PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, September 13, 2011

STRATEGI PEMULIHAN EKONOMI AMERIKA SYARIKAT

Lawrence Summers

Bekas Setiausaha Perbendaharaan AS, Lawrence Summers berkata, Amerika Syarikat telah runtuh akibat krisis ekonomi yang utama dan memerlukan rancangan ekonomi jangka panjang untuk pulih. Dalam artikel yang ditulis untuk Newsweek, Lawrence Summers mengulas mengenai pelan jangka pendek Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, berkata, "Kita tidak memerlukan satu tahun tetapi komitmen 10 tahun untuk membina semula negara."

Summers, yang merupakan setiausaha perbendaharaan di bawah Presiden Bill Clinton, berkata Amerika Syarikat yang prestasi buruk itu, berjuta-juta kerja, dan berpuluh-puluh juta mempunyai pendapatan yang tertekan.

Merujuk kepada petunjuk terkini Obama menyatakan kepada Kongres, perlu mewujudkan banyak peluang pekerjaan,  semua orang dari stor ekonomi, dari CEO korporat, pekerja yang menganggur, sehingga ada banyak firma mengelaskan bertapah tiadanya permintaan bagi produk mereka, yang menyebabkan firma tidak akan mengupah lebih pekerja. "

Beliau memberi amaran bahawa keadaan ekonomi akan terus merosot "jika kerajaan tidak memainkan peranan dalam mendorong ekonomi ke hadapan - bukan sahaja tahun ini, tetapi untuk tahun-tahun akan datang."

Lawrence Henry Summers berkhidmat sebagai setiausaha perbendaharaan AS 71 dari 1999 hingga 2001 di bawah Presiden Bill Clinton. Beliau adalah presiden 27 Harvard University 2001-2006. Summers juga pernah menjadi pengarah Majlis Ekonomi Negara Amerika Syarikat, Presiden Barack Obama sehingga November 2010.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...