PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Saturday, March 16, 2013

LAPLAND, FINLAND - TEMPAT DIMANA MATAHARI WUJUD SELAMA 24 JAM

Lapland terletak diutara Helsinki, Finland
Musim panas di Lapland, tanah matahari tengah malam.

Sub-kawasan Artik, Lapland tidak begitu dikenali oleh dunia luar, kecuali destinasi pelancongan musim panas iaitu pada bulan Mei dan Ogos. Dikenali sebagai bumi  matahari  tengah malam.

Kedudukan Lapland adalah dalam kawasan lingkungan Artik memiliki keluasan wilayah 98.946 km persegi  dengan populasi penduduk seramai  182,885 rekod tahun (2012). Ibu kotanya ialah Rovaniemi. Wilayah ini memiliki sebuah fenomena unik indah untuk dipandang, iaitu matahari di tengah malam. Hal ini terjadi kerana lokasinya yang berada di lingkaran kutub, selama dua puluh empat jam dalam dua bulan setiap tahun wilayah ini akan disinari oleh matahari sepanjang hari tanpa henti. Fenomena unik ini biasanya disebut midnight sun atau matahari tengah malam.


Negara lingkaran Artik, Norway, Sweden dan Finland (Scandinavia country)

Satu kumpulan melihat keluar ke matahari tengah malam di atas Gunung Nuolja
Fenomena ini biasanya akan berlaku setiap bulan Jun dan Julai. Pelancong yang melawat Lapland dapat melihat secara langsung cahaya unik dari matahari tengah malam, yang tidak memberi batas antara siang dan malam di sini. Hal ini membolehkan para pelancong untuk mendaki gunung Lapland di malam hari atau bahkan melakukan sukan golf selama 24 jam tanpa henti. Salah satu tempat kegemaran pelancong untuk pelancongan golf yang terdapat di Lapland adalah Bjorkliden GC, padang golf yang terletak paling utara wilayah ini. Bersempadan dengan beberapa pergunungan yang merupakan sempadan negara antara Sweden dan Finland serta Tasik Tornestrask.
Kedudukan matahari waktu malam - (10 pm hingga  ke 1 am.)


Selain dapat menikmati sensasi bermain golf di tengah malam, aktiviti-aktiviti pelancongan lain yang juga digemari di Lapland adalah bermain ski di Riskgransen yang merupakan resort ski di kedudukan paling utara di Eropah. Tidak seperti resort ski lain di Eropah, Riksgransen tidak mempunyai suhu sejuk, sehingga para pencinta ski tidak perlu takut dengan kesejukan.

Sausana malam hari musim panas.
"Walpurgis Hawa" meraikan peralihan dari musim sejuk ke musim panas. Unggun api dinyalakan, lagu dinyanyikan hingga sampai lewat malam. Kenapa kegembiraan itu? Kerana musim Nordic adalah gelap, sejuk, panjang dan amat kejam. Sementara itu, musim panas yang tiba adalah amat eksotik dan pendek selama 3 bulan (Mei - Julai) - terang dan penuh peluang yang selainnya dilarang oleh iklim kejadian dahsyat ganas pada musim sejuk yang panjang selama 9 bulan ( Ogos - April) setiap tahun..

Suhu di ibu kota Finland, Helsinki pada musim panas adalah 20 oC  manakala suhu musim sejuk adalah  -10oC, malah ada direkodkan suhu biasa turun sehingga - 30oC.

Kaum Sami di Lapland
Bersama-sama dengan sebahagian Finland, kawasan itu adalah lebih dikenali sebagai Lapland, dan manakala rantau ini mengekalkan sebuah persatuan dengan rusa terbang dan lelaki berjanggut riang, ia sebenarnya adalah rumah kepada rakyat pribumi berkembang dipanggil Sami, serta perarakan  merawat indah yang benar-benar  hidup dalam musim panas.
Majlis perbandaran utara Lapland di mana orang Sami adalah yang paling banyak, membentuk Kawasan pendudukan kaum Sami iaitu organisasi  yang wujud selari dengan satu wilayah.

Suasana siang hari musim panas
Oleh kerana lokasi utara Lingkaran Artik, Lapland bermandikan cahaya matahari sepanjang masa, tidak berhenti selama dua bulan dalam setahun, bermakna bahawa sepanjang bulan Jun dan Julai - pengunjung boleh menikmati tontonan yang jarang berlaku iaitu matahari tengah malam, di mana pengalaman siang dan malam yang tidak dapat dilupakan. Lampu tengah malam malap merah jambu meminjamkan landskap satu dimensi yang tidak wajar, dan membenarkan pengalaman pemandangan semulajadi anugerah Allah seperti hutan tengah malam dan walaupun sesi golf 24-jam.

Sausana di bandar pada waktu malam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...