PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Friday, July 29, 2011

SISTEM EKOLOGI


SISTEM EKOLOGI

Konsep ekologi
Ekologi merujuk kepada satu bidang sains daripada cabang biologi yang mengkaji tentang habitat  atau tempat tinggal organisma-organisma.

Dengan kata lain ekologi adalah ilmu yang mempelajari interaksi antara organisme dengan lingkungannya dan yang lainnya. Berasal dari kata Yunani oikos ("habitat") dan logos ("ilmu"). Ekologi diartikan sebagai ilmu yang mempelajari baik interaksi antar makhluk hidup maupun interaksi antara makhluk hidup dan lingkungannya. Istilah ekologi pertama kali dikemukakan oleh Ernst Haeckel (1834 - 1914). Dalam ekologi, makhluk hidup dipelajari sebagai kesatuan atau sistem dengan lingkungannya.


EKOSISTEM

Konsep ekosistem
Ekosistem pula adalah gabungan dua perkataan –ekologi dan sistem contoh ekosistem yang kecil sebuah kolam ikan mengandungi ikan dan organisma lain yang saling perlu memerlukan antara satu sama lain. Ekosistem merujuk kepada kajian berkaitan dengan hubungan timbal balik yang wujud antara makhluk ( hidupan ) seperti manusia dan haiwan dengan persekitarannya.

 Jadi, pembahasan ekologi tidak lepas dari pembahasan ekosistem dengan berbagai komponen penyusunnya, iaitu faktor abiotik dan biotik. Faktor abiotik antara lain suhu, air, kelembaban, cahaya, dan topografi, sedangkan faktor biotik adalah makhluk hidup yang terdiri dari manusia, haiwan, tumbuhan, dan mikro organisasi. Ekologi juga berhubungan erat dengan tingkatan-tingkatan organisasi makhluk hidup, iaitu populasi, komuniti, dan ekosistem yang saling mempengaruhi dan merupakan suatu sistem yang menunjukkan kesatuan yang sering berinteraksi ke arah kesempurnaan @ kestabilan.

KOMPONEN ASAS DALAM EKOSISTEM



A.     Individu
-          Merupakan satu unit organisma yang bertindak balas dengan persekitaran mereka dengan cara melibatkan pertukaran tenaga.
-          Contoh, Komponen paling asas dalam ekosistem adalah seperti seekor rusa merupakan satu individu.

B.        Populasi
-          Pengumpulan beberapa ekor rusa dalam hutan membentuk satu populasi rusa dalam sebuah hutan.

C.        Komuniti
-          Pergantungan sekumpulan haiwan dari pelbagai populasi dan tumbuhan yang hidup dalam persekitaran yang sama digelar komuniti.

D.       Habitat
-          Kawasan di mana organisma hidup memperolehi  makanan, perlindungan dan seterusnya membiak digelar habitat.
-          Semua komponen ( bersaiz kecil atau besar) dalam ekosistem saling bergantungan antara satu sama lain untuk menstabilkan persaingannya.
-          Perubahan fizikal alam sekitar mengganggu keseimbangan pusingan ekosistem. cth. kemarau yang panjang mengubah edaran sesuatu ekosistem


JENIS-JENIS EKOSISTEM

Ekosistem terbahagi kepada 2 jenis iaitu:-
i.                    Ekosistem daratan
ii.                  Ekosistem akuatik

          Ekosistem daratan merujuk kepada ekosistem daratan seperti ekosistem hutan hujan hutan,ekosistem gurun, ekosistem  padang rumput dan sebagainya.   
    
          Ekosistem akuatik pula merujuk kepada ekosistem yang wujud di kawasan yang berair seperti ekosistem kolam, tasik, sungai, lautan dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...