PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Friday, February 3, 2012

IRAN BERJAYA MELANCARKAN SATELIT BARU KE ORBIT

Iran berjaya melancarkan satelit baru 'Navid e Elm-o Seni' ke orbit pada 3 Februari, 2012.
09:13 Pagi
Republik Islam Iran telah berjaya melancarkan satelit binaan tempatan  "Navid-e Elm-o Seni satelit ke orbit berikutan keputusan oleh Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad.

Satelit, direka dan dibina oleh pakar-pakar Iran, dilancarkan ke orbit pada awal Jumaat pada hari ketiga sambutan 10 Hari, menandakan ulang tahun ke-33 kemenangan Revolusi Islam Iran pada tahun 1979.

Pengorbit 50-kilogram diangkat keluar ke angkasa lepas dengan sudut orbit 55 darjah oleh pembawa satelit buatan Iran  "Safir"

Ketua  Agensi Angkasa Dalam Negeri Iran, (ISA) Hamid Fazeli berkata satelit Navid akan mengelilingi Bumi pada ketinggian antara 250 dan 370 kilometer.

Beliau menambah bahawa satelit pemerhatian remote-sensing direka untuk mengambil gambar hi-resolusion dunia.

Ketua ISA menyatakan bahawa satelit itu juga akan mengumpul data mengenai keadaan cuaca, yang mula berguna untuk ramalan cuaca dan pengurusan bencana alam.

Fazeli berkata lagi, bahawa satelit itu dijangka mengelilingi planet ini sekali setiap 90 minit dan menghantar imej untuk stesen di bumi.

Navid-e Elm-o Seni adalah sebuah satelit merekod telekomunikasi, pengukuran dan saintifik yang boleh digunakan dalam pelbagai bidang.

Iran melancarkan satelit pertama keluaran tempatan, Omid (harapan), ke orbit pada tahun 2009. "Omid" pemprosesan data satelit mengelilingi Bumi sebanyak 15 kali setiap 24 jam dan menghantar data melalui dua jalur frekuensi dan lapan antena ke stesen angkasa Iran.

Iran adalah salah satu daripada 24 ahli pengasas Jawatankuasa Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk Kegunaan aman Angkasa Lepas, yang ditubuhkan pada tahun 1959.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...