PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Friday, October 4, 2013

NANO TEKNOLOGI ( TEKNOLOGI MOLEKUL) - SATU KEFAHAMAN ASAS

Molekul bahan
TAKRIFAN ASAS NANO TEKNOLOGI

Nanoteknologi adalah kejuruteraan sistem berfungsi pada skala molekul . Ini meliputi kedua-dua kerja dan konsep yang lebih maju semasa. Dalam erti kata asalnya, 'nano' merujuk kepada keupayaan yang diunjurkan untuk membina item dari bawah ke atas , dengan menggunakan teknik dan alat-alat yang maju pada hari ini untuk membuat, produk prestasi tinggi yang lengkap.


SEJARAH  NANO TEKNOLOGI
Sejarah Nanoteknologi melangkaui lewat abad ke-19 apabila sains koloid mula-mula berakar umbi. Walaupun tidak dirujuk sebagai "nanoteknologi" ketika itu, teknik-teknik yang sama masih diguna pakai pada hari ini untuk mensintesiskan banyak daripada bahan-bahan pada saiz nanometer.
Istilah "nanoteknologi" ditakrifkan buat pertama kali oleh  Norio Taniguchi, Profesor Universiti Sains Tokyo, pada tahun 1974 dalam kertas kerjanya, "Mengenai Konsep Asas 'Nano Teknologi'," sebagai berikut: "'Nano teknologi' terdiri terutamanya daripada pemprosesan bahan-bahan melalui pemisahan, penyatuan, dan pencacatan bentuk oleh sebiji atom atau sebiji molekul."
Processor Komputer
Nanoteknologi dan nano sains bermula pada awal 1980-an dengan dimajukan dua perkara: kelahiran sains kelompok dan penciptaan mikroskop penerowongan imbasan (scanning tunneling microscope - STM). Kemajuan ini mendorong kepada penemuan fuleren pada 1986  dan nano tiub karbon beberapa tahun kemudian.  Mikroskop daya atom dan mikroskop terowong imbasan merupakan dua versi pertama pengesan yang memperkenalkan nanoteknologi.
Nanoteknologi merupakan "industri nanotek yang dibina berasaskan penjualan tiub nano, wayar nano dan yang sepertinya" yang akan "berakhir dengan beberapa pembekal menjual barangan sampingan dengan jumlah yang banyak." Bahan yang bertambah secara nanoteknologi akan mengurangkan berat dan diikuti dengan bertambahnya kestabilan dan kegunaan.


Molekul Bahan Berenjin
PENGERTIAN NANO TEKNOLOGI
Nanoteknologi (juga dikenali dalam ringkasan sebagai nanotek) merupakan cabang sains yang menumpukan kepada jirim-jirim pada saiz antara 1 hingga 100 nanometer (1 nm = 10−9 meter). Pada dasarnya, nanoteknologi ialah peluasan sains-sains yang sedia ada ke skala nano. Salah satu aspek skala nano yang terpenting adalah bahawa semakin objek-objek menjadi kecil, semakin besar nisbahnya antara luas permukaan dengan isi padu. Fenomena ini telah memungkinkan penciptaan bahan-bahan yang menarik serta penggunaan-penggunaan yang baru. Umpamanya, bahan-bahan yang legap menjadi lut sinar (tembaga); bahan-bahan yang stabil menjadi bahan boleh bakar (aluminium); pepejal menjadi cecair pada suhu bilik (emas); dan penebat  menjadi konduktor (silikon). Kejayaan-kejayaan cemerlang dalam nanoteknologi telah menghasilkan alat-alat solek dan losen-losen pelindung cahaya matahari yang lebih baik, serta seluar kalis air.
Struktur-struktur nano terdiri daripada tiga jenis, berdasarkan bilangan dimensinya:
satu dimensi: permukaan objek antara 0.1 dan 100 nm;
dua dimensi: nano tiub yang mempunyai diameter antara 0.1 dan 100 nm;
tiga dimensi: zarah dengan saiz antara 0.1 dan 100 nm.

Risiko nanoteknologi boleh diluaskan kepada tiga bahagian:
risiko kepada kesihatan dan persekitaran yang berpunca daripada zarah dan jirim nano
risiko yang disebabkan oleh pengilangan atau penghasilan molekul (atau teknologi nano lain)

risiko yang datangnya daripada masyarakat sendiri.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...