padahal kasih nya begitu murni ...
Padahal hati nya begitu lembut ...
Ternyata butuh teguran yang besar bagi ku untuk dapat lebih memahami makna cinta sejati ...
Butuh ujian yang berat bagi ku untuk lebih bisa mensyukuri nikmat cinta yang kami miliki ...
Ketika perpisahan akhirnya membuat ku mengerti cara dia dalam mencintai
Ketika waktu menjadi saksi akan kebodohan ku yang tidak pernah bersyukur atas kehadiran dia yang ku cintai ...
Ketika kemelut dan prahara menjadi hukuman tersendiri bagi ku yang dengannya membuat ku belajar dan melihat besarnya cinta yang ia miliki ...
' Maafkan aku duhai cinta ku .... '
Betapa sesungguhnya engkau adalah mulia
Dengan segala sifat yang kau punya '
' Maafkan aku duhai suamiku .... '
Yang pernah memelihara ego di hati
Sehingga cinta sempat pergi ...
Dan kini adalah masa , di mana kita mula menyusuri kembali cinta yang hilang di jalan iman , di mana kita sama - sama membuang kerikil ego yang pernah menjadi penghalang kita dalam meraih kebahagiaan , di mana aku mula belajar bahawa engkau lah imam ku dan aku adalah pengikut mu , engkau lah Nahkoda pada kapal yang kita punya , engkau lah cinta yang telah ditakdirkan - Nya untuk menjadi perantara ku menuju pintu syurga ..
Dan kini adalah masa di mana semua akan kita perbaharui lagi
Saling menekan ego yang bersemayam dalam hati
Hingga tanpanya , kita mampu melihat segala sesuatu menjadi lebih jernih
Hingga tanpa hadirnya , kita dapat meraih cinta yang dulu sempat mati
Ketika dua belah kayu boleh disatukan dengan paku , dua pinggan retak boleh disatukan kembali dengan lem super glue , maka dua hati yang saling mencintai tentunya akan dapat dieratkan jika senantiasa mengingat yang SATU ...
Jika paku boleh berkarat , pinggan boleh kembali retak , maka tidak menutup kemungkinan jika gelombang cinta pun boleh mengalami pasang surut seperti layaknya keadaan iman yang turun naik terutama ketika menghadapi ujian yang berat .
Maka dengannya aku meminta padamu duhai sayangku ...
Marilah kita cari DIA dalam rumah tangga kita
Marilah kita besarkan DIA dalam tiap - tiap solat jamaah
Marilah kita suburkan rumah kita dengan lantunan Asmaul Husna - Nya
Marilah kita elakkan rumah kita menjadi pusara kerana kegersangan zikir dan bacaan Ayat suci Al -Quran
Marilah kita jadikan rumah kita sebagai pusat pelajaran dan pembelajaran bagi iman , yang dengannya dapat menjadi penawar ujian kebosanan , pendingin hati ketika jemu dan keletihan hadir menongkah arus ujian ....
Sumber : http://www.dakwatuna.com/ketika-cinta-berbuah-surga

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...