PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, March 19, 2012

PERTANIAN ORGANIK- KEMBALI KEPADA ALAM SEMULA JADI

Pertanian Organik


Kaedah organik dan kuasa semulajadi digunakan dalam kawalan makhluk  perosak tanaman. Dalam bidang pertanian organik, kawalan atau membasmi serangga perosak tanaman tidak menggunakan racun kawalan dari bahan kimia. Manfaat terbaik kaedah organik, ia mengekalkan kepelbagaian spesies dalam sistem pertanian kita. Matlamat adalah untuk memupuk kepelbagaian aspek dari tanah, persekitaran dan kesihatan di mana sesuatu unit kecil dalam sistem tidak mencederakan yang lain. Komponen dan unsur-unsur individu dalam sistem pertanian yang diusahakan, mengekalkan dan menyokong antara satu sama lain. Natijahnya kita, sebagai petani atau petani organik akan menikmati hasil yang segar dan bukan toksik dari kebun atau ladang organik kita, dan kita boleh mendapat keuntungan yang besar dari usaha kita ini.

Apakah kaedah kawalan organik terhadap makhluk perosak tanaman?

1. Siraman air  yang secukupnya.
Salah satu kaedah yang terbaik kawalan organik terhadap serangga adalah mengcukupkan air untuk tumbuhan anda. Sebagai khasiat penting, air menyokong pertumbuhan dan pembangunan tanaman dan menjaga tanaman daripada terhidrat. Mencegah tanah di ladang anda dari mengering. Tumbuhan akan kering akibat dehidrasi yang akan melemahkan sistem pertumbuhan tanaman lalu menyebabkan tanaman akan mati. Terlalu banyak air juga akan menyebabkan serangan kulat. 


2. Kaedah Penyiraman setiap hari jika tiada hujan pada waktu lewat petang.
Penyiraman air yang cukup terutama pada waktu lewat petang, akan menyebab pokok dan tanah setiasa lembab dan basah. Ini akan mengurangkan gangguan rama-rama, kutu-kutu pokok dan serangan serangga lain yang sering menyerang dan aktif pada waktu petang dan awal malam.  Kajian yang saya lakukan pada tanaman sayuran saya sendiri jika tiada hujan pada waktu petang dan lewat petang, tanaman perlu disiram setiap hari sehingga basah supaya seranggan bersayap jika terkena pada tumbuhan dan tanah yang basah akan mati. Ini secara tidak langsung akan mengurangkan atau tidak perlu kepada penggunaan racun kimia. 

3. Penggunan baja organik / humus tumbuhan.
Selain daripada air keperluan asas, ada juga nutrien atau baja organik yang anda perlu memberi makan tumbuh-tumbuhan anda. Membekalkan tanaman anda dengan jumlah yang betul baja organik juga merupakan kaedah yang berkesan dalam kawalan serangga perosak  kerana mereka tidak akan menarik serangga berbahaya. Selain daripada ini, tumbuh-tumbuhan taman organik anda akan berkembang secara sihat.


4.  Integrated pest biosystem management  (IPBM)
Ladybugs memakan serangga perosak
Pengurusan integrasi secara biosistem terhadap kawalan makhluk perosak tanaman adalah apabila anda menggunakan satu organisma berfaedah terhadap satu serangga perosak. Ia adalah kaedah kawalan perosak yang sangat natural atau organik. Menggunakan pemangsa nematod adalah satu bentuk pengurusan perosak bersepadu. Kerana mereka adalah mikroskopik dan tidak berhijrah dari bekas mereka, ini adalah satu kaedah mudah untuk pekebun kecil untuk digunakan. Biasanya, IPBM melibatkan rumah hijau komersial yang besar, pengiraan populasi perosak, dan siaran sasaran beribu-ribu Ladybugs, Mentadak Berdoa, atau lain-lain serangga yang memberikan manfaat untuk melawan perosak. Malah ayam dan itik juga berpotensi untuk menggurangkan seranggan perosak. Sebagai contoh dalam menghadapi serangan siput gondang pada tanaman padi, itik  adalah jalan penyelesaiannya. Dalam kawalan perosak semula jadi, anda akan perlu untuk mengawal populasi serangga berbahaya di ladang anda. Dalam kes ini, anda boleh menggunakan serangga berfaedah. Menilai semula pokok-pokok untuk memastikan bahawa bilangan serangga berbahaya di ladang anda telah dikawal dan mereka tidak mampu untuk menyebabkan kerosakan selanjutnya.

5. Penggunaan racun serangga organik.

Racun serangga perosak organik digunakan dalam kawalan  serangga perosak semula jadi. Menggunakan racun perosak bukan toksik memberikan anda menuai hasil yang selamat untuk dimakan. Walaupun anda tidak membasuh buah-buahan organik dan sayur-sayuran anda, ia pada dasarnya selamat untuk dimakan. Racun ini biasanya dibuat dari ramuan-ramuan serai wangi, bawang putih dan herba yang selamat digunakan pada tanaman. Ianya sebagai agen menghalau, menjauhkan atau melemahkan individu serangga perosak tanaman.





Manfaat Daripada Kawalan Serangga Organik


Anda tidak sahaja memberi manfaat kepada diri anda dalam kawalan perosak semula jadi, tetapi anda sedang brinteraksi secara natural dengan  alam sekitar anda.  Anda tidak  menjadikan persekitaran yang teruk dengan pencemaran air, udara dan tanih. Anda  bukan sahaja berfungsi untuk memenuhi poket anda semata-mata, malah anda yang mengamalkan kawalan organik serangga perosak  yang mesra alam dan anda tidak perlu membeli peralatan yang mahal atau bahan untuk perkebunan anda.  Kaedah semula jadi dalam berkebun meningkatkan intipati sebenar alam dan diri kita sendiri sebagai manusia, dan menghasilkan hanya yang terbaik untuk alam dan anda serta masyarakat anda sihat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...