PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Wednesday, February 27, 2013

ORANG TIDAK PANDAI JUGA BOLEH BERJAYA.

Kejayaan tak semestinya cemerlang dalam pelajaran
ANAK-ANAK PELAJAR SEKELIAN,

Ingatlah, jika anda termasuk dalam kumpulan orang tidak pandai, janganlah kecewa dan berputus asa. Anda sebenarnya berpotensi besar untuk menjadi orang yang cemerlang dan hebat pada masa depan. lazimnya orang yang tidak berapa pandai dilengkapi Allah swt dengan beberapa keistimewaan iaitu sikap. Faktor inilah yang menjadikan anda berjaya dan cemerlang dalam  kehidupan.

Berjaya dalam bidang ternakan kambing
Paling istimewa, jika anda memang dalam kalangan mereka yang pandai dan pintar serta mempunyai sikap yang cemerlang, masya Allah, sudah tentu menjadi tokoh tersohor, insan yang hebat dan luar biasa suatu hari nanti. Andalah yang pasti  menjadi tokoh tersohor di dunia dalam bidang yang anda pilih. Insya Allah. Bersyukur kepadaNya.

Pada dasarnya semua orang boleh berjaya dan cemerlang. samada anda seorang yang pandai ataupun lemah dalam pelajaran di sekolah  Allah swt bersifat Maha Pengasih dan Maha Adil. Dia yang Maha Bijaksana dan Maha Halusi . Oleh itu carilah kekuatan dan kelemahan kita supaya boleh menjadi pedoman dan dengan sikap yang positif kita boleh merubahkan diri kita untuk berjaya. 

Tokoh koperat yang berjaya
Biasa dengar orang tidak berjaya dalam pelajaran tapi menjadi orang cemerlang dalam pekerjaan. Sebagai contoh cerita arnab dan kura-kura, biarpun kura-kura itu ditakdirkan pelahan dan lambat, tapi akhirnya dia berjaya. "sikit-sikit lama lama jadi bukit", "dimana ada kemahuan disitu ada jalan". ungkapan peribahasa ini semua menunjukkan diakhirnya akan berjaya juga jika anda ada sikap mahu berjaya. Pupuklah sikap yang ingin berjaya. bila kita berkemahuan untuk berjaya kita akan berusaha dan mencari ruang dan peluang untuk menuju kehadapan dengan gigih untuk berjaya.

Sikap orang ingin berjaya mestilah taat kepada Allah swt dan rasul, taat kepada ibubapa, hormat gurunya, tabah dan gigih, rajin dan tekun, bersikap terbuka, proaktif, tidak  mudah putus asa, bermatlamat dan suka menolong rakan dan taulan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...