PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Sunday, March 11, 2012

IRAN SEDIA BERPERANG DENGAN AMERIKA DAN ISRAEL

Duta Iran ke Lubnan berkata, negaranya mempunyai keupayaan untuk melancarkan 11,000 peluru berpandu di pangkalan musuh jika mereka menyerangan Republik Islam Iran

Beliau berkata, walaubagaimanapun Iran mengambil pendekatan yang defensif, yang menekankan jika Iran diserang negaranya akan bertindak balas dengan sepenuh daya kekuatan ketenteraan.

Menteri Pertahanan Iran Brigadier Jeneral Ahmad Vahidi berkata pada November 27, 2011, bahawa Israel tidak akan mempunyai peluang servival seminimum mungkin selepas mereka melancarkan serangan ketenteraan terhadap Iran, angkatan tentera Iran akan menembak ke Israel dengan beribu-ribu peluru berpandu.

Beliau berkata,"Musuh mesti menjawab soalan ini. Berapa lama pertempuran akan berlansung dan kehilangan berapa banyak kapal perang dan kapal dalam persediaan  jika ia menyerang Iran? "

Beliau menasihatkan Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya untuk merealisasikan serangan ke atas Iran, mereka akan tahu kekuatan Iran dan tahu bahawa dalam keadaan perang, Republik Islam Iran akan mengajar Amerika "apa itu perang sebenarnya dan bagaimana tentera sepatutnya jadi. "


Amerika Syarikat, Israel, dan beberapa sekutu mereka menuduh Tehran merancang mencapai objektif ketenteraan dalam program nuklearnya.  Iran berpendapat bahawa sebagai penandatangan kepada Perjanjian Non-Proliferation dan ahli Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), ia mempunyai hak untuk membangunkan dan memperoleh teknologi nuklear untuk tujuan keamanan.

IAEA telah menjalankan pemeriksaan pelbagai kemudahan nuklear Iran tetapi tidak pernah menemui sebarang bukti yang menunjukkan bahawa program tenaga nuklear Tehran telah dialihkan kepada pengeluaran senjata nuklear.

MP / AZ / MA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...