Skema
jawapan.
(Mana-mana
5 x1m )
c) Huraikan kesan gempa bumi terhadap alam
sekitar fizikal dan manusia. [8]
Fizikal
Cf1. tanah runtuh
Cf2.Kemusnahan ekosistem
Cf3. Tsunami
Cf4. Perubahan cerun
|
Manusia
Cm1. Kemusnahan harta benda
Cm2. Kehilangan nyawa / penyakit
Cm3. Kehilangan mata pencarian
Cm4. Kemusnahan infrastruktur
|
2x2 kesan fizikal & 2x2 kesan manusia = 8m
|
3.a) Berdasarkan
peta 1 Lembangan Sungai Mesra yang
berskala 1: 50 000,
i. Apakah yang dimaksudkan dengan garisan kontur? [3]
Garisan kontur
merupakan garisan pada peta topografi yang menyatakan garisan ketinggian
senilai dari aras laut.
ii. Nyatakan
tiga ciri fizikal dan tiga ciri budaya yang terdapat pada peta. [3]
Fizikal
cf1.
Hutan
cf2.
Bukit
cf3.
Paya
cf4.
Sungai
|
Budaya.
Cb1.
Kilang
Cb2.
Jalan raya
Cb3.
Jambatan
Cd4.
Petempatan
|
Mana-mana 3 x 0.5 ciri
fizikal & 3 x 0.5 ciri budaya = 3m
|
iii. Kira kecerunan poin X (345 m)
dengan poin Y. [3]
# 345m – 50m = 295m :
5.7cm x 500 m = 2850m
295
/ 295 :
2850 / 295 = 1 : 9.66
# 1 / 9.66 x
100 % = 10.35 %
iv. Dengan menggunakan skala tegak yang sesuai,
lukis keratan rentas pada sepanjang
garisan utaraan 27 [8]
v. Beri cadangan guna tanah yang sesuai bagi
kawasan peta tersebut. [8]
v1. Petempatan
v2. Pengangkutan
v3. Pertanian
|
v4. Pelancongan / rekreasi
v5. Pembandaran
v6. Akuakultur
|
ATAU
b)
i. Apakah yang dimaksudkan dengan
hanyutan pantai. [4]
Hanyutan pantai ialah pergerakan bahan-bahan regolit sepanjang pantai yang dibawa
oleh
arus yang terhasil dari lajakan ombak
secara menyerong.
ii. Terangkan punca-punca utama
pertambahan bekalan bahan mendak yang terdapat
dipinggir pantai. [9]
Bii1.
Peningkatan hakisan & pengangkutan oleh sungai dari kawasan pedalaman.
Bii2.
Peningkatan hakisan & pengangkutan oleh ombak dari dasar laut.
Bii3.
Tanah runtuh dari kawasan cenuram / tebing tinggi di pinggir pantai.
Bii4.
Aktiviti manusia eg. Penambunan pinggir pantai./ pembinaan jambatan/ jeti dll.
(
3 x 3 = 9m )
iii. Jelaskan kepentingan
penebusgunaan tanah kawasan pinggir pantai terhadap aktiviti
manusia. [12]
Biii1. Kawasan pertanian
Biii2. Petempatan
Biii3. Pembandaran
Biii4. industri
|
Biii5. Pengangkutan / pelabuhan
Biii6. Rekreasi
Biii7. Pelancongan.
(
Mana-mana 6 x 2 = 12m )
|
4. a) Terangkan kaedah,
i. mengukur
suhu maksimum dan minimum. [5]
Guna temometer six @ temometer max/ min yang diletakkan dalam alat pelindung stevenson. Bacaan suhu di ambil max / min akan diambil
setiap hari. Biasanya suhu max pada ketika tengahari manakala suhu min pada
waktu tengah malam.
ii. mengukur julat suhu harian. [3]
Suhu maksima
harian ditolak dengan suhu minima harian.
iii. mengukur hujan tahunan [3]
Jumlah semua
hujan bulanan dari Januari hingga Disember.
b) Namakan alatan untuk
menyukat suhu, hujan, kelembapan bandingan dan tekanan udara. [4]
Suhu – temometer,
hujan – tolok hujan,
kelembapan bandingan – higrometer
dan tekanan udara - barometer.
c) Huraikan
faktor-faktor yang mempengaruhi
taburan suhu secara
mendatar yang tidak
seragam di permukaan
bumi.
[10]
c1. Kedudukan pada garisan lintang.
c2. Faktor tumbuhan hutan /
gurun.
c3. Terdapat badan air @ dekat atau jauh dari pinggir pantai.
c4. Bandar @luar bandar
c5. Kawasan lindungan atau hadap matahari terutama kawasan
sederhana dan sejuk dunia.
5. Berdasarkan gambar rajah di atas,
a). Apakah yang dimaksudkan dengan
fenomena cuaca dan iklim di atas? [5]
Fenomena Hujan Asid
– belaku kerana hujan yang turun akan bercampur dengan gas-gas/debu
asap yang berasid di atmosfera. Tahap keasidan yang tinggi adalah
bacaan kurang daripada pH 5 di mana kandungan pencemar udara seperti sulfur
dioksida –asid sulfurik, manakala nitrogen dioksida –asid nitrat.
b). Terangkan proses I, II dan III. [10]
Proses I
adalah pelepasan bahan
pencemar udara seperti sulfur diosida dan nitrogen dioksida oleh kilang-kilang,
stesen janakuasa, kenderaan dan letupan
gunung berapi yang masuk dalam sistem atmosfera. Gas-gas ini akan naik apabila
panasan matahari semakin meningkat dan membentuk lapisan atmosfera berasid.
Proses II
Gas-gas berasid ini akan
membentuk asid lemah dan berfungsi sebagai nukleus kondensasi yang mampu
menyerap/menarik wap-wap air kearahnya sehingga tepu
Proses III
Proses pemeluwapan yang
berlaku akan menyebabkan hujan turun
sebagai hujan berasid.
c). Jelaskan kesan2 fenomena cuaca dan iklim di atas terhadap persekitaran
fizikal dan manusia setempat. [10]
C1. Memusnahkan
ekosistem hutan.
C2. Kerosakan ekosistem
air
C3. Meningkatkan
keasidan tanah.
C4. Kerosakan harta
benda seperti cat bangunan, besi berkarat.
C5. Gangguan kesihatan –
penyakit kulit, tisu badan
6. a) Apakah yang
dimaksudkan dengan tekanan udara ? [5]
Merujuk kepada daya
ataupun berat sesuatu turus udara / kumpulan jisim udara di sesuatu
kawasan
terhadap kawasan udara dibawahnya.
b) Lukis gambar rajah yang
sesuai serta huraikan mekanisma kejadian
bayu darat dan bayu laut. [10]
· Belaku pada waktu malam bila mana daratan lebih cepat membebaskan haba
berbanding laut.
· Permukaan air laut yang lebih panas
mewujudkan tekanan rendah.
· Laut membebaskan wap air melalui
kenaikan keatas meninggalkan permukaan laut yang vaccum lalu diganti oleh angin
dari daratan yang bertekanan tinggi.
· Pergerakan angin dari darat ke laut ini dipanggil bayu darat.
Belaku pada
waktu siang bila bumi lebih cepat menyerap haba berbanding laut
Bumi jadi
lebih cepat panas menyebabkan belakunya tekanan rendah di daratan. Angin
menjadi kering dan ringan lalu naik ke atas meninggalkan permukaan bumi vaccum.
Keadaan
vaccun ini akan diganti oleh angin dari lautan yang mengalami tekanan tinggi
kerana ianya lebih sejuk.
Pergerakan
angin dari laut ke darat ini dipanggil bayu laut.
c) Huraikan kesan perubahan cuaca ekstrim terhadap kehidupan
manusia. [12]
C1. Kehilangan nyawa.
C2. Kemusnahan harta benda.
C3. Trauma / psikologi
C4. Kehilangan mata pencarian
C5. Penyakit
C6. Kemusnahan infrastruktur
7. a) Nyatakan kandungan juzuk bukan gas di atmosfera [5]
A1.
Hidrokarbon
A2. Debu
/habuk
A3. Wap-wap
A4. Debunga
A5. Halbur
garam.
b) Huraikan punca
menyebabkan berlakunya fenomena jerebu. [10]
b1. Gunung
berapi
b2. kebakaran terbuka
b3. Asap kenderaan / janakuasa
b4. Pembakaran terbuka / perlupusan sampah
b5. Asap dari industri pemperosesan.
c) Terangkan
langkah-langkah yang boleh dilaksanakan bagi mengurangkan kesan fenomena
jerebu. [10]
c1.
Langkah perundangan – akta kualiti alam sekitar 1974
c2.
Penguantkuasaan / pamantauan – JAS
c3.
Kempen
c4.
Pendidikan Alam Sekitar
c5.
Menggunakan bahan mesra alam.
C6.
Hujan tiruan/ semburan air.
8.
a) Graf Gabungan menunjukkan pola
taburan min suhu dan jumlah hujan bulanan pada tahun 2004 di stesen kaji cuaca
X.
ai 1. Tajuk (1M)
ai 2. Skala yang betul / berasingan pada suhu dan
hujan (1M)
ai 3. Paksi x dan y yang betul (1M)
ai 4. Petunjuk / plotan (1M)
Plotan
|
Suhu
|
Hujan
|
12
|
4M
|
4M
|
9 -11
|
3M
|
3M
|
6 – 8
|
2M
|
2M
|
3 – 5
|
1M
|
1M
|
Jumlah
|
4
|
4
|
(12M)
b) Pola
hubungan antara kedua-dua pembolehubah
aii 1 – suhu tinggi hujan sedikit berlaku pada
awal tahun (Jan & Feb)
aii 2 – suhu rendah hujan lebat berlaku pada
pertengahan tahun (April & Mei)
aii 3– suhu rendah hujan sedikit (3 X 2M = max 5M)
c) Kesan
hubungan antara kedua-dua pembolehubah tersebut terhadap aktiviti pertanian.
b1 Musim hujan lebat dan suhu rendah
pada bulan April dan Mei, pertanian komersial dan sara diri giat dilakukan,
menghasilkan bahan makanan, aktiviti menoreh getah terganggu dan semua tanaman
jangka pendek terganggu.
(Huraian perlu dikaitkan dengan nama bulan – April &
Mei)
(Huraian perlu ada yang positif dan negatif) (4M)
b2 Musim hujan kurang dan suhu
tinggi, kurang menghasilkan kegiatan pertanian yang memerlukan air yang lebih.
Tanaman kontan boleh dijalankan.
(huraian perlu menamakan keempat-empat bulan –Jan, Feb,
Sept,Okt) (4M)
b3 Suhu rendah hujan sedikit (Jun, Julai, Ogos)
membantutkan aktiviti tanaman baru. Masa yang sesuai untuk menuai hasil pertanian.
(huraian perlu menamakan keempat-empat bulan – Jun, Julai, Ogos) (4M)
(Mana-mana 2 X 4M = 8M)
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteini adalah soalan untuk tingkatan 6 atas, bukan lower 6 2012. tk
ReplyDeletekami blom belaja jg yang kat bawah 2 ..
ReplyDeletekami blom belaja lg ynag bawah tu ..
ReplyDeleteThis questions belong to upper 6, 2012 not for lower 6 2012. Actualy its was the ezam question for them during the mid year test 2012 in my school. By the way u may got some experience for the next 2nd penggal 2013. thanks
ReplyDelete