KONSEP
PENDUDUK
Jawab semua soalan.
1
|
(a)
|
Apakah yang di maksudkan dengan penduduk
sebagai sumber manusia?
|
(3m)
|
|
|
………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………...
|
|
|
|
|
|
|
(b)
|
Huraikan tiga faktor yang
mempengaruhi kualiti sumber manusia di sesebuah negara.
|
(6m)
|
|
|
………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………….....................................................................................
|
|
|
|
|
|
|
(c)
|
Perihalkan tiga cara bagaimana
penduduk di sesebuah kawasan boleh mempengaruhi perubahan alam sekitar
fizikalnya.
|
(6m)
|
|
|
………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………...………………………………...
………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………
|
|
SKEMA JAWAPAN (STRUKTUR)
|
|||
1.
|
(a)
|
Apakah yang di maksudkan dengan penduduk
sebagai sumber manusia?
|
(3m)
|
|
|
Sumber manusia ialah aset / tenaga buruh /
tenaga kerja dalam sesebuah negara yang diukur berdasarkan kuantiti dan
kualiti.
Ciri-ciri
-
sumber manusia diukur berdasarkan
kuantiti / bilangan seperti: Jumlah / bilangan / saiz penduduk Umur dan
jantina
Ciri-ciri
-
sumber manusia diukur berdasarkan
kualiti seperti: Taraf pendidikan / tahap kemahiran / kepakaran dalam sesuatu
bidang secara saintifik Tahap kesihatan / kemenjadian / kualiti fizikal
-
Sikap / amalan budaya / kemahiran
insaniah (soft-skill) – kepimpinan, kerjasama, cekap, amanah, kebolehan
berkomunikasi.
|
|
|
|
|
|
|
(b)
|
Huraikan tiga faktor yang
mempengaruhi kualiti sumber manusia di sesebuah negara.
|
(6m)
|
|
|
b1 Pendidikan
– Kelulusan akademik, kadar celik huruf / celik ICT tinggi.
b2 Kemahiran
– Kemahiran dalam bidang teknik dan vokasional dll
b3 Tahap
kesihatan – jika sihat daya tahan tinggi, produktif, kuat kerja – akses
kemudahan kesihatan yang baik – peningkatan kualiti hidup – kemenjadian
penduduk.
b4 Kebolehkerjaan
(fizikal dan mental) budaya kerja yang positif – menepati masa – mobiliti
buruh – patuh arahan.
b5 Sikap
positif – tahap kepimpinan yang tinggi dan berdaya tahan – kecekapan
berkomunikasi – tahap integriti – keterbukaan minda
b6 Dasar
Kerajaan – Kerajaan menubuhkan institusi latihan, kursus, insentif, biasiswa
– akses pendidikan – galakan pendidikan – galakan R&D.
|
|
|
(c)
|
Perihalkan tiga cara bagaimana
penduduk di sesebuah kawasan boleh mempengaruhi perubahan alam sekitar
fizikalnya.
|
(6m)
|
|
|
c1 Pertanian – mengubah bentuk muka bumi
melalui penyahhutanan – aktiviti ragutan – pencemaran air, tanih dan udara.
c2 Perlombongan – tebuk, gerudi, gali,
letup – kehabisan sumber mineral- kerosakan dan pencemaran alam sekitar.
c3 Pembalakan – tebang pokok- kesan
gondol, hakisan, tanah runtuh – kepupusan kepelbagaian biologi.
c4 Perkilangan – pembakaran bahan tenaga
fosil dan pelepasan sisa – menyebabkan pencemaran alam.
c5 Pembangunan tanah dan pembinaan –
penerokaan tanah, perataan tanah, peneresan tanah – berlaku hakisan dan tanah
runtuh.
c6 Perikanan – Memukat, menuba, mengebom,
bina prasarana perikanan, akuakultur – kerosakan terumbu karang – pencemaran
air
c7 Pengangkutan – pembinaan lebuh raya,
lapangan terbang, pembakaran bahan api fosil – pelepasan asap – pencemaran
udara, bunyi
c8 Pelancongan – Pembinaan infrastruktur,
pembuangan sisa – pencemaran air – perubahan suhu – pembinaan kawasan
rekreasi.
c9 Pembangunan kawasan petempatan /
domestik – Pembuangan sisa, pembuangan bahan kumbahan. Pembakaran terbuka –
pencemaran alam sekitar.
c10 Aktiviti bukan ekonomi – peperangan/
pilihan raya/ demonstrasi/ ujian nuklear – mengganggu alam sekitar –
pencemaran alam sekitar.
|
|
No comments:
Post a Comment