PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Saturday, January 12, 2013

MESIR SELAMANYA SEBAGAI RUMAH API DUNIA ISLAM

Dr. Muhammad Al-Uraifi

Ikhwan.net - Dai Muda, Motivator Ulung dan Penulis Produktif dari Arab Saudi, Dr.Muhammad Al-Uraifi sedang berada di Mesir. Beliau mengikuti kegiatan Muktamar Al-Ahwaz.
Dalam lawatan ke negeri pengobar revolusi itu, beliau manfaatkan untuk hadir sebagai nara sumber talksow di stesen tv dengan nara sumber lain seorang pendeta Koptik. Sang pendeta memberinya hadiah syal, yang dibalas beliau dengan hadiah hadiah.


Hari ini Dr. Al-Uraifi berkhutbah di masjid Amr bin Ash. Beliau memuji bangsa Mesir.Satu-satunya negara yang disebut Al-Qur'an adalah Mesir: "udkhuluu mishra insyaAllah aaminin"
Peranan Mesir sepanjang sejarah kepahlawanan semenjak zaman Koptik hingga Islam. Dan ke hadapan, beliau berharap dunia Islam kembali boleh bersatu di bawah pimpinan pemimpin Muslim, dan tanda2 nya ada di Mesir. Ingin belajar sastera, balaghah, fashahah dan hakaawatul lisaan ada di Mesir. Ingin belajar tajwid dan Quran Mesir tempatnya. Bahkan universiti pertama di negara teluk, rektornya dari Mesir.
Mesir merupakan bapa saudaranya Quraisy, Nabi Ibrahim berkahwin dengan Hajar dari Mesir. Bangsa Bersatu semua keturunan dari Mesir. Mesir rumah api dunia Arab, dunia Islam, bahkan dunia antarabangsa semua.
Mesir sekarang ini dalam keadaan aman dan damai oleh kerana itu pelabur dari negara-negara Islam terutama Arab Saudi hendaklah membantu memulihkan prekonomian Mesir, imbau beliau. Rahimakallah ya syaikhal fadhil Al-Uraifi.
 Sumber: Al-Ikhwan.net

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...