PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, July 2, 2013

PENEMUAN ORANG MUKMIN YANG DIGUNA PAKAI SEHINGGA SEKARANG

SEPULUH PENEMUAN ORANG ISLAM YANG MENGKAGUMKAN



Kita selalu didoktrinkan apa ilmu yang hebat dihasilkan dari orang Barat, malah dari Jepun juga sehingga kita terlupa bahawa sebenarnya orang-orang Islam dahulu adalah lebih banyak membuat penemuan henat dalam sains dan teknologi mendahului Barat. Tahukan anda bahawa kehidupan moden kita masakini adalah tak lepas dari penemuan-penemuan ilmuwan muslim.
Inilah penemuan muslim yang luar biasa:

1. Ahli Kimia
Abu Musa Jabir bin Hayyan , atau dikenali dengan nama Geber di dunia Barat , diperkirakan lahir di Kuffah , Iraq pada tahun 750 dan wafat pada tahun 803 . Sumbangan terbesar Jabir adalah dalam bidang kimia . Keahliannya ini didapatnya dengan ia berguru pada Barmaki Vizier , pada masa pemerintahan Harun Ar-Rasyid di Baghdad. Ia mengembangkan teknik eksperimentasi sistematik di dalam penyelidikan kimia, sehingga setiap eksperimen boleh diterbitkan semula kembali. Jabir menekankan bahawa kuantiti zat berkaitan dengan reaksi kimia yang terjadi, sehingga dapat dianggap Jabir telah merintis ditemukannya hukum perbandingan tetap .
Sumbangan lain antara lain dalam penyempurnaan proses kristal , penyulingankalsinasi , sublimasi dan penyejatan serta pengembangan instrumen untuk melakukan proses-proses tersebut.
Karya Jabir antara lain:
Kitab Al-Kimya (diterjemahkan ke Bahasa Inggeris menjadi The Book of the Composition of Alchemy ), Kitab Al-Sab'een,  Kitab Al Rahmah, Al tajmi, Al Zilaq al Sharqi, Book of The Kingdom, Book of Eastern Mercury dan Book of Balance.
 
 
2. Pembedahan

Dr Al 
Zahrawi @ isuhangat Sekitar tahun 1000, seorang doktor Islam, Al Zahrawi menerbitkan 1500 halaman ensiklopedia bergambar tentang operasi bedah yang digunakan di Eropah sebagai rujukan perubatan selama lebih dari 500 tahun. Diantara banyak penemuan, Zahrawi yang menggunakan larutan usus kucing menjadi benang jahitan, sebelum menangani operasi kedua untuk memindahkan jahitan pada luka. Dia juga yang dikatakan menciptakan sepasang alat pembedahan.







 
3. Kopi
kopi yemen @ isuhangat

Saat ini warga dunia meminum sajian khas tersebut tetapi, kopi pertama kali dibuat di Yaman pada sekitar abad ke-9. Pada awalnya kopi membantu kaum sufi tetap terjaga ibadah larut malam. Kemudian dibawa ke Qairo oleh sekelompok pelajar yang kemudian kopi disukai oleh seluruh kerajaan. Pada abad ke-13 kopi menyeberang ke Turki, tetapi baru pada abad ke-16 ketika kacang mulai direbus di Eropah, kopi dibawa ke Itali oleh pedagang Venice.
 



4. Mesin Terbang
Abbas ibn Firnas @ isuhangat
Abbas ibn Firnas adalah orang pertama yang mencuba membina sebuah pesawat terbang dan menerbangkannya. Di abad ke-9 dia mereka sebuah perangkat sayap dan secara khusus berbentuk kostum burung. Dalam percubaannya yang terkenal di Cordoba Sepanyol, Firnas terbang tinggi untuk beberapa saat sebelum kemudian jatuh ke tanah dan mematahkan tulang belakangnya. Rekaannya yang dibuatnya secara tidak terduga menjadi inspirasi bagi seniman Italia Leonardo da Vinci ratusan tahun kemudian.
 




5. Universiti
Fatima al-Firhi @ isuhangat
Pada tahun 859 seorang puteri muda bernama Fatima al-Firhi mendirikan sebuah universiti   yang dinamakan UniversitI Al-Qarawiyyin atau Al-Karaouine (bahasa Arab: جامعة القرويين)  adalah universitI pertama di dunia yang berlokasi di Fez, Maroko. Universiti ini telah dan terus menjadi salah satu pusat spiritual dan pendidikan terkemuka dari dunia Muslim. Saudara perempuannya Miriam mendirikan masjid indah secara bersamaan menjadi masjid dan universiti al-Qarawiyyin dan terus beroperasi selama 1200 tahun kemudian. Hassani mengatakan dia berharap orang akan ingat bahwa belajar adalah inti utama tradisi Islam dan cerita tentang al-Firhi bersaudara akan menginspirasi wanita muslim di mana pun di dunia.


 

6. Aljabar
aljabar @ isuhangat
Penemu Aljabar adalah Abu Abdullah Muhammad Ibn Musa al-Khawarizmi . Aljabar berasal dari Bahasa Arab " al-jabr "yang bermaksud "pertemuan" , "hubungan" atau "penyelesaian" adalah cabang matematik yang boleh disifatkan sebagai generalisasi dari bidang aritmetik . Aljabar juga merupakan nama sebuah struktur aljabar abstrak, yaitu aljabar dalam sebuah bidang .
Kitab Al Jabar
Kata aljabar berasal dari judul kitab pakar matematik terkenal Parsi abad ke-9 ‘Kitab al-Jabr Wal-Mugabala’, yang diterjemahkan ke dalam buku ‘The Book of Reasoning and Balancing’. Membangun akar sistem Yunani dan Hindu, aljabar adalah sistem yang mempersatukan untuk nombor rasional, nombor tidak rasional dan gelombang magnitud. Pakar Matematik Islam yang lainnya Al-Khawarizmi juga yang pertama kali memperkenalkan konsep angka menjadi bilangan yang boleh menjadi kekuatan.
Aljabar dasar , yang mencatat sifat-sifat operasi bilangan riil , menggunakan simbol sebagai "pengganti" untuk menandakan pemalar dan pembolehubah , dan mempelajari peraturan tentang ungkapan dan persamaan matematik yang melibatkan simbol-simbol tersebut.  Bentuk-Bentuk seperti 2a,-5b, x3, 3p + 2q disebut bentuk aljabar . Pada bentuk aljabar 2a, 2 disebut pekali , sedangkan a disebut variabel (peubah). 


7. Optik

kejayaan besar muslim@ isuhangatSejarah mencatat salah satu peletak dasar fisika optik adalah seorang sarjana muslim yang bernama Ibnu Haitham atau dikenal dibarat dengan nama Alhazen, Avennathan, Avenethan. Belaiu mengecap pendidikannya di Basrah dan Baghdad penguasaan matematikanya oleh Max Mayerhof, seorang sejarahwan menganggap mengunggli Euclides dan Ptolemeus.
“Banyak kemajuan penting dalam pembelajaran optik datang dari dunia Islam” ujar Hassani. Diantara tahun 1,000 SM, Al-Haitham membuktikan bahawa manusia melihat objek dari refleksi cahaya dan masuk ke mata, bertentangan dengan teori Euclid dan Ptolemy bahawa cahaya dihasilkan dari dalam mata sendiri. Ahli Fizik hebat Islam yang lainnya juga menemui fenomena pengukuran kamera di mana dijelaskan bagaimana mata gambar dapat terlihat dengan hubungan antara optik dan otak.
kejayaan Islam @ isuhangat
Karya utama mengenai tentang optik naskah aslinya dalam bahasa Arab hilang, tapi yang diterjemahkan dalam bahasa Latin masih ditemukan. Ibnu Haitam mengoreksi konsep Euclides dan Ptolemeus tentang penglihatan. Menurut kedua ilmuwan Yunani itu mata mengerimkan berkas-berkas cahaya visual ke objek penglihatan sehingga sebuah benda bisa terlihat. Sebaliknya, menurut Ibnu Haitham, etinalah pusat penglihatan dan benda dapat terlihat karena memantulkan sinar atau cahaya ke mata. Kesan yang ditimbulkan cahaya pada retina dibawa ke otak melalui saraf-saraf optik.

Beberapa buku lainnya mengenai cahaya yang ditulisnya telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris, antaranya, Light dan On Twilight Phenomena. Kajiannya banyak membahas mengenai senja dan lingkaran cahaya di sekitar bulan dan matahari serta bayang-bayang dan gerhana. Menurut Ibnu Haitham cahaya fajar bermula apabila matahari berada di garis 19 derajat ufuk timur. Warna merahakan hilang apabila matahari berada di garis 19 darjah ufuk barat. Dalam kajiannya, beliau juga jaya menghasilkan kedudukan cahaya seperti pembiasan cahaya dan pembalik cahaya.
Untuk semua eksperimen lensa beliau membuat lensa dan cermin cekung melalui mesin bubut yang ia miliki dengan melakukanpercobaan kaca yang dibakar maka tercetuslah teori lensa. Teori itu telah dipergunakan oleh saintis Itali untuk menghasilkan kaca pembesar pertama. Eksperimennya tergolong berhasil pada saat itu menemukan titik fokus sebagai tempat pembakaran yang terbaik pada saat itu ia berhasil mengawinkan cermin-cermin cembung dan cermin-cermin cekung. Sinar yang masuk dikonsentrasikan padatitik fokus sehingga menjadi titik bakar. Teorinya telah membawa penemuan film yang kemudian disambung-sambung dan dimiankan pada para penonton sebagaimana yang dapat kita tonton hingga sekarang ini.
Ibnu Haitham juga banyak melalakukan eksperimen mengenai kamera obskura atau metode kamar gelap, gerak rekilinear cahaya, sifat bayang, penggunaan lensa, dan beberapa fenomena optikal lainnya. Kamar gelap atau kamera obskura dikakukan oleh Ibnu Haitham pada saat terjadi gerhana bulan. Kala itu, mengintip citra matahari yang setengah bulat pada sebuah dinding yang berhadapan dengan lubang kecil yang terbuat dari tirai penutup jendela.
Buku tentang optik, Kitab al-Manazir diterjemahkan ke dalam bahasa Latin oleh F.Risner dan diterbitkan oleh Bisle pada tahun 1572 M. Karyanya bersama karya-karya optik lainnya sangat mempengaruhi ilmuwan Barat seperti Boger, Becon, Johanes Kepler, dan Pol Witelo. Diyakini, banyak karya-karya monumental dari mereka diilhami oleh hasil karya eksperimen Ibnu Haitham.


8. Muzik
muzik Islam @ isuhangat
Pemuzik muslim kelihatan signifikan di Eropah. Di antara banyak instrumen yang hadir ke Eropah melalui timur tengah adalah gambus dan rahab, nenek moyang biola. Skala not muzik modern juga dikatakan berasal dari alfabet Arab.


lute @ isuhangat


9. Berus Gigi

berus gigi@isuhangat

Menurut Hassani, Nabi Muhammad SAW mempopularkan penggunaan berus gigi pertama kali pada tahun 600. Menggunakan ranting pohon Siwak, untuk membersihkan gigi dan menyegarkan nafas. Bahan kandungan di dalam Siwak juga digunakan dalam ubat gigi moden.









10. Takal/ Crank


takal @ isuhangat
Banyak dasar sistem otomatik moden pertama kali berasal dari dunia Islam, termasuk pemutar yang menghubungkan sistem. Dengan menukarkan gerakan memutar dengan gerakan lurus, pemutar memungkinankan objek berat terangkat relatif lebih mudah. Teknologi tersebut ditemukan oleh Al-jazari pada abad ke-12, kemudian digunakan dalam penggunaan basikal hingga kini.





sumber : love2islam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...