1 (a) (i) Dengan menggunakan kaedah graf garisan, lukiskan arah aliran anamoli suhu permukaan bumi tersebut [7]
(ii) Nyatakan tiga punca peningkatan suhu dunia. [3]
(b) Huraikan arah aliran anamoli suhu permukaan bumi dari tahun 1860 hingga tahun 2010 yang telah anda lukis. [8]
( c) Huraikan kesan perubahan iklim dunia terhadap alam sekitar fizikal. [7]
Panduan Pemarkahan
(a)(i). Tajuk I T11
Nilai "0" Im
Paksi dengan unit Im
Skala sesuai I m
Plotan 3 / 2/ 1 =7m
(a)(ii) Pelepasan gas rumah hijau [Im]
Pembakaran bahan api fosil oleh kenderan/ industry [I m]
Penyahutanan [Im]
(b) b1 Suhu bumi merosot ( 1860 – 1930 ) ",nilai kemerosotan tidak menentu tetapi bumi semakin sejuk " Alasan: tidak berlaku penyahutanan berleluasa/ kemajuan industri berasaskan bahan api fosil belum maju / kadar pelepasan gas yang, menipis lapisan ozon belum ketara.
b2 Suhu dunia berubah tidak menentu (1940-1970) " perubahan suhu negatif dan positif sehingga berselang seli / turun naik. Alasan: kemajuan industri asas bahan api fosil mula berkembang pesat/ kadar penerokaan hutan mulai ketaraY peperangan atau pelepasan 2asgas domestik merosakkan lapisan ozon. Im
b3 suhu bumi meningkat ( 1950 -2010) "perubahan suhu bumi positif / bumi semakin panas
Alasan: muncut febih banyak negara-negara industri/ penerokaan hutan berleluasa / pelepasan gas-gas banyak merosakkan lapisan ozon. Pemarkahan: Penvertaan I m
Perubahan Im
Huraian 3m setiap Isi x 3 isi = [ mak 8]
C1 terhadap geomorfologi – contoh luluhawa
C2 terhadap atmosfera – contoh kelembapan
C3 terhadap hidrologi – contoh kejadian kerpasan
C4 terhadap ekologi – contoh kepelbagaian spesis dan kebolehan survival
Pemarkahan: 4 isi x 2m = 8m( mak: 7m)
2. (a). Takrifkan konsep luluhawa biologi. [5]
(b) (i) Nyatakan empat jenis binatang yang aktif membantu luluhawa biologi. [4]
(ii) Huraikan peranan tumbuhan terhadap proses luluhawa biologi. [8]
( c) Bagaimanakah kesan luluhawa mempengaruhi kegiatan manusia di kawasan tropika lembap. [8]
Panduan Pemarkahan.
(a) Proses pemecahan dan pereputan batuan oleh agen- agen luluhawa seperti tumbuhan , binatang, organisms seni dan manusia (catatan: 3 contob untuk 2 markah)
(b)(i) Arnab/ cacing / anai-anai / semut / beruang / khinzir
Pemarkahan: 4 isi x lm 4m (b)(ii)
(b) (ii) b1 tumbuhbesar akar -- memberi tekanan pada retakan
b2 pereputan humus – tindakbalas kimia
b3 pereputan daun – tindakbalas kimia
b4 batang tumbang -- pereputan tanah
Pemarkahan : 4 isi x2 m = 8m
(c) Cl pertanian -- penguraian batuan menghasilkan regolit
C2 pelancongan – luluhawa kimia ( pengkarbonan) / pembentukan kawasan batu kapur.
C3 perlornbongan - luluhavva kimia / pengkarbonan / kaolin ,pasir
C4 industri – luluhawa kimia / bahan terlerai : industry membuat simen
Pemarkahan : 4 isi x 2 m = 8m
3. (a) Terangkan kaedah mengira min suhu bulanan. [4]
(b) Peta 1 menunjukkan pola taburan suhu di negeri Perak pada tahun 2010.
(i) Dengan menggunakan peta I, dan sela kelas yang sesuai, lukis isoterma yang menunjukkan taburan min suhu di negeri Perak pada tahun 2010. [8]
(ii) Berdasarkan rajah yang anda lukis pada soalan b (i) di atas, jelaskan mengapa wujud perbezaan kecerunan suhu di Perak pada tahun 2010. [4]
(c) Cadangkan cara untuk menyederhanakan suhu persekitaran bandar. [9]
Panduan pemarkahan.
(a) Min suhu bulanan = jurnlah hujan sebulan 30 hari
Atau
Min suhu bulanan = jumlah hujan setahun
12 bulan Pemarkahan: 4m
(b)(i) Tajuk Im
Skala Im
Petunjuk Im
Plotan 5/4/3/2/1 8m
(b)(ii) Suhu tinggi di kawasan tengah bandar:
Sifat permukaan 1 m
Pembebasan haba asap - pembakaran bahan api fosil 1 m
Struktur atau susunan bangunan yang tinggi dan padat 1 m
Peningkatan pencemaran seperti pelepasan bahan pencemar ke udara 1 m
[Mak: 2m]
Suhu yang rendah di luar bandar:
Litupan tumbuh-tumbuhan 1 m
Pengaruh laut 1 m
Kawasan tanah tinggi di pedalaman 1 m
[Mak: 2m]
(c). C1 menanam lebih banyak pokok / wujud banyak kawasan hijau,
C2 kawajan penggunaan bahan api.
C3 perancangan bandar yang teratur dan tersusun,
C4 pancutan/semburan air dari bangunan tinggi.
C5 pengezonan kawasan industri
Pemarkahan: 5 isi x 2m = 10 m [ maks: 9m]
4 (a) (i) Apakah yang dimaksudkan den gan garisan pantai? [4]
(ii) Nyatakan tiga agen pengangkutan di zon pesisir. [3]
(iii) Jelaskan faktor fizikal yang menyebabkan berlakunya perubahan profil pantai.[10]
(iv) Huraikan langkah-langkah pengurusan pinggir pantai. [8]
Panduan pemarkahan
(a)(i) Garisan daratan bertemu dengan lautan. Kawasan di garisan zon ombak pecah, ombak menghempas pantai, melakukan proses pemendapan dan hakisan.
Pemarkahan : Mana-mana 4 isi x lm 4m
(a)(ii) ombak /arus pesisir/ arus seret/ arus tempur-/ angin / pasang surut /manusia
Pemarkahan: mana-mana 3 isi x lm 3m (a)(iii)
(a)(iii) ombak - jenis ombak
aiii2 bahan sedimen - kuantiti dan saiz
aiii3 orientasi pantai - terdedah / terlindung
aiii4 arus - arus pesisir / arus seret
aiii5 arah kedatangan ombak - serong / tegak
aiii6 litupan tumbuhan pantai
aiv7 aktiviti manusia - penyebab hakisan dan pemendapan
Pemarkahan: mana-mana 5 isi x 2m = 10 m
(a)(iv) aiv 1 penanaman semula - peranan akar
aiv2 benteng konkrit / tembok - menstabilkan cerun
aiv-3 langkah perundangan - hadkan pembangunan / saman /denda
aiv4 pemupukan pantai / groin
aiv5 sistem kumbahan pembentungan/ kawalan tumpahan minyak
aiv6 pemantauan / kempen/ gotong- rotong/ pendidikan
Pemarkahan: mana-mana 4 isi x 2m = 8 m
4 (b) (i) Apakah yang dimaksudkan dengan aliran lumpur? [5]
(ii) Huraikan empat faktor yang menyebabkan berlakunya aliran lumpur. [8]
(iii) Huraikan tiga langkah kejuruteraan yang boleh diambil untuk mengatasi masalah pergerakan jisim di kawasan tropika lembap. [6]
(iv) Jelaskan kesan aliran lumpur terhadap alam sekitar fizikal. [6]
Panduan pemarkahan
(b)(i) Pergerakan menuruni cerun yang terdiri daripada campuran tanih dan air yang berlebihan terutama selepas belaku hujan lebat dalam tempoh masa yang lama.
Pemarkahan: 5 isi x 1 m = 5 m
(ii) Faktor yang mempengaruhi berlakunya aliran lumpur
bii I hujan
bii2 kegondolan cerun dan gradient cerun
bii4 regolit
bii5 aktiviti manusia
Pemarkahan: mana-mana 4 isi x 2 = 8m
(iii) Langkah mengatasi masalah pergerakan jisim
biii 1 tembok / halangan / benteng / gabion
biii2 penyimenan cerun / sungkupan
biii3 peparitan / longkang di kaki cerun
biii4 cerucuk / konkrit
biii5 pembinaan Ceres Pemarkahan: mana-mana 3 isi x 2= 6m
(iv) Kesan aliran lumpur kepada alam sekitar fizikal
Biv1 proses hakisan
biv2 proses pemendapan
biv3 pembentukan alur aliran lumpur
biv4 sungai tercemar
biv5 hidupan akuatik pupus / terganggu Pemarkahan: 3 isi x2 = 6m
5. Jadual 2 menunjukkan kekerapan dan kelajuan angin di stesen Meteorologi UDM, Bukit Bubus.
(a) Berdasarkan jadual 2, lukis rajah tiupan angin yang menunjukkan kekerapan dan kelajuan angin di stesen UDM, Bukit Bubus. [10]
(b) Jelaskan proses pembentukan siklon tropika. [5]
(c ) Huraikan kesan siklon tropika terhadap alam sekitar fizikal dan manusia.[10]
Panduan pemarkahan
a) al tajuk Im
a2 tenang 6% Im
a3 skala yang sesuai; -skala kekerapan Im, - Skala halaju angin Im
a4 plotan 6/5/4/3/2/1
periksa pada 3 paksi yang betul sahaja. Bagi setiap paksi
3 bar betul – 2 m, 2 bar betul – 1 m, 3 paksi x2m= mak 6m
Permarkahan: [10 m]
b) bx pemanasan di laut, berlaku di garis lintang 8° – 35° U/S (sub tropika) 1 m
b1 mula /asal di lautan (Pasifik), suhu laut meningkat mendadak akibat bahangan
matahari - wujud sel TUR yang melampau. 2m
b2 angin dari sel TUT di sekitar menyerbu masuk ke zon TUR tersebut 2m
b3 angin berpusar dan bergerak disekeliling sel TUR dengan mengangkat wap air
ke lapisan atmosfera yang lebih tinggi. 2m
Pemarkahan: mak= 5m
c) Terhadap alam sekitar fizikal
cf1 kemusnahan flora – pokok tumbang
cf2 ombak kuat / tinggi / bertenaga – hakisan
cf3 persekitaran kotor – sampah dan sisa runtuhan
cf4 perubahan pandang darat fizikal – kerosakan alam sekitar
cf5 pencemaran air – banjir
cf6 pencemaran udara – habuk, debu, sampah berterbangan.
Terhadap alam sekitar manusia
cm7 trauma – takut/ birnbang
cm8 kehilangan nyawa – mati tertimbus /tertimpa
cm9 kerosakan harta benda – rumah runtuh
cm10 kegiatan ekonomi terjejas –pertanian musnah
cm11 perhubungan pengangkutan terjejas – menara tumbang
cm 12 wabak penyakit –bawaan air
Pemarkahan : mina-mana (2 f + 3m / 2f + 3f) x 2m = 10 m
6. Satu kajian luar untuk menyiasat variasi imbangan air dilakukan oleh sekumpulan pelajar di beberapa kampung tradisinal pada musim kemarau.
(a) (i) Nyatakan tiga faktor yang mempengaruhi variasi imbangan air. [3]
(a)(ii) Tunjukkan bagaimana isipadu air bolet dihitung. [4 ]
(a) (iii) Huraikan satu sebab mengapa kajian luar tersebut sesuai dijalankan pada musim kemarau.[2]
(a) (iii) Huraikan satu sebab mengapa kajian luar tersebut sesuai dijalankan pada musim kemarau.[2]
(b) Jelaskan bagaimana aktiviti penduduk bolet mempengaruhi kualiti sumber air telaga. [8]
(c). Huraikan cadangan anda untuk membaiki kualiti sumber air penduduk Kampong tersebut. [8]
Panduan pemarkahan:
(a)(i) al aspek / bentuk muka bumi
a2 hujan
a3 ketinggian
a4 tumbuhan
a5 tanah / batuan
Pemarkahan: mans-mans 3 isi x 1m= 3m
(a)(ii) telaga berbentuk selinder
al isipadu air luas permukaan x dalam air 1 m
a2 j2 x h 1 m
di mana j = jejari telaga,
h = dalam air lm
a3 = angkubah
a4 unit = m3 @ meter padu lm
Pemarkahan 4m
(a)(iii) Alasan
- mudah menentukan aras mata air
- mudah kenal pasti pencemaran / kualiti air
- mengenalpasti bentuk sebenar dinding telaga
Pemarkahan: mana-mana 1 isi + huraian = 2m
(b) bl pertanian - penggunaan racun /baja kimia - perubahan BOD / PH
b2 penggondolan /pembaj akan – air menjadi keruh dan berbau
b3 penternakan – kandang lembu / kambing yang berhampiran
b4 tempat perlupusan sampan - sampan-sampan yang tidak dibakar dengan sempuma – leaching
b5 IKS – contoh perusahaan batik @ keropok – mencemar dari segi warna dan bau.
Pemarkahan: mana-mana 4 isi x 2m = 8m
(c) C 1 kaedah penyeminan – halang runtuhan tebing telaga
C 2 alihkan punca pencemaran dalam jarak melebihi 30m
C 3 kedudukan telaga agak lebih tinggi dari semua punca pencemaran
C4 penggunaan klorin- untuk membasmi kuman
C5 pendidikan – mengubah sikap ke arah kebersihan persekitaran.
Pemarkahan: mana- mana 4 isi x 2m = 8m
7 (a) Apakah yang dimaksudkan dengan simpanan air tanah? [4]
(b) (i) Nyatakan 2 jenis simpanan air bawah tanah. [2]
(ii) Jelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi jumlah simpanan air bawah tanah. [9]
( c ) Bincangkan masalah mengapa penggunaan air bawah tanah belum dimajukan di Malaysia.[10]
Panduan pemarkahan
(a) Kandungan air yang berada dan bergerak dalam / bawah permukaan bumi yang tersimpan di antara dua lapisan batuan tidak telap air.
Pemarkahan: 1 isi = lm
(b) (i) akuilud, akuifuq 2m
(ii) bl tumbuhan di permukaan- ketebalan, jenis
b2 hujan – intensiti / variasi
b3 batuan / tanah – keporosan dan ketelapan
b4 aktiviti manusia – akuakultur / domestic
b5 urbanisasi- liputan permukaan
Pemarkahan: mana-mana 5 isi x 2m = maks 9m.
(c) cl teknologi rendah -kekurangan kepakaran /alat
c2 banyak sumber dari punca lain – sungai
c3 air bawah tanah yang tercemar
c4 kos yang tinggi -- perlu modal besar
C5 tiada galakan / usaha sama daripada pihak kerajaan/swasta
Pemarkahan: 5 isi x 2m = 10m
8 (a) Terangkan bagaimana tenaga dihasilkan dalam proses fotosintesis. [5]
(b) (i) Dalam rajah 1 yang disediakan, tunjukkan alir tenaga dalam satu ekosistem paya. [3]
(ii) Jelaskan bagaimana tenaga dialirkan dan dibebaskan dalam sebuah Ekosistem paya. [7]
(c) Jelaskan bagaimana aliran tenaga boleh diganggu oleh aktiviti manusia. [I0]
Panduan pemarkahan
a) Proses pembuatan makanan IM oleh tumbuhan1M dengan menukarkan tenaga matahari1M kepada tenaga kimia1M melalui tindakbalas berikut;
Karbon dioksida + air + cahaya matahari + klorofil (daun) = glukosa + oksigen + air1M
Permarkahan, 5 isi x lm = 5 m
b) (i) Rujuk pada rajah
(ii)
bx matahari adalah sumber tenaga utama IM
bl tenaga dari matahari ditukar menjadi tenaga kimia melalui proses fotosintesis. Tenaga akan dibebaskan semasa proses transpirasi dan respirasi. 2m
b2 tenaga akan dialirkan dari pengeluar kepada pengguna primer apabila pengguna primer memakan tumbuhan. Tenaga akan dibebaskan semasa proses perpeluhan, tumbesaran dan metabolisme. 2m
b2 tenaga akan dialirkan dari pengguna primer kepada pengguna sekunder dengan memakan pengguna primer. Tenaga akan dibebaskan semasa proses perpeluhan, tumbesaran dan metabolisme. 2m
b2 tenaga akan dialirkan dari pengguna sekunder kepada pengguna tertier
apabila pengguna tertier memakan pengguna sekunder. Tenaga akan
dibebaskan semasa proses perpeluhan, tumbesaran dan metabolisme. 2m
b3 semua penjana dan pengguna yang mati akan diurai oleh bakteria. Tenaga kembali semula ke alam sekitar
Permarkahan: 3 isi x 2m + bx = 7 m
c) C1 penebangan hutan secara berleluasa – kehilangan habitat
C2 penggunaan bahan api fosil semakin banyak / aktiviti permbakaran
terbuka
C3 perlombongan arang batu dan, petroleum yang berlebihan
C4 penangkapan dan pemburuan spesis yang berleluasa
C5 penternakan / pengklonan spesis yang sama dengan banyak
Permarkahan: 5 isi x 2m = 10m
Rajah 1 untuk soalan 8 (b) (i)
No comments:
Post a Comment