PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Sunday, May 6, 2012

BANDAR MAMPAN - ECO CITY TIANJIN, CHINA

Bandar Eko- Tianjin
Tianjin, China.; Bandar mampan yang terbesar di dunia, seluas hampir 30 kilometer persegi, dengan keadaan kehidupan bandar  akan dibangunkan di Selatan negara China. Pembangunan bandar ini adalah secara usahasama antara kerajaan China dan Singapura

Berasal dari tanah pinggir akan ditukarkan kepada  eko-bandarTianjin terletak 150 kilometer di tenggara  Beijing, yang dihubungkan kurang daripada satu jam dengan kereta api berkelajuan tinggi yang serba baru.

Bandar, yang direka bentuk untuk lebih kurang separuh daripada saiz Manhattan Island di Amerika Syarikat, dijadualkan akan dijana dengan teknologi penjimatan tenaga paling hebat abad ini iaitu tenaga solar.

Direka oleh  Kumpulan Perancangan Bandar-Suburban, bandar ini juga dirancang untuk mempunyai sistem transit aliran ringan termaju dan pelbagai eko-landskap di antara dari solarscape berkuasa matahari untuk kehijauan  earthscape  berpenghuni anggaran 350,000 penduduk.

Sebuah bandar yang mampan atau eko-bandar merupakan sebuah bandar yang terancang untuk menghasilkan tenaga, makanan dan air  sendiri dengan cara yang tidak menyebabkan kemudaratan kepada alam dalam bentuk seperti sisa, pencemaran air atau kerosakan kepada udara. Kaedah ini adalah mengikut Richard Register mula-mula menggunakan istilah 'ecocity' dalam bukunya, Ecocity Berkeley: Membina Bandar Masa Depan yang sihat (1987).


"Di Tianjin, penduduk dijangka untuk mengambil dayausaha sendiri untuk menghijau bandar. Jika mereka mengambil bas dan menyusun sampah mereka untuk dikitar semula. Aspek sistem harian di bandar ini sedang digunakan sebagai "guinea pigs" untuk teknologi baru yang mampan.

General Motors, sebagai contoh, menjalankan projek di Tianjin untuk menguji operasi pemanduan kereta elektrik dalam trafik biasa,  yang penuh dengan pemandu, pejalan kaki dan penunggang basikal yang tidak menentu.

Projek percubaan lain termasuk pemasangan lampu rendah tenaga, oleh Gergasi elektronik  Philips. Tong sampah juga akan mengosongkan diri mereka dengan menghisap kandungan sampah ke dalam rangkaian penyingkiran bawah tanah.

Sebagai pengetahuan, Treasure Island dan Arcosanti di Amerika Syarikat, Masdar City di Abu Dhabi dan Clonburris di Ireland adalah sebahagian daripada eko-bandar-bandar terkenal di dunia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...