1 | (a) | Takrifkan konsep pergerakan bumi. | [5] |
(b) | Lukis dan jelaskan tiga ciri perbezaan antara afelion dan perihelion. | [8] | |
(c) | Huraikan pengaruh bahangan suria terhadap flora dan fauna di kawasan Tropika Lembap | [12] |
JAWAPAN.
1 | (a) | Takrifkan konsep pergerakan bumi. | [5] |
(i) (ii) (iii) Putaran bumi di atas/ paksinya sambil /mengelilingi matahari dan (iv) (v) peredaran bumi mengelilingi matahari /di atas orbitnya. 1 isi x 1m = 5m |
(b) | Lukis dan jelaskan tiga ciri perbezaan antara afelion dan perihelion. | [8] | |||||
|
(c) | Huraikan pengaruh bahangan suria terhadap flora dan fauna di kawasan Tropika Lembap | [12] | |
(I) Terhadap flora. | |||
CF1 - Menentukan jenis hutan di Tropika Lembap Tanah tinggi- bahangan rendah – hutan gunung. Tanah rendah – bahangan tinggi – hutan hujan tropika. | |||
CF2 - Menentukan jenis pokok. Suhu tinggi – tumbuh pelbagai jenis pokok/ tumbuhan – pokok saka, menjalar¸ memanjat, menumpang dan tumbuhan lantai. Pokok memanjat, menumpang – untuk mendapatkan cahaya Matahari - pokok buah-buahan tropika. | |||
CF3- Mempengaruhi ciri-ciri daun - membentuk pokok berdaun lebat, lebar dan malar hijau. | |||
CF4- Mempengaruhi ciri-ciri pokok - kayu keras, tinggi dan lurus. | |||
CF5- Merangsang proses transpirasi ( perpeluhan) pokok – Haba matahari menyejat wap air (perpeluhan) di daun pokok melalui liang stoma. | |||
(ii)Terhadap fauna | |||
CN1- Mempengaruhi sifat fizikal haiwan – haba tinggi – bulu haiwan nipis | |||
CN2- Mempengaruhi warna bulu atau kulit- Haba tinggi – warna kecoklatan atau kekuningan yang sesuai dengan suhu yang tinggi | |||
CN3- Menyebabkan kewujudan pelbagai jenis haiwan- pelbagai jenis haiwan yang sesuai dengan suhu tinggi – haiwan herbivor dan karnivor. Suhu persekitaran yang tinggi mewujudkan habitat yang sesuai bagi haiwan tropika. |
2 | (a) | Apakah yang dimaksudkan dengan tenaga endogenik? | [5] |
(b) | Jelaskan pengaruh tenaga endogenik terhadap kejadian gempa bumi. | [8] | |
(c) | Huraikan kesan gempa bumi terhadap alam sekitar fizikal dan aktiviti anusia. | [12] |
JAWAPAN
2 | (a) | Apakah yang dimaksudkan dengan tenaga endogenik? | [5] |
(i) (ii) Tenaga endogenik merujuk kepada/ tenaga dalam bentuk arus perolakan / berpunca (iii) daripada dalaman bumi /dan bergerak ke permukaan bumi /lalu menghasilkan (iv) (v) pelbagai bentuk muka bumi /di lapisan bawah atau atas kerak bumi. |
(b) | Jelaskan pengaruh tenaga endogenik terhadap kejadian gempa bumi. | [8] | |
B1 | Di lapisan astenosfera yang terletak di atas mantel bumi, wujud pergerakan arus perolakan. | ||
B2 | Arus perolakan tersebut sentiasa tertolak ke permukaan bumi | ||
B3 | Arus perolakan ini mempunyai daya yang kuat untuk menggerakkan plat-plat (kerak bumi) yang terapung di atas lautan magma. | ||
B4 | Plat-plat bergerak dalam tiga cara iaitu pertembungan, pemisahan/ pencapahan dan perselisihan plat untuk mencapai keseimbangan. | ||
B5 | Gerakan secara kuat dan tiba-tiba hasil daripada pergerakan dan penyesuaian tersebut pada kerak bumi akan menghasilkan gempa bumi. | ||
Mana-mana 4 proses X 2 m = 8 m |
(c) | Huraikan kesan gempa bumi terhadap alam sekitar fizikal dan aktiviti manusia. | [12] | |
CF1 | Kesan terhadap alam sekitar fizikal Kejadian Tsunami Gegaran akibat gempa bumi di dasar laut berupaya untuk mewujudkan pergerakan ombak selaju 800km sejam. Pergerakan ombak akan menjadi tinggi apabila memasuki kawasan pantai yang cetek. Akibat pergeselan akan mengurangkan pergerakan ombak. Tolakan ombak secara berterusan di bahagian belakang akan meninggikan ombak-ombak yang berada di hadapan. Kenaikan ketinggian ombak secara tiba-tiba akan menyebabkan air laut berhampiran pinggir pantai akan mengundur ke laut untuk tempoh beberapa minit sebelum ianya melanda semula pantai dalam bentuk ombak pembinasa. | ||
CF2 | Pergerakan jisim Gempa bumi menghasilkan gegaran yang kuat terhadap kerak bumi. Gegaran tersebut boleh menyebabkan ketidakstabilan tanah di kawasan cerun dan seterusnya menyebabkan gerakan jisim seperti tanah runtuh. | ||
CF3 | Kenaikan dan kejatuhan aras laut Gempa bumi boleh menyebabkan berlakunya gelinciran pada kerak bumi. Sekiranya gempa bumi tersebut menyebabkan berlakunya pengangkatan daratan, maka aras laut akan jatuh. Tetapi sebaliknya gempa bumi tersebut menyebabkan kejatuhan daratan maka aras laut akan meningkat. | ||
CF4 | Memusnahkan hutan pinggir pantai Tsunami yang terhasil akibat gempa bumi di dasar laut akan masuk ke hutan-hutan pinggir pantai. Kesannya hutan-hutan pinggir pantai akan dicemari dengan air masin. Keadaan ini boleh menyebabkan kemusnahan hutan tersebut. | ||
CF5 | Kemusnahan/ menjejaskan habitat hidupan laut. Kemusnahan hidupan laut seperti karang dan kemusnahan habitat. | ||
Kesan terhadap aktiviti manusia | |||
CM1 | Kesan kepada sistem pengangkutan. Kemusnahan jalan raya, jalan keretapi dan lapangan terbang – pengangkutan tergendala. | ||
CM2 | Kesan kepada aktiviti ekonomi Tanah runtuh akibat gempa bumi boleh menyebabkan kegiatan pertanian di cerun musnah, memusnahkan kawasan premis perniagaan , penenggelaman kawasan pinggir pantai- memusnahkan pertanian pinggir laut. | ||
CM3 | Kesan kepada bekalan air dan elektrik Bekalan air dan lektrik terputus, aktiviti ekonomi manusia terganggu. | ||
CM4 | Kesan kepada petempatan penduduk Kemusnahan kediaman penduduk akibat tanah runtuh dan goncangan yang kuat- gangguan terhadap aktiviti harian. | ||
Maksimun 3 kesan fizikal dan 3 kesan kepada aktiviti manusia [6 isi x 2m = 12m] |
3 | (a) | Berdasarkan kajian luar yang telah anda jalankan di lembangan saliran . | |
(i) | Apakah yang dimaksudkan dengan lembangan saliran ? | [3] | |
(ii) | Nyatakan tiga bentuk muka bumi lembangan saliran di kawasan kajian. | [3] | |
(iii) | Huraikan kaedah mengukur kedalaman lembangan saliran tersebut. | [4] | |
(iv) | Jelaskan faktor yang mempengaruhi saiz dan kedalaman sesebuah lembangan saliran. | [8] | |
(v) | Huraikan langkah memelihara kualiti air di lembangan saliran yang telah anda kaji. | [7] |
JAWAPAN
i) | Apakah yang dimaksudkan dengan lembangan saliran ? | [3] | |
(i) Lembangan saliran merujuk kepada kawasan tadahan /bagi sesebuah (ii) (iii) sungai yang mempunyai legeh /sebuah sungai induk dan cawangan-cawangannya. |
(ii) | Nyatakan tiga bentuk muka bumi lembangan saliran di kawasan kajian. | [3] | |||||||||||||
Peringkat hulu/ muda a21-air terjun a22- Jeram a23- Lubuk a24 – Gaung/Jurang a25- Lurah a26 – Tebing tinggi Peingkat hilir/tua a27- Tetambak a28- Dataran banjir a29 - Pulau a210- Delta a211 – Beting pasir a212 – Tasik ladam Bentuk muka bumi mesti diambil dari mana-mana 1 kumpulan yang sama sahaja. (mana-mana 3 bentuk X 1m = 3m) | |||||||||||||||
(iii) | Huraikan kaedah mengukur kedalaman lembangan saliran tersebut | [4] | |||||||||||||
| |||||||||||||||
Formula :
Purata kedalaman = A +B+C+D+E+F = Z meter = 1m
6
1. Bahagikan kawasan lembangan saliran kepada beberapa bahagian
2. Guna pancang jajar untuk mengukur bahagian-bahagian yang telah dibahagikan
3. Campurkan kesemua bacaan kedalaman setiap bahagian mengikut formula.
4. Dapatkan purata kedalaman tersebut.
Pemarkahan : Formula + mana-mana 3 isi x 1m(3m) = 4m.
(iv) | Jelaskan faktor yang mempengaruhi saiz dan kedalaman sesebuah lembangan saliran. | [8] | |
a41 | Kecerunan- Di peringkat hulu sungai yang mempunyai topografi yang sangat curam menyebabkan halaju air sangat deras. Proses hakisan dasar sungai sangat dominan pada peringkat ini. Oleh itu sungai menjadi sangat dalam. Aliran air pada peringkat tengah sederhana - menyebabkan hakisan tebing lebih giat berbanding hakisan dasar sungai. Sungai di bahagian ini bertambah luas. | ||
a42 | Bentuk alur – alur sungai yang lurus menyebabkan aliran sungai deras dan menggalakkan hakisan menegak- dasar sungai menjadi dalam. Bentuk alur yang bengkang bengkok menjadikan hakisan tebing bertambah- terutama di bahagian likuan sungai- alur sungai bertambah luas. | ||
a43 | Jenis batuan – sekiranya tebing dan dasar sungai terbentuk daripada batuan yang keras daripada kumpulan batuan igneus, maka kadar hakisan ke atas tebing dan dasar sungai menjadi kurang giat- sungai kurang dalam dan luas. Manakala bahagian dasar dan tebing sungai yang terbentuk daripada batuan yang lebih lembut daripada kumpulan batuan enapan seperti batu kapur dan dolomit maka kadar hakisannya adalah lebih giat Sungai menjadi lebih dalam dan luas . | ||
a44 | Bahan muatan- bahan muatan (beban) yang diangkut oleh aliran sungai banyak membantu keberkesanan kerja-kerja hakisan yang dilakukan. Bahan-bahan yang diangkut oleh aliran air sungai seperti serpihan batuan, batu tongkol dan lain-lain akan melakukan hakisan seperti geselan, lagaan dan lain-lain dengan giat. Sekiranya bahan-bahan tersebut bergesel (hakisan dengan tebing atau dasar) – dasar menjadi semakin luas dan dalam. | ||
a45 | Isipadu – isipadu tinggi pada musim hujan, hakisan menegak giat- sungai bertambah dalam dan lebar. Isipadu rendah pada musim kemarau, - hakisan kurang. | ||
a46 | Aktiviti manusia- kerja-kerja pengorekan dasar dan pelebaran sungai untuk mengatasi banjir- menyebabkan sungai bertambah dalam dan luas. | ||
Mana-mana 4 isi x 2m = 8 markah. |
(v) | Huraikan langkah memelihara kualiti air di lembangan saliran yang telah anda kaji. | [7] | |
a51 | Kaedah undang-undang – menguatkuasakan undang-undang yang berkaitan- mengenakan denda dan hukuman kepada pihak-pihak yang mencemarkan sungai. | ||
a52 | Pemantauan kualiti-kualiti air sentiasa diperiksa dari semasa kesemasa- kualiti air dapat dipelihara oleh pihak JPS | ||
a53 | Perangkap sampah – memerangkap sampah sarap – mengurangkan masalah pencemaran. | ||
a54 | Pengekalan tumbuhan – pengekalan tumbuhan di kawasan tadahan- mengurangkan larian air permukaan – mengurangkan pencemaran air | ||
a55 | Pendidikan secara formal atau tidak formal | ||
a56 | Kempen melalui media massa sama ada media cetak atau elektronik. | ||
Mana-mana 3 isi X 2m + 1m = 7m |
(b) | (i) | Nyatakan lima agen yang mempengaruhi proses hakisan dan pemendapan di pinggir pantai. | [5] |
(ii) | Jelaskan perbezaan empat ciri ombak pembina dan ombak pembinasa. | [8] | |
(iii) | Huraikan punca pencemaran air di perairan pinggir pantai. | [6] | |
(iv) | Huraikan kesan pencemaran air tersebut terhadap ekosistem pinggir pantai. | [6] |
JAWAPAN.
(b) | (i) | Nyatakan lima agen yang mempengaruhi proses hakisan dan pemendapan di pinggir pantai. | [5] |
b1 b2 b3 b4 b5 b6 | Tsunami Arus atau hanyutan pesisir pantai Pasang surut Angin Bahang matahari ( luluhawa kimia / fizikal) Air hujan 5 isi X 1m = 5m- maksimum 5m |
(ii) | Jelaskan perbezaan empat ciri ombak pembina dan ombak pembinasa. | [8] | |||||
| |||||||
(iii) | Huraikan punca pencemaran air di perairan pinggir pantai. | [6] | |||||
b31 | Perindustrian – pembuangan asid, bahan kimia organik dan pewarna. | ||||||
b32 | Pertanian- penyaluran air beracun dari sawah padi , baja kimia dan lain-lain. | ||||||
b33 | Pembinaan – pembuangan sisa binaan | ||||||
b34 | Perikanan – tumpahan minyak dari bot, penggunaan bahan beracun | ||||||
b35 | PKS/ perniagaan - pembuangan sisa perikanan, sisa kraf tangan dan lain-lain. | ||||||
b36 | Bengkel kereta motor – penyaluran minyak kotor | ||||||
b37 | Kegiatan domestik / perumahan – pembuangan sampah sarap | ||||||
b38 | Pelancongan – pembuangan dari hotel, sampah sarap | ||||||
b39 | Pengangkutan- minyak dari feri, bot pengangkut dan sebagainya. | ||||||
Mana-mana 3 isi x 2m = 6 Markah. |
(iv) | Huraikan kesan pencemaran tersebut terhadap ekosistem pinggir pantai. | [6] | |
b41 | Komponen fauna / plankton mati | ||
b42 | Komponen flora mati | ||
b43 | Sumber air menjadi keruh/ kehadiran partikel-partikel- BOD berkurangan | ||
b44 | Terumbu karang mati | ||
b45 | Tanah berasid | ||
b46 | Landskap fizikal kotor / tercemar | ||
Mana-mana 3 isi x 2m = 6 markah |
4 | (a) | Takrifkan konsep tekanan udara. | [5] | |||||||||||||||||||||||||||||
(b) | Jadual 1: Arah, halaju dan kekerapan (%) angin di stesen kaji cuaca X
Berdasarkan jadual 1, lukiskan sebuah rajah tiupan angin untuk menunjukkan arah, halaju dan kekerapan (%) angin di stesen kaji cuaca X. | [10] | ||||||||||||||||||||||||||||||
(c) | Huraikan kesan siklon tropika terhadap alam sekitar manusia. | [10] |
JAWAPAN
4 | (a) | Takrifkan konsep tekanan udara. | [5] |
(i) (ii) (iii) (iv) Daya /yang dikenakan oleh / sesuatu jisim udara/ yang berada di atmosfera (v) / ke atas permukaan bumi di bawahnya. |
(b) | Jadual 1: Arah, halaju dan kekerapan (%) angin di stesen kaji cuaca X Berdasarkan jadual 1, lukiskan sebuah rajah tiupan angin untuk menunjukkan arah, halaju dan kekerapan (%) angin di stesen kaji cuaca X. Skema pemarkahan : Tajuk =1m , Skala = 1m, Petunjuk = 1m, Arah = 1m Plotan = 6m (12-11 =6m,10-9 = 5m, 8-7 = 4m,6-5 = 3m, 4-3 = 2m, 2-1 = 1m) (sila rujuk rajah contoh. Pemeriksaan bergantung kepada skala yang dipilih oleh calon. Contoh jawapan hanya untuk rujukan, kerana ukuran mungkin tidak tepat.) | [10] |
TAJUK : ARAH , HALAJU DAN KEKERAPAN (%) ANGIN DISTESEN KAJI CUACA X
SKALA: Skala angin tenang : 1 cm = 2.5 unit Skala kelajuan: 1cm=2% |
25%
Petunjuk >3.0m/s <3.0m/s |
(c) | Huraikan kesan siklon tropika terhadap alam sekitar manusia. | [10] | |
C1 | Kemusnahan harta benda | ||
C2 | Kehilangan nyawa/ kematian | ||
C3 | Gangguan terhadap aktiviti/ kegiatan ekonomi | ||
C4 | Kemusnahan infrastruktur | ||
C5 | Kesan psikologi / trauma | ||
C6 | Wabak penyakit/ penyakit berjangkit merebak | ||
C7 | Aktiviti harian terjejas. | ||
Mana-mana 5 isi x 2m = 10 markah |
5 | (a) | Apakah yang dimaksudkan dengan taburan suhu secara mendatar. | [3] |
(b) | Jelaskan faktor fizikal yang mempengaruhi perbezaan taburan suhu secara mendatar di permukaan bumi. | [12] | |
(c) | Huraikan kesan peningkatan suhu terhadap sistem ekologi. | [10] |
JAWAPAN
5 | (a) | Apakah yang dimaksudkan dengan taburan suhu secara mendatar. | [3] |
(i) Taburan suhu secara mendatar merujuk kepada/ perubahan suhu / antara (ii) (iii) satu kawasan dengan satu kawasan/ yang lain mengikut garis lintang ( latitud). |
(b) | Jelaskan faktor fizikal yang mempengaruhi perbezaan taburan suhu secara mendatar di permukaan bumi. | [12] | |
B1 | Latitud/ garis lintang-suhu semakin berkurangan bermula dari latitud Khatulistiwa ke arah kedua-dua kutub kerana bahangan matahari lebih bertumpu di kawasan khatulistiwa yang jaraknya lebih dekat dengan matahari. Sudut tegak matahari dengan garisan Khatulistiwa ialah 90 darjah membolehkan kawasan ini menerima bahangan yang lebih banyak berbanding dengan kawasan yang terletak di latitud Sartan dan Jadi di mana sudutnya condong dan pancaran matahari lebih jauh . | ||
B2 | Daratan dan lautan- daratan lebih cepat panas berbanding lautan pada waktu siang. Oleh itu kawasan daratan terutama di tengah benua suhunya lebih tinggi berbanding kawasan berhampiran laut. Pada waktu malam lautan lebih tinggi suhu kerana air laut menyerap bahangan matahari pada waktu siang dan membebaskan semula menyebabkan suhu di pinggir laut lebih tinggi. Daratan akan menjadi lebih sejuk. | ||
B3 | Pengaruh badan-badan air- badan air yang besar dapat menyederhana suhu persekitaran melalui proses penyejatan yang berlaku. Ianya boleh mempengaruhi sehingga 1 kilometer dari sumber air tersebut. Pada musim panas badan air dapat mengurangkan suhu manakala pada musim sejuk dapat meninggikan suhu persekitaran. | ||
B4 | Pengaruh arus lautan- arus lautan dapat menyederhanakan suhu musim dingin dan musim panas kawasan-kawasan yang dilaluinya. Arus lautan sama ada arus panas atau arus sejuk dapat memindahkan haba dari satu tempat ke tempat yang lain. Pengaliran arus lautan dari kawasan Khatulistiwa (kawasan panas) ke arah kutub (kawasan sejuk) dapat memanaskan udara di kawasan kutub dan sebaliknya. | ||
B5 | Pengaruh angin lazim- Angin yang bertiup dapat menyederhanakan suhu kawasan yang dilaluinya. Contoh angin baratan yang panas bertiup ke arah pantai barat Eropah meningkatkan suhu kawasan pinggir pantai barat Eropah. Manakala kawasan pantai timurnya lebih sejuk kerana menerima angin sejuk dari pedalaman benua tersebut. | ||
B6 | Aspek – Banjaran gunung termasuk arah dan darjah kecerunan – mempengaruhi suhu di kawasan latitud sederhana. Cerun yang menghadap matahari akan menerima suhu yang lebih tinggi berbanding ceru yang terlindung. | ||
B7 | Pengaruh tumbuhan – tumbuhan dapat mempengaruhi suhu persekitaran sesuatu kawasan - kawasan yang mempunyai tumbuhan semulajadi yang banyak, suhunya lebih rendah berbanding kawasan lapang.-Tumbuhan dapat mengurangkan kepekatan gas-gas rumah hijau melalui proses fotosintesis -melalui proses perpeluhan tumbuhan mengeluarkan manik-manik air untuk menyederhanakan suhu- faktor albedo kerana kesan daripada faktor ini bahang matahari dapat di pulangkan ke ruang angkasa dan mengurangkan suhu kawasan tersebut. | ||
B8 | Faktor albedo - atmosfera dan permukaan bumi mempunyai nilai albedo berbeza-beza.- salji membalikkan 80 – 90 % bahangan matahari- Awan membalikkan sebahagian bahangan matahari pada waktu siang - kawasan gurun panas yang tidak berawan menerima banyak sinaran secara terus pada waktu siang sehingga suhu menjadi tinggi. | ||
Mana-mana 6 isi x 2m = 12 m |
(c) | Huraikan kesan peningkatan suhu terhadap sistem ekologi. | [10] | |
C1 | Kemusnahan ekosistem akuatik – suhu tinggi menyebabkan berlakunya fenomena kemarau- air permukaan kering- menjejaskan ekosistem akuatik seperti sungai, tasik dan kolam. | ||
C2 | Kepupusan flora/ pengeluar – suhu tinggi menyebabkan flora kekurangan air - mengganggu proses fotosintesis – tumbuhan mati. | ||
C3 | Kepupusan fauna/ pengguna- suhu tinggi menyebabkan berlakunya penghidratan yang tinggi ke atas haiwan - haiwan mati. | ||
C4 | Penghijrahan fauna- haiwan yang mendiami sesuatu kawasan terutamanya dalam sistem akuatik akan berhijrah ke kawasan lain. | ||
C5 | Tanah kehilangan nutrien – tanah menjadi kering kontang- lama kelamaan tanah hilang kesuburan. | ||
C6 | Peningkatan perpeluhan tumbuhan – suhu yang tinggi merangsang pembukaan liang stoma daun - perpeluhan tumbuhan meningkat. | ||
C7 | Gangguan terhadap rantaian makanan – kemusnahan flora dan fauna menyebabkan aliran makanan , tenaga terputus/ terjejas | ||
Mana-mana 5 isi x 2m = 10m |
6 | (a) | Apakah yang dimaksudkan dengan banjir monsun? | [3] |
(b) | Huraikan faktor yang mempengaruhi kejadian banjir tersebut. | [10] | |
(c) | Jelaskan kesan banjir monsun terhadap alam sekitar fizikal dan manusia. | [12] |
JAWAPAN
6 | (a) | Apakah yang dimaksudkan dengan banjir monsun? | [3] |
(i) (ii) Limpahan air / pada tebing badan air akibat / curahan hujan yang lebat/ (iii) pada musim-musim tertentu dan menenggelamkan kawasan rendah berhampiran badan-badan air tersebut. |
(b) | Huraikan faktor yang mempengaruhi kejadian banjir tersebut. | [10] | |
B1 | Hujan yang lebat dalam tempoh yang lama | ||
B2 | Saiz lembangan atau badan-badan air yang kecil | ||
B3 | Kekurangan tumbuhan - serapan rendah- kadar air larian tinggi- masuk ke badan-badan air lalu berlakunya limpahan tebing. | ||
B4 | Faktor luahan. Air sungai lambat untuk mengalir ke laut.- terutama semasa air pasang besar | ||
B5 | Faktor manusia- aktiviti pertanian mengakibatkan proses hakisan seterusnya mencetekkan sungai | ||
B6 | Bentuk alur yang bengkang bengkok melambatkan pergerakan air ke badan-badan air yang utama. | ||
Mana-mana 5 isi x 2m = 10 markah. |
(c) | Jelaskan kesan banjir monsun terhadap alam sekitar fizikal dan manusia. | [12] | |
Fizikal | |||
Cf1 | Pencemaran sumber air | ||
Cf2 | Kemusnahan ekosistem | ||
Cf3 | Peningkatan kadar sejatan | ||
Cf4 | Peningkatan kandungan air tanah | ||
Cf5 | Peningkatan kadar pemendapan | ||
Cf6 | Peningkatan kadar kesuburan tanah | ||
Manusia | |||
Cm1 | Kehilangan nyawa | ||
Cm2 | Kemusnahan harta benda | ||
Cm3 | Wabak penyakit | ||
Cm4 | Kesan kepada ekonomi manusia seperti pertanian, perlombongan,perindustrian dan sebagainya. | ||
Cm5 | Kesan terhadap sistem perhubungan | ||
Jawapan anda mesti meliputi kedua-dua kesan sama ada 2 fizikal , 4 manusia atau sebaliknya. 6 isi x 2m = 12 markah. |
7(a) | Apakah yang dimaksudkan dengan piramid tenaga? | [3] | |
(b) | (i) | Lukiskan sebuah gambar rajah piramid tenaga. | [2] |
(ii) | Jelaskan faktor kehilangan tenaga pada setiap aras trofik dalam piramid tenaga | [8] | |
(c) | Jelaskan bagaimana ekosistem akuatik boleh diganggu oleh aktiviti manusia. | [12] |
JAWAPAN
7 | (a) | Apakah yang dimaksudkan dengan piramid tenaga? | [3] |
(i) Merujuk kepada aras trofik yang wujud dalam sesebuah ekosistem / yang (ii) disusun mengikut hirarki bermula dari tapak – pengeluar, pengguna 1 (iii) pengguna 2 dan pengguna 3 di mana/ tenaga semakin berkurangan apabila menuju ke puncak piramid. |
(b)(i) | Lukiskan sebuah gambar rajah piramid tenaga. | [2] | |
Lukis rajah piramid tenaga = 2m Pengguna 3 Pengguna 2 Pengguna 1 Pengeluar Rajah yang dilukis mestilah tanpa pengurai. |
(ii) | Jelaskan faktor kehilangan tenaga pada setiap aras trofik dalam piramid tenaga | [8] | |
B21 B22 B23 B24 | Hanya sejumlah makanan tertentu sahaja yang dimakan disetiap aras trofik manakala sebahagian lagi tidak dimakan. Tidak semua makanan yang dimakan dicernakan Makanan yang dicernakan digunakan untuk tumbesaran organisme Lebihan makanan yang dicernakan digunakan sebagai tenaga. | ||
4 isi X 2m = 8 markah | |||
(c) | Jelaskan bagaimana ekosistem akuatik boleh diganggu oleh aktiviti manusia. | [12] | |
C1 | Pertanian – penyaluran bahan kimia ke dalam sungai menyebabkan air tercemar. | ||
C2 | Perindustrian – pembuangan sisa asid ke sungai dan laut | ||
C3 | Pembalakan – hakisan tanih di cerun menyebabkan air tercemar | ||
C4 | PKS – pembuangan sisa industri ke laut | ||
C5 | Petempatan – pembuangan sisa domestik seperti sampah sarap ke sungai. | ||
C6 | Perlombongan pasir dan mineral | ||
C7 | Perikanan – menuba dan meracun ikan | ||
C8 | Pelancongan / rekreasi | ||
C9 | Perniagaan | ||
Mana-mana 6 isi x 2 m = 12 Markah. |
8 | (a) | Apakah yang dimaksudkan dengan perubahan iklim? | [3] |
(b) | Jelaskan kesan peningkatan unsur cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia. | [12] | |
(c) | Huraikan langkah untuk mengurangkan peningkatan suhu global. | [10] |
JAWAPAN
8 | (a) | Apakah yang dimaksudkan dengan perubahan iklim? | [3] |
(i) Perubahan iklim merujuk kepada peningkatan atau penurunan/ unsur- (ii) unsur cuaca dan iklim ( suhu,hujan ,kelembapan dan angin) di permukaan (iii) bumi/ disebabkan oleh faktor fizikal dan aktiviti manusia. |
(b) | Jelaskan kesan peningkatan unsur cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia. | [12] | |
B1 | Peningkatan suhu - menyebabkan kemarau yang panjang – tanih menjadi kering dan gersang. Tidak subur untuk kegiatan pertanian. | ||
B2 | Peningkatan suhu – pencairan ais kutub dan pencairan glasier. Pencairan akan menyebabkan berlakunya banjir dan banyak kawasan ditenggelami. Keadaan ini seterusnya memberi kesan kepada kegiatan perikanan dan akuakultur. | ||
B3 | Peningkatan suhu – peningkatan proses luluhawa melalui proses pengembangan dan pengecutan batuan. Mineral yang terdapat di dalam batuan akan terdedah – Menggalakkan aktiviti perlombongan | ||
B4 | Peningkatan suhu – Perusahaan kecil dan sederhana yang memerlukan sumber bahangan – proses pengeringan dan sebagainya . Contoh ikan kering, bilis dan batik. | ||
B5 | Angin kencang (ribut) – memusnahkan kawasan-kawasan pertanian. | ||
B6 | Angin kencang dan stabil – menggalakkan aktiviti sukan dan rekreasi (perahu layar, layang-layang , monsoon cup) | ||
B7 | Peningkatan jumlah hujan (banjir) – gangguan terhadap aktiviti harian/ pertanian dan sebagainya. | ||
B8 | Hujan yang lebat di kawasan yang kering –membantu kegiatan pertanian. |
Mana-mana 6 isi X 2m = 12m
(c) | Huraikan langkah untuk mengurangkan peningkatan suhu global. | [10] | |
C1 | Langkah perundangan Penguatkuasaan undang-undang melalui Akta Kualiti Alam Sekitar 1974 sama ada hukuman denda, kompaun mandatori kepada pesalah-pesalah jenayah alam sekitar. | [2] | |
C2 | Langkah bukan perundangan | ||
C21 – Kempen Kempen dijalankan melalui media massa dan media elektronik C22 – Pendidikan secara formal dan tidak formal C23 – Penanaman pokok – Kadar perpeluhan dan sejatan yang tinggi- Suhu rendah – kurangkan gas rumah hijau. C24 - Penggunaan sumber alternatif yang bersifat mesra alam. Contoh Ombak, angin dan KEH. C25 – Pengurangan bahan api fosil C26 – Kurangkan aktiviti pembakaran terbuka - kitar semula C27 – Perancangan pembangunan – ketinggian bangunan, bahan binaan, landskap buatan dan ruang-ruang antara bangunan dan sebagainya. Mana-mana 5 isi X 2m = 10 m |
No comments:
Post a Comment