PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Thursday, February 6, 2014

LETUPAN SINABUNG, SUMATERA UTARA


Sinabung mengeluarkan asap ketika akhir november 2013.  
Ketika lawatan saya ke Medan pada November 2013, semasa di sebuah Hotel di Brastagi, saya mengambil gambar jauh gunung berapi Sinabung sudah mengeluarkan asap dan debu yang memenuhi ruang atas gunung berwarna kelabu akibat pemendapan debu dan ash serta bahangan panas yang mematikan tumbuhan sekitar. Ramai warganya telah tinggal dipusat pemindahan seperti di dewan, masjid dan gereja. Gunung berapi ini terletak di kawasan Batak Karo, Medan.

Gambar  Satelit, NASA.
Erupsi Gunung Sinabung, Medan, Indonesia, memberi kesan pada hidup puluhan ribu orang yang tinggal dan mencari nafkah di sekitarnya. Tak hanya mengabadikan foto Sinabung yang sedang 'tidur' selama 400 tahun, Agensi Angkasa Amerika Syarikat (NASA) juga mengambil gambar wap dan awan abu dari gunung yang terletak di Kabupaten Karo, Sumatera Utara tersebut dari luar angkasa. Gambar satelit diambil oleh instrumen Advanced Land Imager (ALI) yang ada pada satelit Earth Observing-1 (EO-1) pada Rabu 29 Januari 2014. Dalam gambar satelit dengan warna alam boleh diihat, abu menutupi kawasan Kapit, yang berada di antara Gunung Sinabung dan Danau Toba.

Gambar Satelit, NASA.
Abu menyelimuti desa-desa di sekitarnya, termasuk kawasan pertanian. Merosakkan tanaman dan membuatkan penduduk sekitarnya sesak nafas. Pelepasan abu disebabkan oleh kitaran pertumbuhan kubah lava dan runtuhannya.  Proses ini menyebabkan lava tebal dikeluarkan dari kawah gunung berdekatan dengan puncak Sinabung. Lava yang menyejuk membentuk kubah dan lapisan yang pejal. Lava baru kemudian merembes dari bawah.

Sisi kubah lava menjadi terlalu curam untuk distabilkan oleh batuan yang lemah yang kemudiannya  runtuh.  Batu  yang  merah  membara  dan  mengandungi  gas hancur ketika menuruni  gunung,  mewujudkan  aliran  piroklastik  dan  awan  abu demikian  dikutip  dari  laman  NASA.  Para  pakar  mengatakan  letusan dahsyat yang bermula beberapa bulan terakhir adalah aktiviti pertama gunung berapi itu dalam hampir 400 tahun.

Debu dan Asap Sinabung, Gambar NASA



Letusan bersejarah pertama Sinabung berlaku pada 2010, apabila aktiviti letupan menyebabkan pemindahan penduduk kampung-kampung berdekatan.  Aktiviti ini senyap dengan cepat, bagaimanapun, dan kebanyakan orang kampung telah kembali ke rumah-rumah dan menjalankan rutin hidup seharian mereka, Pada September 2013, apabila gunung berapi sekali lagi mengaum penuh semangat untuk hidup, membaling abu dan batu jauh merentasi landskap.

Fasa letusan paling baru-baru ini terus hingga Januari, 2014, dengan abu berhampiran berterusan dan pelepasan gas, aliran piroklastik yng lebih kerap dan episod letupan berkala.  Pada 22 Januari, kepulan abu dianggarkan pada 20,000 kaki (6 km); pada 28 Januari kepulan abu kira-kira 15,000 kaki (4.5 km) dan telah disertai oleh lava  yang mengalir kira-kira 3 km panjang.

Pada 23 Januari 2014 Resolusi Sederhana Pengimejan Spectroradiometer (MODIS) kapal Terra satelit NASA melalui rantau ini dan memperoleh imej  sebenar - warna kepulan gunung berapi yang besar yang semakin meningkat dari Sinabung dan meniup timur laut sebelum merebak di seluruh landskap.  Pada resolusi yang lebih tinggi, abu kelabu boleh dilihat meliputi lereng selatan gunung berapi.

Abu dari gunung berapi Sinabung telah menyaluti kampung-kampung berhampiran, serta ladang kopi, sawah, cili, lada dan taman-taman makanan tempatan.  Sekurang-kurangnya 30 kematian telah dikaitkan dengan letusan, dan 30,000 atau lebih penduduk kampung telah dipindahkan dari rumah mereka yang berada di kaki gunung berapi.


Asap toksik dan abu adalah berbahaya untuk manusia, termasuk haiwan juga menderita.  Beberapa penduduk kampung telah bekerja untuk memindahkan ternakan mereka dari kandang asap dan debu bertaburan dipadang rumput, manakala haiwan liar telah dilaporkan muncul - dan kadang-kadang mati - di kampung-kampung.  The Jakarta Post menulis kebimbangan tentang kesan yang berbahaya gunung berapi pada spesies kritikal terancam, seperti kambing gurun Sumatera - kambing-antelop (Capricornus sumatraensis) yang hidup di kawasan tanah tinggi di Indonesia.  Pada pertengahan bulan Januari, salah satu makhluk muncul dalam ladang petani dalam keadaan yang lemah, dan kemudiannya mati.  Pembedahan bangkainya menunjukkan bahawa 30 peratus daripada paru-paru yang telah menjadi hitam, mungkin oleh terhidu abu gunung berapi.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...