PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, March 25, 2014

WHO - PENCEMARAN UDARA MENYEBAB 7 JUTA KORBAN PADA TAHUN 2012

Fail gambar menunjukkan pencemaran udara di Seoul, Korea Selatan.
Fail gambar menunjukkan pencemaran udara di Seoul, Korea Selatan.
Pencemaran udara menyumbang kepada tujuh juta kematian di seluruh dunia pada tahun 2012, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata.
Dalam laporan yang diterbitkan pada hari Selasa, agensi kesihatan PBB berkata bahawa udara tercemar adalah punca kira-kira satu dalam lapan kematian dan kini telah menjadi risiko kesihatan alam sekitar yang terbesar di dunia.

Kematian yang biasa dengan pencemaran udara, penyakit jantung, strok atau penyakit kronik pulmonari obstruktif.  Ia juga dikaitkan dengan kematian akibat kanser paru-paru dan jangkitan pernafasan akut, tambahnya.

Maria NEIRA, ketua jabatan kesihatan awam alam sekitar dan sosial WHO, memberi amaran terhadap risiko daripada pencemaran udara, berkata mereka kini jauh lebih besar dari yang difikirkan. "Bukti-bukti yang mengisyaratkan keperluan untuk tindakan bersepadu untuk membersihkan udara yang kita semua bernafas," tambah beliau.

Negara-negara di Asia Selatan, Asia Tenggara dan Asia Timur kebanyakannya terjejas, dengan 3.3 juta kematian dikaitkan dengan pencemaran udara dalaman dan 2.6 juta kematian kepada pencemaran udara luar pada tahun 2012. WHO menyalahkan dasar tidak mapan dalam sektor pengurusan pengangkutan, tenaga dan bahan buangan, termasuk industri.

Badan kesihatan PBB telah menggesa kerajaan dan agensi-agensi kesihatan untuk merangka dasar-dasar yang sesuai untuk mengurangkan risiko disebabkan oleh pencemaran udara, terutama bagi kanak-kanak  dan warga tua. Pencemaran dalaman kebanyakannya disebabkan oleh penggunaan bahan untuk memasak seperti arang batu, kayu dan biojisim dapur, manakala pencemaran luar adalah disebabkan oleh pengangkutan, penjanaan tenaga, pelepasan industri, pertanian dan pemanasan kediaman.

Sumber PressTV.
.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...