PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, February 12, 2013

PENDIDIKAN DI AFGHANISTAN



Negara Afghanistan adalah sebuah negara yang tiada pantai. negara daratan pergunungan yang terletak dalam Asia Tengah yang terletak di antara latitud29° N and 39° N, dan longitude 60° E and 75° E. Titik tertinggi di negara ini adalah Noshaq, pada 7,492 meter (24,580 kaki) di atas aras laut. Ia mempunyai iklim benua dengan musim sejuk yang sangat sejuk di pusat tanah tinggi, timur laut yang diglasierkan (sekitar Nuristan) dan Koridor Wakhan, di mana suhu purata pada bulan Januari adalah di bawah -15 °C (5 °F), dan musim panas di rendah berbaring kawasan Lembangan Sistan barat daya, Jalalabad lembangan di timur, dan daratan Turkestan sepanjang Sungai Amu di utara, di mana suhu purata adalah lebih 35 °C (95 °F) pada Julai.

Banjaran gunung Hindu Kush timur laut, di dalam dan sekitar Provinsi Badakhshan di Afghanistan, adalah di kawasan  geologi aktif di mana gempa bumi boleh berlaku hampir setiap tahun. Mereka boleh menjadi berbahaya dan merosakkan kadangkala, menyebabkan tanah runtuh di beberapa bahagian atau runtuhan salji semasa musim sejuk. Gempa bumi terakhir yang kuat ialah pada  tahun 1998, yang mengorbankan kira-kira 6,000 orang di Badakhshan berhampiran Tajikistan.  Ini diikuti oleh gempa bumi Hindu Kush 2002 di mana  lebih 150 orang daripada pelbagai negara serantau terbunuh dan lebih 1,000 cedera. Gempa bumi 2010 meninggalkan 11 Afghan mati, lebih 70 cedera dan  lebih daripada 2,000 rumah musnah.

Sumber semula jadi di negara ini termasuk: arang batu, tembaga, bijih besi, litium, uranium, unsur nadir bumi, kromit, emas, zink, talkum, barites, sulfur, plumbum, marmar, batu berharga dan separa berharga, gas asli, dan petroleum di kalangan perkara-perkara lain. Pada 2010, pegawai-pegawai kerajaan AS dan Afghanistan menganggarkan bahawa deposit galian yang belum diterokai pada 2007  adalah bernilai antara $900 billion ke  $3 trillion

Dengan keluasan 652,230 kilometer persegi, Afghanistan  adalah negara terbesar ke-41 di dunia, Ia bersempadan dengan Pakistan di selatan dan timur, Iran di barat, Turkmenistan, Uzbekistan dan Tajikistan di utara, dan China di timur jauh.

Kekayaan yang dimiliki oleh Afghanistan menyebabkan negara-negara barat sering menjajah dan berlumba-lumba untuk mendapat memiliki kekayaannya. Walaupun negara Afghanistan kaya dengan sumber asli yang belum diterokai, namun rakyatnya hidup menderita kerana sering dihimpit dengan peperangan yang tidak berkesudahan. Paling sedih apabila anak-anak Afghanistan belajar di sekolah-sekolah yang berbumbung pokok, langit atau kemah sahaja. Infrastruktur begitu teruk dengan ketiadaan bangunan sekolah yang selesa, jalanraya, bekalan elektrik dan air. Alatan belajar adalah amat rendah dan tidak bermutu.  Gambar-gambar dibawah menceritakan segala-galanya. 

Belajar tanpa kerusi dan meja

Dinding bangunan boleh menjadi alatan pelajaran


Masih menggunakan batu sebagai buku

Duduk di atas lantai dalam kemah

Bagaimana jika anda belajar macam ini disekolah

Kemah-kemah menjadi tempat belajar 

Tengok keadaan kemah yang menyedihkan

Pelajar mengambil peperiksaan di ruang lapang diluar bangunan

Peperiksaan sedang berjalan. Jangan bising dan meniru


Kanak-kanak perempuan belajar. Ada empat kelas 
Bersyukurlah dan insaflah, kita dapat belajar dengan kelengkapan yang cukup dan selesa. Itupun malas belajar dan ponteng sekolah. Semoga Allah tabahkan dan terima amalan kita dalam mengajar dan belajar.  
Terima kasih dari blogger.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...